Högskola/komvux hur funkar det?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Fyller 24 i år och jag har bestämt mig för att säga upp mig från jobbet och börja plugga av olika anledningar.
Jag skulle vilja läsa till svetsare men hur bär jag mig åt? Var finns en dylik utbildning och kostar den mig nåt?
Jag hörde att det kunde kosta bortåt 100papp att gå svetsutbildningen vilket jag tyckte lät skumt då utbildning i sverige finansieras statligt(väl?).
Nån som vet hur det funkar eller kan tipsa om nån bra söksida eller några grundläggande tips och bra-att-veta?
Mvh Jon

Sök på KY utbildningar, lär falla under den gruppen.

Glömde kolla var du bor, men har för mig att lärnia höll sådana i Malmö tidigare.

Om du inte bor hemma, eller har riktigt stabil ekonomi k
an det vara läge o söka CSN

Jag hörde att det kunde kosta bortåt 100papp att gå svetsutbildningen vilket jag tyckte lät skumt då utbildning i sverige finansieras statligt(väl?).
Mvh Jon

Yrkesförberedande, eftergymnasieala utbildningar finansieras inte alltid. Speciellt inte om de är väldigt nishade. Ska du utbilda dig till svetsare, spa-terapeut, massör o.s.v. så får du slanta själv.

För att studiemedel skall utgå till eftergymnasieal utbildning skall det antingen vara i formen komvux där man kompletterar brister i sina grundskolebetyg eller vara på högskola där utbildningen vilar på vetenskaplig grund. Tyvär finns det inte mycket vetenskaplighet i svetsutbildningen vad jag vet.
Detsamma gäller om du vill lära dig hantverk eller annat. Du får själv bära dina egna kostnader.

Fyller 24 i år och jag har bestämt mig för att säga upp mig från jobbet och börja plugga av olika anledningar.
Jag skulle vilja läsa till svetsare men hur bär jag mig åt? Var finns en dylik utbildning och kostar den mig nåt?
Nån som vet hur det funkar eller kan tipsa om nån bra söksida eller några grundläggande tips och bra-att-veta?
Mvh Jon

Har gogglat lite åt dig. Du kan även titta på www.studera.nu där du kanske kan hitta högskoleutbildningar och kanske ky.

Du får 2520kr i studiebidrag och kan ta CSN-lån om du vill.

http://www.tuvab.se/ Där verkade det kosta pengar

http://www.google.se/search?sourcei...GGLJ,GGLJ:2006-37,GGLJ:sv&q=svetsutbildningar

Sök på KY utbildningar, lär falla under den gruppen.

KY-utbildningar är ett "undantag" där man kan få studiemedel medan man läser på en yrkesförberedande utbildning. KY-utbildningen är dock ett samarbete mellan arbetsgivare och högskola/komvux.

Mvh Jon

Här har du 3 KY-utbildningar som innehåller Svetsning:
https://webb.ky.se/Utbildning/UtbildningVisaAktuell.aspx?id=3628&sort=U
https://webb.ky.se/Utbildning/UtbildningVisaAktuell.aspx?id=3222&sort=U
https://webb.ky.se/Utbildning/UtbildningVisaAktuell.aspx?id=5176&sort=U

Last edited:
2834763 Yrkesförberedande, eftergymnasieala utbildningar finansieras inte alltid. Speciellt inte om de är väldigt nishade. Ska du utbilda dig till svetsare, spa-terapeut, massör o.s.v. så får du slanta själv.

För att studiemedel skall utgå till eftergymnasieal utbildning skall det antingen vara i formen komvux där man kompletterar brister i sina grundskolebetyg eller vara på högskola där utbildningen vilar på vetenskaplig grund. Tyvär finns det inte mycket vetenskaplighet i svetsutbildningen vad jag vet.
Detsamma gäller om du vill lära dig hantverk eller annat. Du får själv bära dina egna kostnader.
Jäkla skit, hmm jag ska ringa närmaste lernia och kolla hur det ligger till.

2834769 Har gogglat lite åt dig. Du kan även titta på www.studera.nu där du kanske kan hitta högskoleutbildningar och kanske ky.

