Matteproblem

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Sitter o försöker lösa lillbebrors matteproblem :D

Här tror man att man är chef för att man läst all matte i gymnasiet, men kan tydligen inte ens 9:ans matte :gnissla

2 rektanglar, hur många gånger går den lilla i den stora?

Stora, med sidorna:
(2x+3) (3y-1)

Den lilla, med sidorna:
(X+5) (y-2)

Jag trodde det bara var att förenkla och dividera, men det gick inte som jag tänkte mig :yoparty

Och nu är det så att jag bara måste få veta ...haha

Här tror man att man är chef för att man läst all matte i gymnasiet, men kan tydligen inte ens 9:ans matte :gnissla

Stora, med sidorna:
(2x+3) (3y-1)

Den lilla, med sidorna:
(X+5) (y-2)

Jag trodde det bara var att förenkla och dividera, men det gick inte som jag tänkte mig :yoparty

Sätt in ett valfritt värde på x och y... Plättlätt!

/Carin

det är inte mvg kvalite

Löjligt... Uppgiften var att lösa problemet... Att man sen visar hur man har tänkt med hjälp av förenkling borde väll kanske inte spela större roll. Grejjen i det här fallet var väll att killen skulle hajja vadhan gör och hur han gör det. Lättare att förstå för någon i högstadiet om man byter ut bokstäver mot siffror. *veta*

(om man se inte kan lösa uppgiften öht, så kanske man inte ska sikta på mvg, utan på att förstå sambandet)

/Carin

Sätt in ett valfritt värde på x och y... Plättlätt!

/Carin

Mja. Då ska man nog ha tur. Problemet är ju inte linjärt. För tex Y=2 så blir den lilla rektangeln ena sida och därmed arean=0 osv, För tex x=y=1 blir den lilla rektanglens area negativ, osv osv

Jag skulle tro att man måste derivera fram vid vilka värden på X och Y som den stora rektangelns area går mot ett maximum i förhållande till den lilla. Jag visste inte om att man höll på med tvåvariabelsk Diff- och Int i nian. Det läste jag på KTH :näsblod

Det känns som att det saknas ngn info här.
/J

Mja. Då ska man nog ha tur. Problemet är ju inte linjärt. För tex Y=2 så blir den lilla rektangeln ena sida och därmed arean=0 osv, För tex x=y=1 blir den lilla rektanglens area negativ, osv osv

Jag skulle tro att man måste derivera fram vid vilka värden på X och Y som den stora rektangelns area går mot ett maximum i förhållande till den lilla. Jag visste inte om att man höll på med tvåvariabelsk Diff- och Int i nian. Det läste jag på KTH :näsblod

Det känns som att det saknas ngn info här.
/J

Klart man inte kan köra med en negativ area, men sambandet borde ju vara samma oavsett vad man stoppar in på X och Y.. Fan nu blir jag osäker... Typiskt jag. Så jädra impulsiv! Konstigt att jag flunkade vektorgeometri-tentan tre ggr innan jag tröttnade?!:rolleyes:

/Carin

Äh.. Jag är en loooser... Helfel som jag tänkte...
Du har rätt Jörgen!

/Carin

Last edited:
Klart man inte kan köra med en negativ area, men sambandet borde ju vara samma oavsett vad man stoppar in på X och Y.. Fan nu blir jag osäker... Typiskt jag. Så jädra impulsiv! Konstigt att jag flunkade vektorgeometri-tentan tre ggr innan jag tröttnade?!:rolleyes:

/Carin

Ja kvoten mellan de bägge funktionernas är ingen linjär funktion, det är det som är problemet. Det skumma är att vad ungar i den åldern borde kunna är tex att köra Newton Raphson eller söka maximim via derivata på envariabeluttryck. Så det måste finnas ngn smart förenkling/utbrytning som jag jag är för trött för att komma på, annars blir det tvåvariabel Diff och Int och det är ju lite saftigt för niondeklassare. ..och för ringrostiga jag också känns det som utan att titta i mina gamla böcker...:näsblod

Eller också är det Noice som driver med oss. Det är väl inte 1:a april redan?

