Inget oljetryck efter oljebyte

• Thread starter Thread starter hordac
  • Start date Start date

hordac

Guest
Hopp, bytte igår olja + filter på cykeln, var extremt noggrann för att något liknande inte skulle hända men... Jag drar hela händelseförloppet...
Började med att varmköra den. Skruvade ur oljepluggen samt filtret. Tog sedan lite ny olja på packningen på det nya filtret och skruva dit det. Hinkade i den nya oljan. Ca 3.6 liter (ska vara 4 liter) sedan var det uppe vid det övre delen av nivåfönstret. Dags för start, inget tryck Körde LITE grann men inget resultat. Vilket är nästa steg nu.

Läst ett par trådar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56788
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=36576
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118062

Hur gör jag för att köra den utan tändningen på lättaste sätt? Av med tank, bort med tändstift och jorda dem? Läste nått om en styr-, tändbox eller liknande men hittar inte tråden. Vågar inte starta den mer nu... :(

Hur vet du att det inte är något tryck.. skramlar den?

På R1 iaf så finns det ingen tryckgivare, bara nivå.

Det kanske var fel filter?

När man byter olja och filter på bilar så brukar man få köra en stund innan lampar slocknar, filter och resten ska väl fyllas upp innan den slocknar.

Som jag har förstått det på forumet så är det tryckmätare på zx. Går hur bra som helst. Kanske lät lite mer men vet inte om det berodde på att jag körde utan sidokåpan.

Är ju inte omöjligt att det är fel filter, kawasaki orginalfilter är det men det kan ju vara fel modell, köpt på ava.

Jag har har kört kanske 1 min. Alldelles för mycket enligt några på forumet.

Jag hoppas på att det är en givare bara. Har ingen servicemanual på den så jag är lite osäker på var den sitter.

Har aldrig varit utsatt för alla era problem när man byter olja.
Har du rätt nivå då.... jag har alltid gjort såhär, mont nytt olje filter häller i oljemängden som ska vara när ett nytt filter monteras ca:+2,5 dl på min suzuki, starta låt gå på tomgång lampan slocknar när filtret är fullt. Så gör jag och har aldrig haft problem med oljetryck på mina hojar.

Har aldrig varit utsatt för alla era problem när man byter olja.
Har du rätt nivå då.... jag har alltid gjort såhär, mont nytt olje filter häller i oljemängden som ska vara när ett nytt filter monteras ca:+2,5 dl på min suzuki, starta låt gå på tomgång lampan slocknar när filtret är fullt. Så gör jag och har aldrig haft problem med oljetryck på mina hojar.

Gjort precis som dig. Hur länge har den stått på tomgång innan den slocknat?

Gjort precis som dig. Hur länge har den stått på tomgång innan den slocknat?

Brukar (mätta) mitt filter med olja innan montering för att minska tiden innan oljetrycket byggs upp.

Får du inget tryck inom 20 sekunder på tomgång har nog något gått snett vid monteringen.

10-15 sek max 15 sek men jag tycker det låter konstigt att olje pumpen skulle gå sönder vid oljebyte, tror knappast på att det är paj,du får ta och kolla hur silen ser ut så inte det är igen skitad eller nått.... annars har jag inte en aning
Lycka till // Johnny

Testa att byta filtret.
Montera det gamla och kolla om lampan slocknar.

Var nyss ute för att testa majtii's tips. Började med att starta upp den en sista gång innan bytet och vips två sekunder senare slocknar den!?

Stort tack till alla som tipsat iaf! :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...