MotoGP Istanbul 22/4 -O7

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Så där, nu kavlar vi upp ärmarna och börjar spekulera på nytt.

Förra året vann Melandri med Stoner (2) och Hayden (3) efter. Rossi på fjärdeplatsen. Kommer inte riktigt ihåg hur dramatiken gick men någon kanske vill sammanfatta?

Själv är jag nöjd så länge T. Elias kör som det är hans sista rejs i livet. :tummenupp

Får bara fram tider för kvalet på eurosports hemsida, än så länge:
21/4 12:45-1400
Moto GP
Motorcykel: Turkiets Grand Prix från Istanbul MotoGP, kval

Kommer Hayden prestera?

Stoner och Pedrosa?

Edwards, Hopkins och Capirex? Jag vill gärna se Hopkins på pallen för en gångs skull! Och Edwards som vinnare för en gång skull.

Tror på Rossi

1. rossi
2. capirex
3. peddot

Hayden sladdar in på en femte plats bakom hopper!

Varför så stor tro på Loris? Han verkar ju ha ganska seriösa problem f.t. med tanke på hans prestation sist.

Berodde hans dålig resutltat på något speciellt i Jerez, förresten?

Varför så stor tro på Loris? Han verkar ju ha ganska seriösa problem f.t. med tanke på hans prestation sist.

Berodde hans dålig resutltat på något speciellt i Jerez, förresten?

Ingrid höll ju på att skita ur en unge, och Loris tourade såklart runt i ovisshet om den skulle ärva hennes utseende eller om den skulle straffas för livet med hans eget.

Detta bör ju vara avklarat vid det här laget.

Istanbul, Laguna Seca och Misano är enda banorna som Rossi inte vunnit på ännu.
Frågan är om han lyckas på Istanbul med tanke på monsterrakan med monsterknicken på baksidan. Om Qatar är ngt att gå efter kommer det vara Ducatidragrace där och frågan är om Rossi kan ta igen det på övriga sektioner.
Pedrosa körde riktigt bra där i fjol innan han lowsidade på sista varvet så....

Min gissning innan kvalet blir, säkert läge för revidering innan racestart.
1. Pedrosa
2. Rossi
3. Stoner
4. Melandri

Fjolårets resultat antyder att Stoner trivs bra i Istanbul. Snabb bana. Snabb Ducati leder till följande.

1. Stoner; vinner på överlägsen effekt
2. Pedrosa; bättre och bättre för varje race
3. Rossi; tar i för kung o fosterland men det räcker inte hela vägen
4. Capirossi; börjar hitta tillbaka så smått
5. Hopkins
6. Edwards
7. Hayden

Motogp.com tycker att rejset ska gå (svensk tid):

22/4 RACE:
08:40 - 09:05 MotoGP Warm up
11:00 125cc
12:15 250cc
14:00 MotoGP

Borde väl gälla för eurosport också eftersom de sänder Live.

F.ö. är längsta rakan "endast" 720m att jämnföra med Qatars 1068m och Jerez 600m. Så Duccarna har i mina ögon ingen självklar överlägsenhet. Men samtidigt kör Stoner bra på denna banan och hans snabbhet över hela banan tillsammans med Duccens extra flås på rakan kanske fixar biffen.

Edit: Å andra sidan har Istanbul-banan två stycken halvlånga rakor om man kollar banans layout.

Last edited:
Är det Istanbul-banan som har den där svettiga högersvängen där MotoGP-hojarna i princip håller fullt runt 250 km/h med knäskrap?

@Axxexs: Är det Stoners favorit som designat banan?

1.Rossi
2.Melandri
3.Stoner
4.Pedrosa
5. edwards

Lite tidigt att tippa ännu men Stoner är het i år.

F.ö. är längsta rakan "endast" 720m att jämnföra med Qatars 1068m och Jerez 600m. Så Duccarna har i mina ögon ingen självklar överlägsenhet. Men samtidigt kör Stoner bra på denna banan och hans snabbhet över hela banan tillsammans med Duccens extra flås på rakan kanske fixar biffen.

Fast tittar man på layouten ser man att bakrakan som inte ser ut som en raka är det i princip då de håller fullt genom högerknicken.
2006 var tex högsta, uppmätta, farten på Jerez 288 km/h medan den var 312 km/h på Istanbul Park så visst finns det fog för att Ducati kommer ha ett visst övertag där.

Var det på denna bana som DeAngelis och vem det nu var åkte ihop på rakan? Kan någon länka den filmsnutten till mig, för jag kan inte hitta den.

Otroligt att han höll sig kvar på hojjen där :)

Stoner kan nog bli farlig med effekten i duccen och rakan efter fullfartskurvan. Men samtidigt har det gått 6veckor (?) sedan quatar så yamaha borde väl hittat lite mer effekt till racet? hoppas på bra fight mellan Stoner och Rossi iaf, Pedrosa får gärna vara med lite så länge han inte torpedar :) Hopkins lär väl hamna top5 vore kul att se han på pallen någon gång. Mitt första motogp race jag ser på plats ska bli jävligt kul:corn

Fast tittar man på layouten ser man att bakrakan som inte ser ut som en raka är det i princip då de håller fullt genom högerknicken.
2006 var tex högsta, uppmätta, farten på Jerez 288 km/h medan den var 312 km/h på Istanbul Park så visst finns det fog för att Ducati kommer ha ett visst övertag där.

Jo, det kan nog stämma det du säger. De går ju in _väldigt_ snabbt i den sista rakan av de två så topphastigheten går nog inte av för hacker. Den sträckan påminner lite om Laguna Seca, men på Laguna är det en vänsterknick med gömd utgång med nerförsbacke istället (ja, jag har lärt mig att den är gömd i Grand Turismo 4, Playstation2 :) ). Båda två sträckorna avslutas med tvärnitspanik och 180-graders vänstersväng.

Bromsa när du ser gud. Eller nått. :yoparty

Bild på bananen:
track_plan_ENG.jpg

Otroligt att han höll sig kvar på hojjen där :)

Ja jeivlar. :jisses Det kunde slutat riktigt illa om han hade slagit i räcket i 250 knutar.

Last edited:

btw, varför bytte dem från 990 till 800cc?

Onödigt mycket hästkrafter (240+hp) -> onödigt tung hoj -> onödigt långsam hoj -> kubiminskning. 990:na var mer stilen nita till "stillastående" in i kurvan, vända och gasa ut medans 800:hojarna jämnförs mer med 250cc-stuket med olika linjer genom kurvorna samt mjukare rejsstil.

Något i den stilen. :)

Nyheter
Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back