Last edited:
Ja kvoten mellan de bägge funktionernas är ingen linjär funktion, det är det som är problemet. Det skumma är att vad ungar i den åldern borde kunna är tex att köra Newton Raphson eller söka maximim via derivata på envariabeluttryck. Så det måste finnas ngn smart förenkling/utbrytning som jag jag är för trött för att komma på, annars blir det tvåvariabel Diff och Int och det är ju lite saftigt för niondeklassare. ..och för ringrostiga jag också känns det som utan att titta i mina gamla böcker...:näsblod

Eller också är det Noice som driver med oss. Det är väl inte 1:a april redan?

Men... I nian håller man ite på med derivata... Det är först i gymnasiets B-kurs man börjar sniffa på sånt...
Skitsamma... Det var ALLDELES för länge sen jag höll på med det här, och redan då försökte jag ta genvägar som inte fanns :D . Det är iaf bra när man vet om att man suger:gnissla .
När ni har frågor om vävsedlar så kan jag hjälpa till!!:D

/Carin

Men... I nian håller man ite på med derivata... Det är först i gymnasiets B-kurs man börjar sniffa på sånt...
Skitsamma... Det var ALLDELES för länge sen jag höll på med det här, och redan då försökte jag ta genvägar som inte fanns :D . Det är iaf bra när man vet om att man suger:gnissla .
När ni har frågor om vävsedlar så kan jag hjälpa till!!:D

/Carin

Ah, det har du rätt i, det var ju först i gymnasiet. Allt flyter visst i min arma hjärna idag

/Panta rei

Här e en annan approach:

Area stor rektangel : (2x+3)(3y-1)=A*B

Liten area rekt : (X+5)(Y-2)=C*D

Antal små rekt som får plats i stor = Q

AB=Q*CD

-----------

(2X+3)(3Y-1)=Q*(X+5)(Y-2)

6XY-2X+9Y-3=Q*(XY-2X+5Y-10)

Utifrån det kan man förenkla för att bryta ut Q.

Ja det där är samma aproach, det är ju det där jag menar med kvotuttrycket.
Men därifrån blir det inte niondeklassarmatte, dessutom är ju som sagt inte kvotuttrycket linjärt... ;)

Man kan ju konstatera ett antal villkor, bla att Y>2

Här e en annan approach:

Area stor rektangel : (2x+3)(3y-1)=A*B

Liten area rekt : (X+5)(Y-2)=C*D

Antal små rekt som får plats i stor = Q

AB=Q*CD

-----------

(2X+3)(3Y-1)=Q*(X+5)(Y-2)

6XY-2X+9Y-3=Q*(XY-2X+5Y-10)

Utifrån det kan man förenkla för att bryta ut Q.

Ja det där är samma aproach, det är ju det där jag menar med kvotuttrycket.
Men därifrån blir det inte niondeklassarmatte, dessutom är ju som sagt inte kvotuttrycket linjärt... ;)

Man kan ju konstatera ett antal villkor, bla att Y>2

Damn you!

Nu måste jag sätta mig på lunchen :mad: :D

Edit: Ja Y>2 och 3Y är inte 1.

Kanske ska man svara med kvotutrycket och ha några begränsningar för vad talen får vara? :va Äh det behövs nog ett helt annat sätt att lösa det på.

Last edited:

Stora, med sidorna:
(2x+3) (3y-1)

Den lilla, med sidorna:
(X+5) (y-2)

Ni måste sluta tänka så vetenskapligt matematiskt för att lösa problemet. Bara för att arean av den stora är exempelvis 5ggr så stor som för den lilla, betyder inte det att det får plats 5st.

Faktum är att det får bara plats en rektangel i x-riktningen, eftersom (2x+3)/(x+5) < 2 för alla x>0. (Dvs du kommer aldrig att kunna stapla 2 rektanglar efter varandra oavsett vilket värde du sätter på x.)

Värre är det i y-riktningen. Denna förändras beroende på vilket värde man har på y. Därför kommer svaret att vara en funktion av y. Det kommer att få plats (3y-1)/(y-2) rektanglar (För alla y>2).

Om y=3 får det plats 8/1 = 8. Om y=12 får det plats 35/10 = 3,5 (dvs 3st). Problemet har alltså inget enkelt numeriskt svar.

