Hojen bluddrar och sackar när jag vrider fullt.

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Gjorde ju om min cbr900rr till fighter i vinter. Och för att gömma elhärvan under tanken gjorde jag så att jag kapade de fula gummiintagen som sitter i vägen. Är det nu så att den får för mycket luft rakt framifrån ??? som den går så himla dåligt. Den går inte dåligt i lägre hastigheter. Bara när jag ska vrida fullt och i högre hastigheter.

Tacksam för svar. sommaren är ju här.
MVH
patrik

Bifogat

• {06390FD4-3DFD-4851-A6BC-1DDDE31D54CF}_FullSize.jpg
    {06390FD4-3DFD-4851-A6BC-1DDDE31D54CF}_FullSize.jpg
    27.7 KB · Visningar: 102
Gjorde ju om min cbr900rr till fighter i vinter. Och för att gömma elhärvan under tanken gjorde jag så att jag kapade de fula gummiintagen som sitter i vägen. Är det nu så att den får för mycket luft rakt framifrån ??? som den går så himla dåligt. Den går inte dåligt i lägre hastigheter. Bara när jag ska vrida fullt och i högre hastigheter.

MVH
patrik

hmm känns som den borde få mindre luft iomed att det borde bli mindre lufttryck i fart som "trycks" in i slangarna.

lite OT åxå vad har du för årsmodell?

MVH
patrik

Kanske den för för LITE luft?:va Har du kapat lång bit? Så det kanske inte blir rätt luftmängd in, Har du inga plaströr el dyl som du kan testa o förlänga så det blir som "orginal" igen, så vet du direkt

hmm känns som den borde få mindre luft iomed att det borde bli mindre lufttryck i fart som "trycks" in i slangarna.

lite OT åxå vad har du för årsmodell?

92a Den gick kanon förra sommaren?? Innan jag gav mig på det :mad:
Det är bara det jag ändrat. Kanske ska byta tändstift med+??

Kanske den för för LITE luft?:va Har du kapat lång bit? Så det kanske inte blir rätt luftmängd in, Har du inga plaströr el dyl som du kan testa o förlänga så det blir som "orginal" igen, så vet du direkt

Har kapat 5 centimeter då de böjdes neråt.

Last edited:
Du bör ju kolla färgen på stiften.

Kapa snablarna som du gjort, och blivit av med trattarna på varje snabel är ju INTE så bra. Det tar snarare NER luftflödet, då en vass rakt avskuren rörkant är mycket dålig ur flödes-synpunkt.

Men kör tills den bluddrar. Dra in kopplingen - samtidigt döda maskinen med stoppknappen. Skruva ur ett tändstift och kolla.

Börja med det, så vet vi närmare sedan.

Innet annat du pillat på? Förgasarna t.ex?
Eller om de har slaggat igen i vinter?
Det finns ju många orsaker till att en hoj går dåligt efter vintervilan.

Hej.

Inte pillat på nåt annat än just snablarna =)
Ska testa lite olika sätt imorgon för att få till nåt orginal liknande.
Tändstift har jag redan köpt. så det är väl lika bra att byta.
Har även hällt i STP cleaner i systemet.

Det är inte så att den tar in luft under ramen, så att du har täppt igen luftintaget med all el? om du fattar var jag menar? Det ser ut som att det inte kan komma in så mycket luft dit när tanken är på?

Hej. Vilken "tur" att du provat detta. Jag har funderat på att göra samma sak med min CBR 600, men nu får jag nog tänka om.

Jag hoppas att det inte är snablarna som är problemet, utan att det är något annat, annars blir det ju problems.

Sorry om jag var OT, men jag hoppas det löser sig.

Förresten, har du ny soppa i hojen? Det kan ju annars vara ett problem ibland.

MVH
patrik

100% att den inte får luft!

Min cebeärr SF har lite av den tendensen också, men jag bytte tillbaks till originalljuddämparn och nu går den mkt mkt bättre!

Det var samma problem som din, gick som en klocka i hastigheter upp til 90 blås, sen kändes det som att den gick för tunt av nån anledning...Mellanregistret var tvärdött...
Jag provade o dra i choken i de hastigheter de gick piss o konstaterade att den gick mkt mkt bättre me choke i...

mvh

Min cebeärr SF har lite av den tendensen också, men jag bytte tillbaks till originalljuddämparn och nu går den mkt mkt bättre!

Det var samma problem som din, gick som en klocka i hastigheter upp til 90 blås, sen kändes det som att den gick för tunt av nån anledning...Mellanregistret var tvärdött...
Jag provade o dra i choken i de hastigheter de gick piss o konstaterade att den gick mkt mkt bättre me choke i...

mvh

Verkar inte som det är snablarna ändå. Har provat att dra in lufttillförsel
genom en yttre slang och nu får den luft.
Men det är väl viktigt med rätt mängd antar jag. Bluddrar ändå. Får nog kolla tändstift och förgasare så att de inte satt igen sig. Får se efter helgen.

Något annat förslag???

Min hoj uppförde sig dessutom jäkligt märkligt efter vinterdvalan, lät som att den gick på 3 ungefär o var allmänt trött...

Skruvade isär o fattade faaan inte va d kunde va...
Sen en dag när jag var ute o körde så fick jag damp o drog rullen i botten o varvade allt vad den orkade i 10 sekunder, då vaknade skiten till o började gå rent igen...

Någon som har någon aning om vad de kan ha varit? Nu går den som sagt bra iaf...

.....så fick jag damp o drog rullen i botten ....

Så kul uttryckt! :rofl Fick en bild för mitt inre och började skratta på jobbet. :hihi

Det kan ju ha varit vad som helst, säg att det var en vacuumtrottel som kärvade ngt, eller lite hartsutfällning efter vintern som satte igen ett munstycke ngt. Isf så är det mest sannolikt att hindret lossnar vid höga varv eftersom ställkrafterna och bensinflödet är störst då, och därför klarar av att slita med sig det som sitter ivägen.

Annars kan det ha varit ett stift som fått lite elektriskt ledande sot på isolatorn runt mittelektroden inne i förbränningsrummet. När du "fick damp" och drog ur den så steg kanhända förbränningstemperaturen såpass att sotet brändes bort och stiftet vart fullgott igen.

Du körde skiten ur den helt enkelt, bokstavligt talat.

Mvh
J

Min hoj uppförde sig dessutom jäkligt märkligt efter vinterdvalan, lät som att den gick på 3 ungefär o var allmänt trött...

Skruvade isär o fattade faaan inte va d kunde va...
Sen en dag när jag var ute o körde så fick jag damp o drog rullen i botten o varvade allt vad den orkade i 10 sekunder, då vaknade skiten till o började gå rent igen...

Någon som har någon aning om vad de kan ha varit? Nu går den som sagt bra iaf...

Skit i förgasarna/igengeggade munstycken? Inte helt ovanligt efter en lång vintersömn om det stått gammalt bränsle i förgasarna.

Haha kul att man kan glädja nån ;)

tack för teserna, var nåt sånt jag funderat på också :tummenupp

Satte på orginalblåset igår och gjorde om trattarna. nu går den skitbra men låter som en symaskin. =) :yoparty
Det andra gjorde ont i öronen :tummenupp

Tröttnade på att vänta på mina fightergrejor som aldrig verkar komma (ska det vara så svårt?) så jag och en kompis plockade ihop den lite snabbt med orginaldelarna. Men den går också bara på tre cylindrar :mad: Verkar inte ge med sig fast jag varit ut och gasat lite. Får pröva det där 10 sekunders tricket :D

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back