Köra tung mc utan kort?

nineiron

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
Honda CRB100RR -03
Hejsan, skriver å en väns vägnar. Är lite orolig.
Jag får inte köra med honom, då han är 19 år. Han har köpt sig en tung mc, och kör själv. Utan kort, utan lämp, utan handledare, utan körskola, utan nånting.
Har försökt säga till honom att det är jävligt dumt, men han säger bara "vad kan hända! Jag har ju körkort för bil om det skiter sig"
Frågan är då, vad händer om han blir stoppad? Kan väl knappast få behålla b-kortet eller?

Med vänliga hälsningar
Rille

:dummer

B-kortet rycker

Tänkte väl f*n det. Han har hela tiden sagt att vägverket inte kan ta ett B kort när det handlar om mc. Sunt förnuft säger ju, att klart dom gör det. Men har ju inte haft skriftligt på det.
Räcker tydligen inte att försöka säga att han kör ihjäl sig, eftersom han inte KAN köra ordentligt.
Har är ju på prövotid på b-kortet fortfarande, så de blir ju o börja om från början om han blir stannad. Utan prövotid är det väl o vänta 3 månader som vid andra lite allvarligare överträdelser?

hätfigaste uppmärksamheten han kan få är väl en tidningsnotis "ung mc förare död i kollision", sen det finstilta "...på storgatan ... för hög hastighet in i.."

hejdå, godnatt

+11 spänn i månaden för mig i trafikförsäkring nästkommande år.

22 pantburkar...

häftigt

hahaha...

tuffgrabben :D..

säg åt din mupp till kompis att fixa kortet om han ska köra...annars kan du säga vart hans fina moppe står så kan vi nog samla ihop några här på sh o åka o "ta den i beslag" sålänge :D

Frågan är då, vad händer om han blir stoppad? Kan väl knappast få behålla b-kortet eller?

Med vänliga hälsningar
Rille

OM han skulle bli stoppad kan han få allt från en varning till 6 månaders körkortsindragning. Normalpåföljden är dock en varning.

Ta ut han på en tom parkeringsplats för att träna inbromsning, garagevändning m.m. så att han lär sig hantera hojen bättre. Ge han några goda råd att tänka på i trafiken.

Du det finns säkert 10 trådar som handlar om samma sak. Skriv ut dem med, inte för att det lär hjälpa. Visa honom istället www.darwinawards.com

Där kan han läsa om lika intelligenta människor som han själv, en alldeles speciell klubb det. Mensa? pffff, noobs

Förresten... Vad är en Honda CRB100RR? :rolleyes:

annars kan du säga vart hans fina moppe står så kan vi nog samla ihop några här på sh o åka o "ta den i beslag" sålänge :D

Har du kört för fort någon gång? Har du kanske till och med kört i en hastighet som räknas som vårdslöshet? Eller kanske i en fart som är mer än 30km/h över hastighetsbegräsningen? Om du har gjort det, måste du vara ärlig och erkänna detta brott. Ring din lokala polis och berätta om ditt kriminella brott, eftersom du enligt lag inte bör innehava ett körkort.

Om du inte erkänner ditt brott, kommer jag och mina fem dvärgkompisar att äta upp din kattunge med tassarna först!
:pannkyss

Har han inga tidigare fortköringar eller liknande får han en varning, då han har "kunskaperna" att framföra fordon på väg B-kort. Bara att ringa länstyrelsen och höra med dem. Körkort i Sverige säger inte att personen ifråga kan hantera ett motorfordon.

Har du kört för fort någon gång? Har du kanske till och med kört i en hastighet som räknas som vårdslöshet? Eller kanske i en fart som är mer än 30km/h över hastighetsbegräsningen? Om du har gjort det, måste du vara ärlig och erkänna detta brott. Ring din lokala polis och berätta om ditt kriminella brott, eftersom du enligt lag inte bör innehava ett körkort.

Om du inte erkänner ditt brott, kommer jag och mina fem dvärgkompisar att äta upp din kattunge med tassarna först!
:pannkyss

Jag har varken mc-kort eller mc o jag skulle aldrig köra utan kortet heller.
o jag kommer nog aldrig skaffa mc-kort och hoj heller för ja vet jag kommer köra för fort o köra ihjäl mig direkt!...

Rätta mig om jag har fel...

Valentino Rossi har inte körkort för mc men han är rätt duktog på att köra hoj ändå. :)

I och för sig så kan även han brassa in i sidan på en flång ny Austin Martin och få punga upp för skadorna ur egen ficka när försäkringsbolaget tillrättavisar honom.

Att ens ta upp detta igen..

Lär din kompis en sak DET E MOT LAGEN...... Kostar oss som har kort en massa genom höjda premier tex.....

Hur många gånger har inte detta varit uppe förr....

2832505 Att ens ta upp detta igen..

Lär din kompis en sak DET E MOT LAGEN...... Kostar oss som har kort en massa genom höjda premier tex.....

Hur många gånger har inte detta varit uppe förr....

Emot lagen alla som är här inne bryter mot lagen säkert varje gång de sätter sig på sin moppe.

Träffade på en kille med en värstinghoj som inte visste hur man kör motorcykel - bla bromsade han bara med bakhjulet och han blev förvånad när jag berättade att det är frambromsen man ska använda...
Man kan ju misstänka att körkort saknas i det fallet.

Utbildning är ganska viktigt för överlevnad -än värre är väl om man orsakar skada för någon annan än en själv!

Paraxis är att det blir böter för olovligkörning, men det kan bli indraget B-kort om han har gjort sig skyldig till andra trafikbrott.

Det är ganska dumt att köra utan kort om olyckan är framme, körde själv utan kort i flera år men hade tur. Var inte lika dum snål som jag var, ta kortet!:tummenupp

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back