Om någon känner sig manad att kritisera detta svar får ni gärna göra det, för nu ska jag till jobbet :)

Last edited:
svaret som står i boken ääär: 5xy+4y+7
Och jag fattar INTE hur dom kommit fram till det :hej
Stora, med sidorna:
Code:
(2x+3) (3y-1)

Den lilla, med sidorna:
Code:
(X+5) (y-2)

Förenkla och du får..

Code:
6xy - 2x + 9y - 4

samt

Code:
xy - 2x + 5y - 10

Ställ upp & räkna ut

Code:
6xy - 2x + 9y - 3 - xy + 2x - 5y + 10

Last edited:
Ni måste sluta tänka så vetenskapligt matematiskt för att lösa problemet. Bara för att arean av den stora är exempelvis 5ggr så stor som för den lilla, betyder inte det att det får plats 5st.

Faktum är att det får bara plats en rektangel i x-riktningen, eftersom (2x+3)/(x+5) < 2 för alla x>0. (Dvs du kommer aldrig att kunna stapla 2 rektanglar efter varandra oavsett vilket värde du sätter på x.)

Värre är det i y-riktningen. Denna förändras beroende på vilket värde man har på y. Därför kommer svaret att vara en funktion av y. Det kommer att få plats (3y-1)/(y-2) rektanglar (För alla y>2).

Om y=3 får det plats 8/1 = 8. Om y=12 får det plats 35/10 = 3,5 (dvs 3st). Problemet har alltså inget enkelt numeriskt svar.

Om någon känner sig manad att kritisera detta svar får ni gärna göra det, för nu ska jag till jobbet :)
Jag tror nog att det är just de areamässiga storleksförhållandena man far efter. Eftersom det är en mattekurs frågan är ställd i.

Man kan sätta båda leden till 0 och sedan få ett uttryck för y som en funktion av x ur det ena uttrycket, vilket man sedan insätter i den andra rektangelns uttryck. Men då får man en andragradare. Det känns inte som det är nians mattekurs.... Ena av de två kvoterna ur andragradaren kan man sedan förkasta ty den är <2 osv.

Men att döma av Noice:s svar så tycks de nöja sig med ett tvåvariabeluttryck. Men inte ens detta är ju lätt att ta fram med det man förutsätts kunna i nian :va. Polynomdivision med tvåvariabler förekommer ju knappt på gymnasiet.

Nu skiter jag i det här! Back to work :)

Mvh
J

Detta fås ju enkelt genom att mutiplöicera upp nämnare och sedan

Stora, med sidorna:
Code:
(2x+3) (3y-1)

Den lilla, med sidorna:
Code:
(X+5) (y-2)

Förenkla och du får..

Code:
6xy - 2x + 9y - 4

samt

Code:
xy - 2x + 5y - 10

Ställ upp & räkna ut

Code:
6xy - 2x + 9y - 3 - xy + 2x - 5y + 10

Jo man ser ju av direkt Noice:s svar från facit att det är likställigt med differensen mellan aereorna som du har tagit fram. Men det var ju inte detta de frågade efter. De frågade ju efter kvoten :va Var det vi som inte fick frågan rätt kanske?

Nåväl..

/J

Last edited:
Jo man ser ju av direkt Noice:s svar från facit att det är likställigt med differensen mellan aereorna som du har tagit fram. Men det var ju inte detta de frågade efter. De frågade ju efter kvoten :va Var det vi som inte fick frågan rätt kanske?

:fakta

Kan inte någon matematiskt uberbegåvad reda ut det här så man får frid i sitt sinne.

Mohaha, jag hade misstolkat lillebror :tungan

Det är som Richaard säger, den STORA - LILLA rektangeln... :)

Då stämmer svaret också :D

Mohaha, jag hade misstolkat lillebror :tungan

Det är som Richaard säger, den STORA - LILLA rektangeln... :)

Då stämmer svaret också :D
Det enda alternativet haha, inte en janne att matematikundervisningen i nian skulle husera så avancerade frågor. :)

Lite lustigt att vi har så låg nivå ändå, är vi verkligen så korkade :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...