Du får 2520kr i studiebidrag och kan ta CSN-lån om du vill.

http://www.tuvab.se/ Där verkade det kosta pengar

http://www.google.se/search?sourcei...GGLJ,GGLJ:2006-37,GGLJ:sv&q=svetsutbildningar
Va gött! jag tar den länken och kontaktar nog denne tuvab.se när ja slutat gymnasiet, ska nämligen utbilda mig till svetsare ja med:)

2834788 Kolla KY-länkarna som jag bifigade. De är gratis och innebär att du kan få studiemedel. Billigare så! :tummenupp
Jasså? Är dom gratis=) De är brabra, dock har ja en far som nog lånar ut stålar till mig om de kniper, utbildning är viktigare än hojar enligt honom:) Förstår honom inte riktigt hehe;)

Men gratis är ju alltid gott så att säga:P

De är brabra, dock har ja en far som nog lånar ut stålar till mig om de kniper

Behöver du en ny tröja?
8920_iso.jpg

Va gött! jag tar den länken och kontaktar nog denne tuvab.se när ja slutat gymnasiet, ska nämligen utbilda mig till svetsare ja med:)

Alltså vadå slutar gymnasiet? Finns inte verkstadsteknisk inriktning som gymnasieprogram kvar? Ska du gå gymnasiet och sedan eftergymnasialt för att bli svetsare?

2834939 Alltså vadå slutar gymnasiet? Finns inte verkstadsteknisk inriktning som gymnasieprogram kvar? Ska du gå gymnasiet och sedan eftergymnasialt för att bli svetsare?
Duvet när man är 15 så har man ibland inte bestämmt sig för vad man ska bli, och när ja var 15 var industri/teknik/mekaniskt programm inte nått som intresserade mig... Nu går jag samhäll/samhäll och det är nog det tråkigaste en människa kan göra:P Så när jag är klar efter detta, så blire jobb i ett år sen äre utbildning igen...

Edit: rättare sagt så gick jag golf/samhäll i 1,5 år, bodde inte hemma och allt gick åt skogen, jag var inte mogen för att flytta hemmifrån när ja var 16 så de gick skit, sen så flyttade jag hem och går klart samhälls programmet och gav upp golf, kom på att de är sjukt mycket roligare med motorer...:yoparty

Last edited:
Duvet när man är 15 så har man ibland inte bestämmt sig för vad man ska bli, och när ja var 15 var industri/teknik/mekaniskt programm inte nått som intresserade mig... Nu går jag samhäll/samhäll och det är nog det tråkigaste en människa kan göra:P Så när jag är klar efter detta, så blire jobb i ett år sen äre utbildning igen...

Edit: rättare sagt så gick jag golf/samhäll i 1,5 år, bodde inte hemma och allt gick åt skogen, jag var inte mogen för att flytta hemmifrån när ja var 16 så de gick skit, sen så flyttade jag hem och går klart samhälls programmet och gav upp golf, kom på att de är sjukt mycket roligare med motorer...:yoparty

Aha lugn i stormen, jag utbildade mej i efterhand med och har idag ett skapligt jobb! Det är i alla fall rätt inställning, vill man så går det!

Ett tips bara: Har du heltidsjobb så ser du till att få tjänstledigt! Du säger alltså INTE upp dig då du har rätt till tjänstledigt pga studier, med vissa förbehåll.

Och som sagt så är ju inte alla utbildningar bidrags-grundande, många får du pynta själv. Min sambo fick tex pynta 100k ur egen ficka för sin floristutbildning, alternativet hade varit att veckopendla till närmsta utbildning som var godkänd av CSN och det var inget alternativ.
Men annars får du utbildningen "gratis" av AMS om du är arbetslös, så se till att få sparken :D

2843362 Aha lugn i stormen, jag utbildade mej i efterhand med och har idag ett skapligt jobb! Det är i alla fall rätt inställning, vill man så går det!
Mm, de är ju bara kämpa på... Har man en hyffsad utbildning går de ju alltid att hitta nått jobb, om inte annat finns ju alltid truckar som behöver köras på diverse lager:D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back