Dialekt i norra Värmland

Hört i Hagfors...

"Ha hadd int ti å kåmm på möt för ja feck lôv å sätt mö å drit"
Jag hade inte tid att komma på mötet, för jag var tvungen att gå och bajsa.

...eller...

"Han va sö bôl, sö ja feck löv å lås in koa"
Han var så kåt så jag var tvungen att låsa in kon.

...påminn mig att ALDRIG åka till Hagfors!:3freak

Det pinsamma är att jag som Stockholmare redan kunde hälften av dom
där orden.

...påminn mig att ALDRIG mer gifta mig med en värmländska.:hoppskrat

Värmland har säkert över 10 olika dialäkter som skiljer sig brutalt. Men värsta är bort mot Kristinehamn. Jäkla gnällbälte. Värre blire om man fortsätter längre bortöver å åker utanför värmland. Inte tala om Örebro :D

Hehehe, ganska kul, har själv bott i Malung i 13 år (västra dalarna) och det där är ganska spot-on. :D Ang. dialekter så hör man ofta att tjejer faller för daladialekten eller skånedialekten, wtf, hur kan man gilla skånedialekten?:va :huvet

Värmland har verkligen konstiga dialekter och livsstilar att erbjuda.
Jag ska till något crapp-itt ställs som heter Sunne snart, är det Norra Värmland.
Jag måste fixa en sådan där Rovdjursföreningen t-tröja först bara, eller ska man ta med kalendrar till kunderna kanske. :D

06-07-338-00155.jpg

såg en intervju i TV4 med en 9:e klassare fårn hagförs, hon som intervjuade förstod inte alltid svaren men kunde inte med sig att säja "VA?!" på varannan fråga så det blev ganska lustiga kommentarer ;)

Om ni tycker hagförs är rolig dialekt, kolla om Syslebäck har nåra ljud att erbjuda
http://www.varmland.org/index.asp?id=862&typ=enew

//håkan

EDIT
en låt av det värmländska/inhemska bandet Bröderna Dobermann från Torsby

Last edited:
Värmland har verkligen konstiga dialekter och livsstilar att erbjuda.
Jag ska till något crapp-itt ställs som heter Sunne snart, är det Norra Värmland.
Jag måste fixa en sådan där Rovdjursföreningen t-tröja först bara, eller ska man ta med kalendrar till kunderna kanske. :D

06-07-338-00155.jpg
Nej, det ligger inte i norra Värmland. Uttalas Suu-unn på lokalspråket.

Selma Lagerlöf levde i Mårbacka, inte långt från Suu-unn. Om du vill briljera. Förövrigt går en av Värmlands bästa MC-vägar mellan Suu-unn och Munkfôrs. Åtminstone innan tjälen gjorde sitt.

Selma Lagerlöf levde i Mårbacka, inte långt från Suu-unn. Om du vill briljera. Förövrigt går en av Värmlands bästa MC-vägar mellan Suu-unn och Munkfôrs. Åtminstone innan tjälen gjorde sitt.

Hmm, nej? :D Torsby och hagfors folket som uttalar det så. Dock förstog jag det mesta härifrån, http://www.hagförs.se/modules.php?name=glossary.

Förresten, du pratar om vägarna mellan Sunne och Munkfors. Har du hört talas eller sett han som åker bombrepor på den vägen. Han har tydligen filmat det också, skulle vara kul att se.

Hmm, nej? :D Torsby och hagfors folket som uttalar det så. Dock förstog jag det mesta härifrån, http://www.hagförs.se/modules.php?name=glossary.

Förresten, du pratar om vägarna mellan Sunne och Munkfors. Har du hört talas eller sett han som åker bombrepor på den vägen. Han har tydligen filmat det också, skulle vara kul att se.

Har lagt några själv när jag var yngre och dummare, fast hur bombiga de var kan jag inte avgöra. Någon film har jag inte sett.

Haha, känneru du till "över höjda" vägen :) Känner han i Munkfors som gjort filmen med sin sukka där :) Går som satan :) Fast nu har han en r1 turbo, kommer gå "stölligere" :p

Haha, känneru du till "över höjda" vägen :) Känner han i Munkfors som gjort filmen med sin sukka där :) Går som satan :) Fast nu har han en r1 turbo, kommer gå "stölligere" :p

Du skulle inte kunna fixa upp den här? :)

Skulle gärna vilja se den, asmånga som pratat om den. "Över höjda vägen".. Munkforshöjden eller Fryksdalshöjden? :va

Du skulle inte kunna fixa upp den här? :)

Skulle gärna vilja se den, asmånga som pratat om den. "Över höjda vägen".. Munkforshöjden eller Fryksdalshöjden? :va

Hehe, ska försöka. Vet inte om han vill dela ut den för mycket. Men ska göra ett försök. Har sett den på fyllan. Sanslöst fort. Kört där med bil? Går fan inte komma över 200km/h nånstans med bil där oavsett Ferrari lr dylikt. Men han kör fan över 200 på slangen flera ställen å genar i kurvor som en "stölle" :D

När ni är i sunne så besök sjön Fryken för det finna fågellivet där.Sen åher ni mot gjuttaregården vidatr mot munkfors..Då passerar ni STALINGRSD grymt mycket rödingar där..Resten av vägen är super men det finns risk för varg där..Ja såg nåt enormt i skogs bryne så farten var nästan noll.. Det stog eh björn vid väkkanten ....så ja bangade å drog tebaxs th fryken å fästa på säkert marj..Ja äkrt där ofts så ja kommer ner itravbana och kan spela litr

När ni är i sunne så besök sjön Fryken för det finna fågellivet där.Sen åher ni mot gjuttaregården vidatr mot munkfors..Då passerar ni STALINGRSD grymt mycket rödingar där..Resten av vägen är super men det finns risk för varg där..Ja såg nåt enormt i skogs bryne så farten var nästan noll.. Det stog eh björn vid väkkanten ....så ja bangade å drog tebaxs th fryken å fästa på säkert marj..Ja äkrt där ofts så ja kommer ner itravbana och kan spela litr
Vi tackar för ditt fina inlägg. :3freak

*/ ?>
Back