Mellan A kort vs. tungt???

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
Det är såhär att jag tänkte börja ta hoj kortet nu och har fått en tanke. jag fyller 21 i augusti men skulle ju så klart vilja ta kortet snabbare än så.

så nu till frågan om jag tar mellan kortet innan jag fyllt 21 och kör med mellan kortet tills jag fyllt 21 blir det ett tungt kort då automatsikt? eller måste jag göra en ny uppkörning för det nya tunga kortet?

MVH////Biffem

Annars kan du ju ta kortet, skaffa en 25kw hojj o plocka bort strypningarna på en gång.
Problem solved :tummenupp

2 år fr.o.m att du tar A begr. blir det till tungt. Du kan dock närsomhelst efter du fyllt 21 göra en ny uppkörning för att få obegränsat.

Annars kan du ju ta kortet, skaffa en 25kw hojj o plocka bort strypningarna på en gång.
Problem solved :tummenupp

men vad händer om jag blir stoppad av polisen då?

2 år fr.o.m att du tar A begr. blir det till tungt. Du kan dock närsomhelst efter du fyllt 21 göra en ny uppkörning för att få obegränsat.

säkert?

har hört folk som sagt att dte blir tungt direkt när man fyllt 21?

men vad händer om jag blir stoppad av polisen då?

säkert?

lyft...

Last edited:

Som sakt 2 år med a begrensat blir det till tungt. Jag tog mitt när jag var 18 och kommer få tungt efter 2 år alltså 20 år om du tar det när du är 20 så måste du fylla 22 för att köra tung mc. Eller köra upp på nytt när du fyller 21!

De som säger det har fel. Ja, jag är 100% säker.

Ett körkort för mellanklass övergår automatiskt till att bli körkort för obegränsat när du haft det i TVÅ år, alldeles oavsett när du tog det. Tog du det på din 18-årsdag, blir det obegränsat på din 20-årsdag. Tog du mellankort när du var 30, övergår det till obegränsat när du är 32.

Om du fyllt 21 år har du rätt att göra en uppkörning för obegränsad direkt.

Övningsköra hela sommaren o fixa uppkörning samma dag som du fyller 21 är mitt tips iaf :D..

Du kommer va äckligt besviken på dig själv nästa sommar att du inte väntade bara några få månader o då får vänta 2 år istället.

Som sagt finns ju möjligheten att köra ostrypt 25kw:are.. men ja..visst :D

2859482 Övningsköra hela sommaren o fixa uppkörning samma dag som du fyller 21 är mitt tips iaf :D..

Du kommer va äckligt besviken på dig själv nästa sommar att du inte väntade bara några få månader o då får vänta 2 år istället.

Som sagt finns ju möjligheten att köra ostrypt 25kw:are.. men ja..visst :D
Hellre skulle jag köra strypt / ostrypt 25kw än att övningsköra en hel säsong.
Dessutom inte speciellt svårt att göra en ny uppkörning då han fyllt 21.

De som säger det har fel. Ja, jag är 100% säker.

Ett körkort för mellanklass övergår automatiskt till att bli körkort för obegränsat när du haft det i TVÅ år, alldeles oavsett när du tog det. Tog du det på din 18-årsdag, blir det obegränsat på din 20-årsdag. Tog du mellankort när du var 30, övergår det till obegränsat när du är 32.

Om du fyllt 21 år har du rätt att göra en uppkörning för obegränsad direkt.

haha din toker inte kan man väl ta mellan när man är 30 :tungan Då är man väl över 21 om man fyllt 30 och går bara ta tungt:pannkyss

Vad händer om man kör upp med en MC på 75kw? 600cc

hmm på mellan? eller menar du tung? tung ska det väl vara minst 34kw och 700cc?

och vad vare på mellan nu igen, iallafall på uppkörningen 25 kw och 650cc! över 12 kw och 350 kubik?

Last edited:
Om du ska köra upp för A-begränsad måste det vara 25kw i papprena. Sen om det inte är det, tror jag inte uppkörningsgubben kan göra något åt..

Om det står 75kw då? Fattar inte att dom orkar sätta begränsad till SÅÅÅÅ låg kw. Alltså jag vill helt enkelt köra upp med min egna mc, men eftersom det är under 700cc så blir jag placerad i 25kw-facket?

jag tog mitt mellan i fjol och fyller oxå 21 i augusti!

så jag ska köra på mellan i sommar, sen får jag se om jag gör en till uppkörning i augusti! beror på vad jag köper för hoj, trivs jag med den jag hade tänkt köpa nu så lär jag ba fortsätta köra på mellan även nästa sommar, blir jag då sugen mitt i sommarn nästa sommar innan det gått över till tung tar jag en uppkörning, kanske! får se! eller :tummenupp

haha din toker inte kan man väl ta mellan när man är 30 :tungan Då är man väl över 21 om man fyllt 30 och går bara ta tungt:pannkyss

hmm på mellan? eller menar du tung? tung ska det väl vara minst 34kw och 700cc?

och vad vare på mellan nu igen, iallafall på uppkörningen 25 kw och 650cc! över 12 kw och 350 kubik?

Tro det eller ej, men vissa tar bara mellankort fast de e över 30... "jag ska ändå inte köra tung mc"... :gnissla

Om det står 75kw då? Fattar inte att dom orkar sätta begränsad till SÅÅÅÅ låg kw. Alltså jag vill helt enkelt köra upp med min egna mc, men eftersom det är under 700cc så blir jag placerad i 25kw-facket?

Ska du ha egen hoj måste den vara på minst 700cc och 34kw för tung!

annars hyr du en vid uppkörningen för 800 kr som är det!

alltså du kan nog inte köra upp med en Ktm 660 med 500kw, utan 700cc som gäller

Tro det eller ej, men vissa tar bara mellankort fast de e över 30... "jag ska ändå inte köra tung mc"... :gnissla

jasså så det går, a det där dumma svaret! kostar ju lika mycket! men alla gör sina val :)

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back