Ventiljustering - R6

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Just nu känns de som att jag gett mig in på något jag inte borde gjort. Var jävligt svårt att få bort förgasarna(trångt).

Hur som helst så förstår jag inte riktigt hur man vet att kolv nr 1 står i TDC.

Har gjort några frågor i bilderna.

Bladmåttet ska väll igenom helt och hållet så det kommer emellan ventil och kam?

Hoppas för fan att jag slipper justera någon för då tror jag att jag ger upp.

Tacksam för all hjälp:tummenupp

Bifogat

• IMG_0835.JPG
    IMG_0835.JPG
    81.1 KB · Visningar: 426
  • IMG_0838.JPG
    IMG_0838.JPG
    84.2 KB · Visningar: 242
  • IMG_0843.JPG
    IMG_0843.JPG
    61 KB · Visningar: 183
  • IMG_0845.JPG
    IMG_0845.JPG
    89.3 KB · Visningar: 234
  • IMG_0846.JPG
    IMG_0846.JPG
    56.3 KB · Visningar: 189
stoppa ner en penna eller något annat i tändstiftshålet så ser du lättare när kolven är uppe i topp...
Det varvet när båda nockarna pekar uppåt på ska du mäta

stoppa ner en penna eller något annat i tändstiftshålet så ser du lättare när kolven är uppe i topp...
Det varvet när båda nockarna pekar uppåt på ska du mäta

Det verkade ju vara en bra idé, hoppas bara att jag har verktyg med mig så jag kommer ned där.

När båda nockarna pekar upp så mäter jag båda insug men när mäter jag avgas då? Det är nästa TDC när avgas nockarna står rakt upp?

Om någon av ventilerna står galet så ska man lyfta kammen och börja pilla om jag förstår boken rätt?

Lite mer hjälp tack:)

Jag vill minnas att alla fyra nockarna på respektive cylinder pekar uppåt och i från varandra samtidigt som kolven är i topp på rätt varv...

Men enligt boken så tror jag att dom vill att du mäter IN, UT på 1 och UT på 2 och IN på 3 eller något liknande sen vrider du ett varv...

Minns inte riktigt och så var det på en 03a R6 som jag gjorde det på sist...

Allt står ju i boken...

Skulle det visa sig att det är fel spel så får du lossa kamkedjespännarn och kammarna för att komma åt att byta chimsen...

Lycka till!

Jag vill minnas att alla fyra nockarna på respektive cylinder pekar uppåt och i från varandra samtidigt som kolven är i topp på rätt varv...

Men enligt boken så tror jag att dom vill att du mäter IN, UT på 1 och UT på 2 och IN på 3 eller något liknande sen vrider du ett varv...

Minns inte riktigt och så var det på en 03a R6 som jag gjorde det på sist...

Allt står ju i boken...

Skulle det visa sig att det är fel spel så får du lossa kamkedjespännarn och kammarna för att komma åt att byta chimsen...

Lycka till!

Men när man ska mäta insug är ju kolven längst upp i tdc sen när man ska mäta avgas så borde väll det vara 360 grader senare vid nästa tdc?

Allt står i boken men förstår ändå inte:rolleyes:

Titta på 4ans kamnockar. För ett kort litet ögonblick är både insug och avgasöppna samtidigt, (överlapp). DÅ ska du justera/mäta på 1ans cylinder.
1an och 4an är då i tdc.

När 2ans cylinder överlappar ska du mäta 3ans.
1an överlappar, mät 4an och
3 överlappar mät 2an.

DÅ vet du att du har en tillfredsställande mätning.

Du behöver inte bry dej om kolven står i övre död läge så länge du ska mäta upp ventilspelet på respektive ventil, det är bara att ha nockarna uppåt vid respektive ventilkoll.
Med andra ord dra runt motorn så att nockarna står i obelastat läge mot ventilen du ska kontrollera, nollstälnning av motorn behöver du bara göra om du ska ta bort kamspännaren och lyfta kammarna. Lycka till

Du behöver inte bry dej om kolven står i övre död läge så länge du ska mäta upp ventilspelet på respektive ventil, det är bara att ha nockarna uppåt vid respektive ventilkoll.
Med andra ord dra runt motorn så att nockarna står i obelastat läge mot ventilen du ska kontrollera, nollstälnning av motorn behöver du bara göra om du ska ta bort kamspännaren och lyfta kammarna. Lycka till

Bra då vet jag till nästa gång:)

Kände igenom tändstifthålet så kolven var uppe och kontrolerade med markeringen på kamkedje drevet att den stod i tdc.

Tillslut började jag förstå hur det skulle gå till.

Idag är cykeln ihopskruvad:)

13 ventiler stod lika och 3 hade lite mindre men fortfarande inom vad dom fick vara:)

Ok har yamaha gått tillbaka till 16 ventiler nu? på min gammla fz750 och fzr 1000 var det 20 ventiler på. Mvh// Johnny

Vad var mätarställningen vid detta tillfälle?

Någon som har numret till killen på Ljusterö?
Han hade servat någons R6a här nyligen (checkat igenom hela hojen)
3000 kr.

Mvh
Jonathan

(Visserligen ser inte det där alltför svårt ut, men första gången bör man väl inte göra det själv? Vill att hojen ska kollas igenom också så bäst att lämna in kanske.)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg