Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Angående tillåtna moddar i Sportproduction. det här fick jag till svar när jag frågade Lodnert:

F: Ljuddämpare i kolfiber (med original pipor givetvis).
S: Får inte bytas skall vara E-märkt, dvs rätt ljudnivå.

F: Stötdämpare bak av annat fabrikat på en cykel årsmodell 2002.
S: Detta är OK

F: Avgasportar av annat fabrikat för bättre hållbarhet.
S: Har vi inte diskuterat, men med tanke på att det inte är SM kan vi nog acceptera detta !!!!!!

F: Styre i aluminium där det går att byta enbart ”pinnen”.
S: Helt ok att byta.

F: Gashandtag med annan utväxling, ”snabbgas”.
S: Denna finns inte med men tycker det är Ok att byta

Angående kommentaren om Slevens avatar, den hojen har han sålt och kommer i år att ha startnummer 99 (kolla www.erf.nu).

edit: Varför blir en del D glada gubbar?

Last edited by a moderator:
Tja, att det är dåligt intresse för SP kan vi nog kalla myt efter den här tråden iaf:tummenupp

Kommer nog bli ett ok startfält med tanke på att klassen är "ny".

Men..., sälj din husa och köp en RR-hoj istället?

Vad har du för syfte att köra din motard i roadracing? Vad är det du vill bevisa? Att reglementet är dåligt utformat? Visa hur snabb supermoton är och försöka få respekt?

Folk (iaf jag) sitter nog mest förundrade över vad ditt verkliga syfte är med ditt ihärdiga bönande om att få köra med din supermotard på en roadracingtävling.
Ska försöka svar på alla dina frågor...

Sälja Husa - köpa RR...
Har inte råd med en renodlad RR-bajk tyvärr.

Syfte, bevisa och respekt...
Mitt syfte är att köra hoj och jag tycker att det är skitskoj att köra på RR-banor med motarden just för att den är annorlunda.
Ingen större idé att ställa upp i rokkie1000 med den som alla förstår och jag belv skitnöjd när jag först hörde om regeländringen i SP eftersom det där finns mer likvärdigt motoriserade hojar. Skulle helt enkelt vara skoj att testa och se hur man står sig i konkurrensen med en helt annorlunda hoj. Om du vill kalla det att bevisa nåt så visst (varför kör du själv??)... Vi är väl alla här på SH för att vi älskar motorcyklar ?!

Reglementet....
Jag tycker att reglementet är kanon om det tillåter nåt annat än det traditionella, du är t.ex välkommen med din RSV på en S-tävling i supermoto. Förutsatt att du fixar lite smågrejer enligt vårt reglemente såklart (och lovar att köra med fotskrap ;) )
Även en er-6 är ok. Och RS250. Och ZXR400.

Bönar om att få köra...
Jag bönar verkligen inte om att få köra. Jag tittar bara på reglementet och ser om min hoj passar in. Gör den inte det så fine.
Däremot vänder jag mig mot en hel del tyckande om var cyklar med lite olika utseende hör hemma eller ej. Att säga att en hoj utan helkåpa (husan har kåpor precis som ER-6) med lite högre fjädring inte passar in pga sitt utseende är, i mina öron, helt befängt. Lika dumt är säkerhetssnacket om olika spårval osv när man ändå ska blanda SV/ER6 med RS250 och ZXR400.
Att hålla fötterna på pinnarna är inte svårt även om det skulle kännas lite avigt i början.
Att montera båt får ju ALLA göra ändå, ingen hoj har det i originalutförande.
T.o.m Lodnert tyckte ju att motarden vi hade med på RR-licenskursen skulle funka med några små modifieringar (efter han hade lugnat ner sig lite över den första chocken över vad vi hade med oss, hehehe)

Släpp in mig med husan så kanske jag säljer den på plats för att det är så skoj med RR och köper en "riktig" RR-hoj istället. Vem vet?

Ska försöka svar på alla dina frågor...

Sälja Husa - köpa RR...
Har inte råd med en renodlad RR-bajk tyvärr.
Mcyket Text

Husan får du inte köra i vilket fall då reglementet föreskriver 2-cyl 650cc inte 1 cylinder. Därför får Aprlias sxv550 plats inom ramarna.

Husan får du inte köra i vilket fall då reglementet föreskriver 2-cyl 650cc inte 1 cylinder. Därför får Aprlias sxv550 plats inom ramarna.

Yes, jag vet :tummenupp
Min första förhoppning när jag hörde om nya reglerna var att det skulle funka på samma sätt som i R600 t.ex där reglerna föreskriver max cc för visst antal cylindrar -> färre cylindar = lite mer cc. Och därför borde ju husan platsa i R600 men att köra mot hojar som har mer än dubbla effekten känns inte direkt lockande. Däremot är ju SXV'n som klippt och skuren även om den är tyngre än husan.

Tack förresten för kommentaren tidigare om inskränkthet tillsammans med "bästa konstruktion inom reglementet må vinna". Håller med till 100% och det är ju det jag försöker argumentera för.

Har du kört en RR-hoj? Det är definitivt roligare att köra RR-hoj på RR-banor än en Supermotard på en RR-bana.

Jorå, körde några träningar på GÅsen med en R6a jag hade som tyvärr blev stulen :mad:
Visst är det oxå skoj men i dagsläget är jag inte beredd att byta bort SuMo'n mot RR och jag har inte råd med båda så tyvärr. Och jag tycker nog fanken att det är minst lika roligt med husan som R6an. Jag var nog lika snabb på båda oxå men då har jag ju betydligt större erfarenhet på Husan.

