Stjärnmotor

Min far bygger en stjärnmotor sen fem år tillbaka. Man får ritningar och ett gjutet vevhus, bearbetning av vevhusgjutningen och tillverkning av ALLT annat får man sköta själv. Den kommer naturligtvis inte att bli tillräckligt lätt för att flyga nånting med, men körbar blir den. Jag minns inte om den han bygger är sju- eller niocylindrig. Det jag vet är att delarna han tillverkat är sjukt snygga, rentav porriga faktiskt.

Ja, därmed har jag väl kommit ut som mekanikpervers. Hå hum.

Min far bygger en stjärnmotor sen fem år tillbaka. Man får ritningar och ett gjutet vevhus, bearbetning av vevhusgjutningen och tillverkning av ALLT annat får man sköta själv. Den kommer naturligtvis inte att bli tillräckligt lätt för att flyga nånting med, men körbar blir den. Jag minns inte om den han bygger är sju- eller niocylindrig. Det jag vet är att delarna han tillverkat är sjukt snygga, rentav porriga faktiskt.

upp med bilder och mer info tack, nu blev man ju mekanikkåt här!:yoparty :D

Den är i drift så vitt jag vet, den brukar åka omkring ovanför mitt hus hela sommrarna och låta som en traktor.

Jag gjorde ett studiebesök i den ute på flyget när dom skulle ut och hoppa, och det är baske mig bara folk som är välutbildade på att hoppa ut ur flygplan i luften som skulle komma på att åka i en sån där.

Fast fixar du en åktur med AN2'an så är jag på :tummenupp

Okej, då är den antagligen baltregistrerad. Måste påstå att den känns väldigt trygg att åka med till olika flygträffar. Skulle dock aldrig kunna tänka mig att kliva av uppe i luften, med eller utan fallskärm.

Kan nog tyvärr inte ordna någon flygtur här uppe då jag inte känner någon i flygklubben här.

Det är väl ändå den perversitet du minst behöver skämmas för.

Självklart vill vi se bilder på bygget/delarna och gärna en länk till en webbsida om motorn också.

Inom modellflygvärlden finns ett par olika tillverkare av "halvfabrikat", men dom brukar sällan ha mer än tre/fem cylindrar, jag har dock sett ett påbörjat miniatyrbygge av den 18 cylindriga "Wasp" motorn, d.v.s två niocylindriga ringar ihopbyggda.

Jag vet aldrig om den slutfördes dock, det var i alla fall kul att se raderna av färdiga cylindrar ståendes i vitrinskåpet som snapsglas ungefär.
(bildreportage i en gammal engelsk modellflygtidning)

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back