jag har blivit med hus

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
jahopp...nu blir det till att ge upp lägenhetslivet på 37kvm och ge sig ut i det stora och vuxna livet...känns ju jäkligt nervöst och jag har hur mycket i skallen som helst nu med val av kakel, klinker, belysning etc etc etc...

detta är fanimej det otäckaste och häftigaste jag har gjort, ska bli kul att flytta in i sommar i ett splirans nytt hus men så ska man börja läsa "Vi i villa" och köpa gräsklippare och bjuda grannarna på grillafton...

ni som har hus, byggt eller köpt äldre, renoverat eller något annat, har ni några tips på hur ni skulle gjort saker annorlunda i era hus eller något annan trix som är värt att tänka på som kan vara jobbigt att åtgärda senare...

vi har valt exempelvis att sätta in braskamin från början för att slippa göra det senare då det blir lite krångligare, men kom gärna med tips!

Bifogat

• nytt hus.JPG
    nytt hus.JPG
    50.7 KB · Visningar: 122
Grattis!!! :tummenupp

Glöm aldrig att ett hus med tomt blir aldrig riktigt färdigt så hetsa inte i onödan. Glöm inte bort att göra annat också ibland...

Lycka till!! :tummenupp

Är ni gifta? dags att skriva lite papper så du vet vad du får behålla när hon bedrar dig med din bästa polare eller dylikt :D
Det är nog fan mitt enda tips, bygger man nytt så är det oftast inga bekymmer de första 10 åren innan hantverkarnas slarv börjar visa sig ordentligt....

Är ni gifta? dags att skriva lite papper så du vet vad du får behålla när hon bedrar dig med din bästa polare eller dylikt :D
Det är nog fan mitt enda tips, bygger man nytt så är det oftast inga bekymmer de första 10 åren innan hantverkarnas slarv börjar visa sig ordentligt....

nix inte gifta ännu...men det kommer nog, vi har skrivit samboavtal och testamenten och annat som kan vara bra...

när det gäller hantverkarna så får jag hoppas att de gör ett bra jobb, sedan har vi ju en hel del garantier och försäkringar, men det är ett villaområde med likadana hus så jag hoppas att det ska göra att det är lite säkrare...

Grattis!!! :tummenupp

Glöm aldrig att ett hus med tomt blir aldrig riktigt färdigt så hetsa inte i onödan. Glöm inte bort att göra annat också ibland...

Lycka till!! :tummenupp

det är klart, men mycket är klart från början vilket känns nice...lite annat ska nog hinnas med också tror jag :tummenupp

Last edited:
Glöm inte att bygga ett dubbelgarage. Har man bara ett singelgarage som bara rymmer en bil så kommer man snart bli förbannad över sin egen snålhet när man inte får plats att meka. Alla extraprylar som gäsklippare och högtryckstvätt m.m. tar stor plats.

jahopp...nu blir det till att ge upp lägenhetslivet på 37kvm och ge sig ut i det stora och vuxna livet...känns ju jäkligt nervöst och jag har hur mycket i skallen som helst nu med val av kakel, klinker, belysning etc etc etc...
Jag beklagar sorgen. Flyttade från stan till förortskåk. Nu, två år senare, bär flyttlasset tillbaks till stan igen.

Jag beklagar sorgen. Flyttade från stan till förortskåk. Nu, två år senare, bär flyttlasset tillbaks till stan igen.

åfan, men jag ger även upp sthlm nu, ska bli pendlare (va det innan så det är inte några probs) men varför tillbaka till stan?

Glöm inte att bygga ett dubbelgarage. Har man bara ett singelgarage som bara rymmer en bil så kommer man snart bli förbannad över sin egen snålhet när man inte får plats att meka. Alla extraprylar som gäsklippare och högtryckstvätt m.m. tar stor plats.

det blir "bara carport" har inte bygglov för mer, men det rymmer 2 bilar, sedan varken kan eller vill jag hålla på med något direkt mek...ännu iaf...

Last edited:
åfan, men jag ger även upp sthlm nu, ska bli pendlare (va det innan så det är inte några probs) men varför tillbaka till stan?
Stan is the shit för mig. Närmare jobbet, mer liv och rörelse och bättre skolor för min dotter. Dessutom är jag asfaltsbarn sedan födseln.

Grattis! Även jag har övergett sthlm, numera göteborgare ;)
Full förståelse för vissa känslor av skräck inför hus-ansvar...lycka till

Att köpa hus är skitkul! Men räkna med att du avsagt dig 90% av din fritid det kommande året...

Andra saker löser sig bara man tänker till lite innan man sätter igång. Tex; måla/tapetsera/lägg golv innan du knackar dit lister, fundera ut vilken typ av uttag du vill ha var innan du stänger väggarna osv osv.
Håller själv på att dra nytt nätverk/antenn osv i en kåk som inte ens är två år bara för att man tycker att tv:n borde sitta på en annan vägg och att ett nätverksuttag vore bra att ha i tv-rummet...

Vi var också överväldigade av alla val inför husbygget, men vi resonerade som så att vi ändå antagligen bara kommer ha detta huset i ca fem år och under den tiden så lär man sig vad man vill göra annorlunda i nästa hus.

Viktigast är väl egentligen att du kommer bra överens med grannarna. Bra grannar är ovärderliga! :tummenupp

Grattis jag och tjejen har oxå köp hus och det fira vi med att bjuda in ca 40 pers att fira det med det

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg