R1 och R6-tråden!

Om en r6 gått 5000 mil, vad ska då ha gjorts på den? Behöver man vara orolig om förra ägaren har bytat kolvringar och motorpackningar och gjort ventiljusteringen, eller ska detta mer anses som positivt, är där kanske något mer som man ska hoppas på är bytat etc?

Tack på förhand

Det är alltid bättre att sådant är gjort än att det inte är gjort :)
 
En fråga, jag har ägt min R1-98 sedan den var ny. Nu tänker jag byta styrlager och undrar om det finns någon som bytit ut styrlagren mot koniska sådana.
Upplever att det inte blir riktigt bra när jag drar åt dem gamla.

Har aldrig hört någon byta till koniska styrlager så där kan jag inte uttala mig. Vad är det du upplever som inte blir bra med de gamla? Om du menar att du måste dra åt dem igen under säsongen så kan det bero på te x frekvent wheelande.

Om en r6 gått 5000 mil, vad ska då ha gjorts på den? Behöver man vara orolig om förra ägaren har bytat kolvringar och motorpackningar och gjort ventiljusteringen, eller ska detta mer anses som positivt, är där kanske något mer som man ska hoppas på är bytat etc?

Tack på förhand

Vid 4800 mil ska hojen servas enligt intervall i servicebok. Om du vill få specat exakt vad som ingår i den servicen kan du få reda på om du ringer en Yamaha-butik.

Men har förre ägaren gjort jobbet själv & det är korrekt utfört så finns ingen anledning till oro. Inte annat än om något skulle gå sönder i så fall. Gör du servicen på auktoriserad firma får du garanti på utfört arbete.

Vilken årsmodell har du? 99-02? I så fall kanske en förgasarsynkronisering är på sin plats. 03-> Kontroll av insprutning.

Hej!

Glad R6:a ägare. Var och köpte mig denna för några veckor sedan.
Dags att invänta kortet bara. Känns långt, men som de säger, "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge"! :)

Mycket fin, vårda den väl nu! :)
 
Last edited:
Vad är det du upplever som inte blir bra med de gamla? Om du menar att du måste dra åt dem igen under säsongen så kan det bero på te x frekvent wheelande.QUOTE]

Just precis så är det! Jag måste dra åt dem regelbundet, har inga konstiga lägen lr hack som märks i styrningen.
Hursomhelst...jag byter.
 

Vid 4800 mil ska hojen servas enligt intervall i servicebok. Om du vill få specat exakt vad som ingår i den servicen kan du få reda på om du ringer en Yamaha-butik.

Men har förre ägaren gjort jobbet själv & det är korrekt utfört så finns ingen anledning till oro. Inte annat än om något skulle gå sönder i så fall. Gör du servicen på auktoriserad firma får du garanti på utfört arbete.

Vilken årsmodell har du? 99-02? I så fall kanske en förgasarsynkronisering är på sin plats. 03-> Kontroll av insprutning.

Är 99! Väldigt glad för denna sidan, tack för svar!

MVH Kristoffer
 
magkåpa!!

Är det någon där ute som har en magkåpa höger sida till en r6 99-02 som ligger o skräpar?? Jag vet att det finns ett köp o sälj forum men för stunden är det ingen som säljer en sådan.. Så om någon har en köper jag den omgående, om den är hel dvs, färg utan betydelse..
 
Efter ytterliggare ett 20 tal mil på min R1:a kan jag bara konstatera att det är en riktigt kompetent hoj. Det enda man skulle vilja bli av med är gyroeffekten som är väldigt tydligt jämfört mot mindre hojar. Man kastar inte runt den i snäva kurvor helt utan problem. Man får ta det lite lugnt med bakbromsen vid riktigt hårda inbromsningar så att man inte blir omkörd av bakänden:gnissla

Men vilken motor!! De har verkligen lyckats:tummenupp

/D.
 
Mått på kedjeslack på en R1a, årsmodell 99, ska det ligga runt 40-50mm? Känns som det är mycket men det är uppgiften som står i Haynes repbok...
 
Blev en R6 -00 idag. Av den lilla provturen att dömma så verkar det som att jag kommer skratta mig till sömns resten av säsongen. Fyfan vilken skillnad mot gixxern! Dock så kändes förlusten av 150cc av, inte samma vrid på låga varv.