Last edited:
Tack för ett riktigt svar på frågan och jag visste ju varför egentligen men ville ha ett mer motiverat svar än att det går.

Yes, jag vet :tummenupp
Min första förhoppning när jag hörde om nya reglerna var att det skulle funka på samma sätt som i R600 t.ex där reglerna föreskriver max cc för visst antal cylindrar -> färre cylindar = lite mer cc. Och därför borde ju husan platsa i R600 men att köra mot hojar som har mer än dubbla effekten känns inte direkt lockande. Däremot är ju SXV'n som klippt och skuren även om den är tyngre än husan.
Så länge som ingen ens har försökt eller blivit nekad att anmäla en SXV till klassen ännu så existerar inte ens "problemet"

Prova att anmäla er så får vi se vad Brånalt säger, det kan mycket väl vara så att han tycker att det är ok och då är det bara att gasa ju.

Så länge som ingen ens har försökt eller blivit nekad att anmäla en SXV till klassen ännu så existerar inte ens "problemet"

Prova att anmäla er så får vi se vad Brånalt säger, det kan mycket väl vara så att han tycker att det är ok och då är det bara att gasa ju.
Oj vad tyst det blev, det är tydligen roligare att argumentera än att köra.

:D

Oj vad tyst det blev, det är tydligen roligare att argumentera än att köra.

:D

Hur menar du? Tyst från mig?
Jag har jobbat på att iordningställa vår egen bana för träningspremiären (och smygkört lite på den) i påsk samt kört heldagsträning i Strängnäs den här helgen.
Dessutom bryr jag mig inte mer i dne här tråden än att jag hoppar in när den ligger under "nya inlägg" så visst har du lite rätt i att intresset inte är 100%.

Får man vara lite lat och fråga när SP-rejsen kommer vara och när?

Får man vara lite lat och fråga när SP-rejsen kommer vara och när?

12-13/5 Premiär Anderstorp (NEC,REC,BoTT och SP Anderstorps RC)
9-10/6 ERF Race 2 Falkenberg (NEC,ERC,BoTT och SP Falkenbergs MK)
7-8/7 ERF Race 3 Sturup (NEC,ERC,BoTT och SP Sturupraceway (klar))
21/7 ERF Race 4 Karlskoga (NEC & SP Karlskoga MF)
26/7 ERF Race 4 Karlskoga (REC & BOTT Karlskoga MF)
8-9/9 ERF Race 5. Ring Knutstorp (NEC,ERC,BoTT och SP Knutstorps MK)
6-7/10 Final ERF Anderstorp (NEC,ERC,BoTT och SP Anderstorps RC)

Varsågo va osså lite lat så du får sjlv se vart SP är med :tungan

12-13/5 Premiär Anderstorp (NEC,REC,BoTT och SP Anderstorps RC)
9-10/6 ERF Race 2 Falkenberg (NEC,ERC,BoTT och SP Falkenbergs MK)
7-8/7 ERF Race 3 Sturup (NEC,ERC,BoTT och SP Sturupraceway (klar))
21/7 ERF Race 4 Karlskoga (NEC & SP Karlskoga MF)
26/7 ERF Race 4 Karlskoga (REC & BOTT Karlskoga MF)
8-9/9 ERF Race 5. Ring Knutstorp (NEC,ERC,BoTT och SP Knutstorps MK)
6-7/10 Final ERF Anderstorp (NEC,ERC,BoTT och SP Anderstorps RC)

Varsågo va osså lite lat så du får sjlv se vart SP är med :tungan

Blixtsnabbt - Tack å Bock !! :tummenupp

Men nu blir jag lite förvirrad... Vad är NEC och ERC ?? Är det de olika klasserna i ERF möjligen??

Karlskoga 21/7 ligger väl närmast till hands nu då. Närmast hem om man skulle få anmäla sig men sen inte komma igenom besiktningen, haha.

Blixtsnabbt - Tack å Bock !! :tummenupp

Men nu blir jag lite förvirrad... Vad är NEC och ERC ?? Är det de olika klasserna i ERF möjligen??

Karlskoga 21/7 ligger väl närmast till hands nu då. Närmast hem om man skulle få anmäla sig men sen inte komma igenom besiktningen, haha.

NEC och REC är de olika ERF klasserna blev två styck iår tydligen många team så. Kommer du igenom besiktningen så tror jag du har störst fördel av din hoj på sturup.

Såg nu på arc.nu att det är träning för SP på lördagen också. Står dock inget pris för den men det kanske ingår i tävlingsavgiften.
Det står att besiktningen ska ske lördag från klockan 7.00 för SP och BOTT, är det allstå då inte möjligt att besikta den på söndagen?
Kanske finns dom som endast vill köra söndagen.
Någon som vet?

Rookie fråga:

Jag försöker febrilt leta på erf.nu efter information om vilken klass ER6 tillhör men det verkar inte vara någon... Tänkte jag skulle åka och kolla på detta i sommar.

Vilken klass tillhör ER6 och när/var körs dessa race?

Jag försöker febrilt leta på erf.nu efter information om vilken klass ER6 tillhör men det verkar inte vara någon... Tänkte jag skulle åka och kolla på detta i sommar.

SP250 :tummenupp

Sport Produktion 126-250 tvåtakt 2cyl.

Sport Produktion 251-650 fyrtakt 2cyl

Sport Produktion 251-400 fyrtakt 4cyl

gå in på www.erf.nu så hittar du allt :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck