King Diamond genialisk eller dålig?

King diamond är....

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ytterligare en hårdrockspoll...det var länge sen sist.

Är King Diamond ett geni eller en usel galning?

Jag har fått intrycket att han är en av de mest klockrena älska eller hata musikerna som finns....

Inte hört jättemycket med honom, men det jag hört har varit rätt bra. Så jag får nog rösta "geni" på den.

Att på över 20 skivor med King Diamond/Mercyful Fate inte lyckas med att göra en dålig låt gör att jag måste rösta för geni. :tummenupp

Dom senaste skivorna gillar jag inte så mycket, men fram t.o.m The Eye så gillar jag det mesta av både Mercyful Fate och King Diamond.

Jag är kluven. Egentligen tycker jag han är ett geni men sen å andra sidan har jag svårt för hans värstingfalsett.

Fast hur kan man ogilla textrader som "There´s no presents not this christmas!" :yoparty

Nä, han får gå under Geni.

Oj, vilket genuint överraskande resultat! Jag tycker mig ha sett folk hysa betydande agg mot hans falsettprestationer annars men här verkar det gå hem.

Jag tycker det är vanvettigt bra för övrigt, speciellt med den lägstanivån, King Diamond kanske saknar de riktigt stora bandens toppar och vissa skivor är kanske inte mer än drygt medelmåttiga men han har som någon sade aldrig gjort en dålig låt vilket gör honom i princip unik i min värld.

Oj, vilket genuint överraskande resultat! Jag tycker mig ha sett folk hysa betydande agg mot hans falsettprestationer annars men här verkar det gå hem.

Jag tycker det är vanvettigt bra för övrigt, speciellt med den lägstanivån, King Diamond kanske saknar de riktigt stora bandens toppar och vissa skivor är kanske inte mer än drygt medelmåttiga men han har som någon sade aldrig gjort en dålig låt vilket gör honom i princip unik i min värld.

Fy fan. Jag håller med dig för en gång skull! Det tar emot men vad ska man göra? Jag har dock inte lyssnat på allt av honom men tillräckligt mycket för att konstatera att det är inte mycket dåligt över det *inget?*
Är han inte norrman för övrigt? Eller blandar jag ihop honom med någon annan? Turbonegro vet jag är norrmän, kanske Monster magnet jag tänker på? Ohh, nu måste jag gå och slänga i "powertrip" på full volym bara för det

Är han inte norrman för övrigt? Eller blandar jag ihop honom med någon annan? Turbonegro vet jag är norrmän, kanske Monster magnet jag tänker på? Ohh, nu måste jag gå och slänga i "powertrip" på full volym bara för det

King Diamond är från Danmark och Monster Magnet är från USA.

Japp King själv är dansk, han heter Kim Pedersen, men i övrigt gillar han att omge sig med svenska musiker, som Mikkey Dee, Andy Larouque och Mike Wead.

Hank Von helvete från Turbonegro har ju rippat Kings image rakt av, kanske därför man lätt blandar ihop dem.

Har faktiskt missat det mesta med Mercyful och allt med King efter The Eye, men av det jag hört med King D så håller jag nog Them-skivan högst.

Mikkey Dee spelade ju som en gud på den här tiden!!!

Och ja, jag får nog rösta geni!

Jag vet inte varför men av någon anledning så brukar jag kasta på voodoo skivan när jag är sugen på att lyssna genom en hel skiva med king diamond. Finns många plocklåtar som är bättre än alla låtar på skivan men jag tror det är nånting med att det faktiskt är en jävligt fungerande temaskiva. Ofta när man pluggar brukar det bli kasta igång den, då är man tillbaks i nionde klass igen.

Jag vet inte varför men av någon anledning så brukar jag kasta på voodoo skivan när jag är sugen på att lyssna genom en hel skiva med king diamond. Finns många plocklåtar som är bättre än alla låtar på skivan men jag tror det är nånting med att det faktiskt är en jävligt fungerande temaskiva. Ofta när man pluggar brukar det bli kasta igång den, då är man tillbaks i nionde klass igen.

Den låg jag och lyssnade på i hörlurar en gång och somnade och lät skivan tugga på på jävligt hög volym, jag höll seriöst på att skita på mig när den där äckliga rösten kommer in i slutet efter flera minuters tystnad......

Jag brukar mest lyssna på Conspiracy och The Eye. At the Graves och Sleepless Nights är nog hans två bästa låtar enligt mig. När det gäller Mercyful Fate så lyssnar jag mest på The Bell Witch. Grymt bra liveversioner. Synd att den är så kort bara.

Last edited:
Gamla prylarna är väl där han höll högst klass, The Eye som någon nämnde är en ungefärlig brytpunkt där skivorna blev mer intetsägande. Ofta bra berättelser, men inte lika intressant musik. Them är helt klart mitt favoritalbum, men Don't break the oath och Melissa är inte helt fel heller :)

Dock var det jävligt kul att se honom på Sweden Rock, och se hur HA- och Bandidos-snubbarna stod och sjöng falsett med alla andra hårdrockare :D

Japp King själv är dansk, han heter Kim Pedersen, men i övrigt gillar han att omge sig med svenska musiker, som Mikkey Dee, Andy Larouque och Mike Wead.

Hank Von helvete från Turbonegro har ju rippat Kings image rakt av, kanske därför man lätt blandar ihop dem.

Ah, så var det ju och Monster Magnet är självklart äkta rockers från staterna. jag är så jävla kass på namn och vart band kommer ifrån men vem fan bryr sig om sånt skit egentligen.
Jag är lite smått förtjust i Turbonegro men bara ibland när humöret är på samma nivå. Som du säger så är han lite av en copycat, dock en bra sådan.

Jag är lite smått förtjust i Turbonegro men bara ibland när humöret är på samma nivå. Som du säger så är han lite av en copycat, dock en bra sådan.

Det är ju det turbonegro byggt allting på sen apocalypse dudes. De snor ju som fan av allting men de gör det otroligt bra.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back