Men overall : :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
jag har köpt en styrdämpare till min R1'a årsmodell 00. Det är en öhlinsdämpare. Jag antar att man fäster den med skruven som håller tanken i framkant och skruven som fäster höger handtag? Använder man orginalskruvarna eller måste man köpa nya längre skruvar? Är det bara i dessa två skruvar man ska fästa den? Kruven vid höger handtag känns rejäl men skruven vid tanken är ju rejält klen.

Ps. I höstan skrev jag i denna tråd att jag inte kunde få upp min R1'a på bara gas på tvåans växel. Fattar inte hur jag inte lyckasdes då. Nu får jag upp den på bara gas på tvåans växel från 4000 varv utan problem :)

Edit: en fråga till. Min har gått 1800mil. När ska jag göra nästa service och vad ska jag göra då?
 
Last edited:
Helt riktigt så monterar du själva fästet vid tanken. Sedan är det en liten "arm" som du monterar vid ena styrhalvan vid styrkronan, lite svårt att förklara men jag kan ta en bild i kväll som visar. Skruvar brukar ingå till respektive Öhlins-modell. Skruven vid tanken är klen, men räcker gott.

Har din hoj gått 1800 mil så är det dags för en mellanservice. Kontakta ett Yamaha-center för att få specat vad som ingår i den. Oftast är det oljefilter, olja, luftfilter & diverse kontroller som utförs. Eventuellt även synkning av förgasarna.


jag har köpt en styrdämpare till min R1'a årsmodell 00. Det är en öhlinsdämpare. Jag antar att man fäster den med skruven som håller tanken i framkant och skruven som fäster höger handtag? Använder man orginalskruvarna eller måste man köpa nya längre skruvar? Är det bara i dessa två skruvar man ska fästa den? Kruven vid höger handtag känns rejäl men skruven vid tanken är ju rejält klen.

Ps. I höstan skrev jag i denna tråd att jag inte kunde få upp min R1'a på bara gas på tvåans växel. Fattar inte hur jag inte lyckasdes då. Nu får jag upp den på bara gas på tvåans växel från 4000 varv utan problem :)

Edit: en fråga till. Min har gått 1800mil. När ska jag göra nästa service och vad ska jag göra då?
 
Helt riktigt så monterar du själva fästet vid tanken. Sedan är det en liten "arm" som du monterar vid ena styrhalvan vid styrkronan, lite svårt att förklara men jag kan ta en bild i kväll som visar. Skruvar brukar ingå till respektive Öhlins-modell. Skruven vid tanken är klen, men räcker gott.

Har din hoj gått 1800 mil så är det dags för en mellanservice. Kontakta ett Yamaha-center för att få specat vad som ingår i den. Oftast är det oljefilter, olja, luftfilter & diverse kontroller som utförs. Eventuellt även synkning av förgasarna.


ta gärna en bild och lägg in. det vore suveränt. jag fick inte till några skruvar.

den servicen gör man ju lätt själv. ska ringa ochkolla om det är något mer som ska göras.
 
Vad säger ni om priset på en R6 -01 på 52 000kr? gått 2400km servad som den ska + servicebok, allt org. bra däck, aldrig varit omkull eller dyligt. Nytt drivpaket, bra dämpare.
 
Last edited:
Vad säger ni om priset på en R6 -01 på 52 000kr? gått 2400km servad som den ska + servicebok, allt org. bra däck, aldrig varit omkull eller dyligt. Nytt drivpaket, bra dämpare.

Låter helt rimligt. 2400 mil är dock lite tidigt för ett nytt drivpaket. Bör hålla ca 3000 mil vid normal körning & skötsel. Betyder inte att hojen har vanskötts, utan bara en riktlinje!


Vassego! :)
 
Last edited:
ta gärna en bild och lägg in. det vore suveränt. jag fick inte till några skruvar.

den servicen gör man ju lätt själv. ska ringa ochkolla om det är något mer som ska göras.

Här kommer lite bilder som jag tog i kväll.
Hoppas du ser hur den ska sitta.

Infästningen vid tanken är lurig att dra åt. Använd en insex T-nyckel så går det lättare.
 

Bifogat

  • dämpare1.JPG
    dämpare1.JPG
    93.1 KB · Visningar: 91
  • dämpare 2.JPG
    dämpare 2.JPG
    117.4 KB · Visningar: 94
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top