Hur räknar dom???

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Igår såg jag på text-tv att let´s dance hade 2,1 miljoner tittare i fredags.
Då funderade jag på hur dom räknar ut det? Och hur säkert det kan vara, eftersom många sitter och zappar mellan olika kanaler.
Hur kan man se vilken kanal som just jag tittar på??
Jag har inte heller sett nån från TV som står utanför mitt vardagsrumsfönster med penna och block för att se vilken kanal jag tittar på :va

Är det nån som har ett bra svar på denna helt meningslösa fråga??

Dom mäter inte alla i hela Sverige utan ett visst antal (typ 1000?) utvalda har en box hemma i vardagsrummet som registrerar vilken kanal man tittar på. Är man flera i hushållet tror jag man måste "logga in" så att programmet registreras på rätt person. Personerna är utvalda för att representera ett genomsnitt av befolkningen. Zappande har jag för mig inte räknas, det är ett minimikrav på antal sammanhängande minuter för att det skall registreras som att man har kollat på programmet.

Igår såg jag på text-tv att let´s dance hade 2,1 miljoner tittare i fredags.
Då funderade jag på hur dom räknar ut det? Och hur säkert det kan vara, eftersom många sitter och zappar mellan olika kanaler.
Hur kan man se vilken kanal som just jag tittar på??
Jag har inte heller sett nån från TV som står utanför mitt vardagsrumsfönster med penna och block för att se vilken kanal jag tittar på :va

Är det nån som har ett bra svar på denna helt meningslösa fråga??

Det finns flera olika sätt att mäta antalet TV-tittare på, men ett av de kändaste och vanligaste systemen är TV-metermätningarna. TV-metermätningarna sker med hjälp av en låda, som är ansluten till TVn och till telenätet i omkring 600 hushåll, som är representativa för befolkningen. Alla hemmets TV-tittare över tre år skall logga in och ut på en särskild knappsats, när de sätter sig vid TVn, och när de slutar titta igen. Utrustningen registrerar hela hushållets användande av TV och video sekund för sekund, och upplysningarna överförs varje natt via telefonnätet till analysföretagets dator. Företaget samlar in upplysningarna och sänder dem till de TV-stationer som abonnerar på mätningarna. TV-stationerna tar dagligen emot information om tittarnas vanor via e-mail, och därför kan stationerna snabbt bedöma hur populära de enskilda programmen är. Informationen kan även användas som ett försäljningsargument gentemot eventuella annonsörer

Jahaja...Det var intressant.
Då har man lite bättre koll på hur det fugerar.

Det borde ju dock vara fler än 1000 eller 600 som man mäter, för det måste ju ge en relativt osäker mätning på säg 2 miljoner eller fler hushåll.

Men det ger ju en fingervisning.

Tack för svar :tummenupp

Va taskiga ni är som driver med honom.

Så här är det, om du skruvar loss fronten på tvn så ser du en liten kamera uppe i vänstra hörnet. Den går direkt till radiotjänst som enkelt kan kolla av hur många som ser på tv, och vilket program de ser på. (s)(v)t at its finest, helt enkelt.

Jahaja...Det var intressant.
Då har man lite bättre koll på hur det fugerar.

Det borde ju dock vara fler än 1000 eller 600 som man mäter, för det måste ju ge en relativt osäker mätning på säg 2 miljoner eller fler hushåll.
En mätning av tusen hushåll räcker för att få en relativt säker bild av hur många som såg programmet.

Va taskiga ni är som driver med honom.

Så här är det, om du skruvar loss fronten på tvn så ser du en liten kamera uppe i vänstra hörnet. Den går direkt till radiotjänst som enkelt kan kolla av hur många som ser på tv, och vilket program de ser på. (s)(v)t at its finest, helt enkelt.

Dom har ju i sånt fall gratis pron :slicka eftersom dom ser min soffa :hihi

Allt står i länken jag postade tidigare.
Läs för fan.

http://www.mms.se/occu_ppl_se.asp?p1=faq

Hörru...lugn o fin nu. Det står ungefär det som är skrivet i länken. Men nåt som är intressant är att MMS tycker att 70 pers skulle räcka till ett ok värde, även fast dom varnar att det är på gränsen. Det tycker jag verkar ganska opålitligt.

"På MMS använder vi regeln att varna om urvalet i panelen understiger 70 personer och inte alls publicera siffror som baseras på mindre än 50 personer"

Last edited:
2860858 En mätning av tusen hushåll räcker för att få en relativt säker bild av hur många som såg programmet.
ja men att 250 av dom personerna inte hade något liv och såg skiten betyder väll inte att 2,1 miljoner ska straffas för det?!:hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg