Lite probs med min yzf 750...

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hallåhallå

Jag har köpt mig en yzf 750r i vinter och den knackade lite precis när den var kall innan, men nu har den slutat knacka när de kommit lite värme ute... Dock så undrar jag ju fortfarande vad de var och om det kommer tillbaka osv, man kan säga att den knackade lite "random" under 3000/rpm men efter det slutade det helt, dessutom knackade den bara dom första 3-4 minuterna sen var den knäpptyst...

Jaja, nu hade jag tänkt och serva den lite med ny olja, filter och luftfilter. Hon jag köpte den av sa att man ska ha mineral olja pga av nån konstig anledning som jag inte riktigt förstod... Är det så eller kan jag köra med helsyntetisk olja i den efter att det varit mineral olja i?

Jag hade också tänkt att köpa ett nytt startrelä pga att det "svetsar" fasst sig själv ibland så den låser sig i startläge, så jag undrar om detta kanske skulle fungera...?

Tack på förhand

Kör med vanlig mineralolja i hojen, det är bara att kasta pengarna i sjön med hel syntet olja, dessutom mår kopplingen bättre av mineral eller delsyntet olja.
Du behöver inte vara rädd för motorhaveri om du kör med mineral eller delsyntet olja Mvh jonken

2841642 Kör med vanlig mineralolja i hojen, det är bara att kasta pengarna i sjön med hel syntet olja, dessutom mår kopplingen bättre av mineral eller delsyntet olja.
Du behöver inte vara rädd för motorhaveri om du kör med mineral eller delsyntet olja Mvh jonken
Okok, tack tack, några frågor kvarstår, någon som kan hjälpa?

Hallåhallå

Jag har köpt mig en yzf 750r i vinter och den knackade lite precis när den var kall innan, men nu har den slutat knacka när de kommit lite värme ute... Dock så undrar jag ju fortfarande vad de var och om det kommer tillbaka osv, man kan säga att den knackade lite "random" under 3000/rpm men efter det slutade det helt, dessutom knackade den bara dom första 3-4 minuterna sen var den knäpptyst...

Jaja, nu hade jag tänkt och serva den lite med ny olja, filter och luftfilter. Hon jag köpte den av sa att man ska ha mineral olja pga av nån konstig anledning som jag inte riktigt förstod... Är det så eller kan jag köra med helsyntetisk olja i den efter att det varit mineral olja i?

Jag hade också tänkt att köpa ett nytt startrelä pga att det "svetsar" fasst sig själv ibland så den låser sig i startläge, så jag undrar om detta kanske skulle fungera...?

Tack på förhand

Jag hade en fzr 1000 1989:a, när man startade den när den var kall och det var lite kallt ute så "knackade" det lite, det var nog bara ventilerna på den, men det gick gudars gott!! Nu vet ju inte jag hur ditt knackande är?? Kanske lite sliten kopplingskorg? Det brukar bli bättre(el rättare sagt, låta mindre för att nästan helt försvinna..) när man varvar lite och när motorn blivit varmare.
Men är kopplingskorgen sliten värre, brukar den slira. Kanske av den anledningen som hon körde med mineralolja, för att den skall slira mindre och knacka mindre...?

Annars beroende på körstil så har ju syntetoljan bättre smörjande egenskaper vid höga temperaturer, jag vet inte din körstil heller? Med mineralolja kanske du bör byta lite oftare än 500 mil oxå:va

Går hojen bra för övrigt så inget att fundera över,

Last edited:
2841773 Jag hade en fzr 1000 1989:a, när man startade den när den var kall och det var lite kallt ute så "knackade" det lite, det var nog bara ventilerna på den, men det gick gudars gott!! Nu vet ju inte jag hur ditt knackande är?? Kanske lite sliten kopplingskorg? Det brukar bli bättre(el rättare sagt, låta mindre för att nästan helt försvinna..) när man varvar lite och när motorn blivit varmare.
Men är kopplingskorgen sliten värre, brukar den slira. Kanske av den anledningen som hon körde med mineralolja, för att den skall slira mindre och knacka mindre...?

Annars beroende på körstil så har ju syntetoljan bättre smörjande egenskaper vid höga temperaturer, jag vet inte din körstil heller? Med mineralolja kanske du bör byta lite oftare än 500 mil oxå:va

Går hojen bra för övrigt så inget att fundera över,
Låter som de kommer från cylindrarna nånstanns där inne, så kan ju va nått me kedjan också...:va men kan mycket väl vara kopplingen, tycker de vore konstigt om kopplingskorgen bara gjorde oljud från sig på friläget dom första minutrarna och sen bara tystas ner... Min körstil...jag vet inte men jag tror jag kommer köra hyffsat hårt, inte glida runt direkt, men frågan är om det startrelät jag länkade till funkar eller är jag helt fel ute :va

... men frågan är om det startrelät jag länkade till funkar eller är jag helt fel ute :va
Det fungerar med största sannolikhet. Det står ju visserligen ingen maximal brytström på reläet men det är ett universalstartrelä så då bör det inte vara några problem. 224kr är inget "hemmansköp" direkt så det är väl bara att köpa tycker jag.

EDIT: jag skulle kolla upp ventilspelet också. Yamaha har långt mellan ventilspelskontrollerna (4200mil tror jag det är på YZF750) men risken är just pga den anledningen kanske är det "glöms bort" om det är många ägare på hojen.

Last edited:
2841861 Det fungerar med största sannolikhet. Det står ju visserligen ingen maximal brytström på reläet men det är ett universalstartrelä så då bör det inte vara några problem. 224kr är inget "hemmansköp" direkt så det är väl bara att köpa tycker jag.

EDIT: jag skulle kolla upp ventilspelet också. Yamaha har långt mellan ventilspelskontrollerna (4200mil tror jag det är på YZF750) men risken är just pga den anledningen kanske är det "glöms bort" om det är många ägare på hojen.
Sant, stort tack för hjälpen...ska köpa mig en haynes och kolla över hojen lite allmänt... :tummenupp

Ventilspelet bruka bli för litet inte förmycket..... låter det av ventilerna så är det bra.... låter det inte är det dåligt

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg