Schemalagda aktiviteter i XP

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Datorn står på dygnet runt och blir lätt seg efter någon dag om jag inte kört diskrensing på C: och deframgmentering på alla diskar.

Testade detta idag men fick det inte riktigt att fungera.

Någon som har fått detta att funka och tex låter din dator göra detta under natten?

gör en .bat fil som innehåller ex.

defrag C:

lägg till .bat i schemalagda aktiviteter

options ser du i command prompt med

defrag /?

Oj vad lite jag förstod

Men ska jag bara skriva det i namnet på den filen jag fått nu när jag lagt till att den ska utföra diskrensningen tex

Gärna bättre förklaring för en kanske inte fullt så duktig på data:rolleyes:

Gärna bättre förklaring för en kanske inte fullt så duktig på data:rolleyes:

gör enkel test

starta notepad och skriv in

defrag C:

spara filen och döp till ex.

mindefrag.bat

se till att den inte får ändelsen .txt genom att välja "save as type" All files

lägg till en ny aktivitet i schemalagda aktiviteter och peka ut mindefrag.bat

och svara på frågorna i wizarden så är det nog grönt att köra, ställ in ett klockslag kort in på så ser du om det hoppar igång

sen är det bara att ändra denna aktivitet till det klockslag du vill att den ska köra

Last edited:
gör enkel test

starta notepad och skriv in

defrag C:

spara filen och döp till ex.

mindefrag.bat

se till att den inte får ändelsen .txt genom att välja "save as type" All files

lägg till en ny aktivitet i schemalagda aktiviteter och peka ut mindefrag.bat

och svara på frågorna i wizarden så är det nog grönt att köra, ställ in ett klockslag kort in på så ser du om det hoppar igång

sen är det bara att ändra denna aktivitet till det klockslag du vill att den ska köra

Funkade bra det men vad skriver man för att köra diskrensning?

edit
när jag klickar på den filen börjar den inte ens att defragmentera

Jag skrev det i ett textdokument

edit 2
Nu fungerar det när jag klickar på filen manuelt men vill inte starta när jag ska starta den som schemalagd

Last edited:
Funkade bra det men vad skriver man för att köra diskrensning?

edit
när jag klickar på den filen börjar den inte ens att defragmentera

Jag skrev det i ett textdokument

diskrensning? kan det vara att ta bort alla dokument som ligger i papperskorgen?, inte så bra svenska när det gäller datorer....

man måste ha adminrättigheter när man exekverar/startar filen

öppna ett kommando fönster

start/kör

cmd

OK

skriv

defrag C:

tryck enter

så ser du om du har rättigheter nog att köra programmet

ännu bättre dom du står i samma mapp som mindefrag.bat finns i och skriver

mindefrag.bat

och tryck enter

Last edited:
diskrensning? kan det vara att ta bort alla dokument som ligger i papperskorgen?, inte så bra svenska när det gäller datorer....

man måste ha adminrättigheter när man exekverar/startar filen

öppna ett kommando fönster

start/kör

cmd

OK

skriv

defrag C:

tryck enter

så ser du om du har rättigheter nog att köra programmet

ännu bättre dom du står i samma mapp som mindefrag.bat finns i och skriver

mindefrag.bat

och tryck enter

A det fungerade allt att starta den i start/kör och likaså när jag klickar på den .bat filen jag har nu men jag kanske inte har adminrättigheter att ha schemalagda aktiviteter?

Enda användaren och har inget lösen på datorn så borde väll ha tillgång till allt?

Hur ändrar jag på det?

ännu bättre

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/tips/gehrke1.mspx

Defragmenting drives is an important part of maintaining a smoothly running computer. Users upgrading from Windows 95, Windows 98, or Windows ME may be used to scheduling a task to defragment drives. Here's how to do the same thing in Windows XP:

1.

Open Control Panel, click Performance and Maintenance, and then click Scheduled Tasks.

2.

Double click Add Scheduled Task to open the Scheduled Task Wizard, and then click Next.

3.

Click Browse, navigate to the %systemroot%\system32 folder, select defrag.exe, and click Open.

4.

Use the wizard to set a schedule for when to run the defragmentation program, and be sure to supply a password for the account on which you want the task to run.

5.

Check the box for Open advanced properties for this task when I click Finish.

6.

On the Run line, add the drive letter for the drive to be defragged. For example, %SystemRoot%\System32\Defrag.exe %HomeDrive%

Now the defragmenting task will be run according to your schedule.

Enda användaren och har inget lösen på datorn så borde väll ha tillgång till allt?
Hur ändrar jag på det?

du bör vara admin då det bara finns en användare, testa den engelska varianten som jag la in ovan

Last edited:
ännu bättre

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/tips/gehrke1.mspx

Defragmenting drives is an important part of maintaining a smoothly running computer. Users upgrading from Windows 95, Windows 98, or Windows ME may be used to scheduling a task to defragment drives. Here's how to do the same thing in Windows XP:

1.

Open Control Panel, click Performance and Maintenance, and then click Scheduled Tasks.

2.

Double click Add Scheduled Task to open the Scheduled Task Wizard, and then click Next.

3.

Click Browse, navigate to the %systemroot%\system32 folder, select defrag.exe, and click Open.

4.

Use the wizard to set a schedule for when to run the defragmentation program, and be sure to supply a password for the account on which you want the task to run.

5.

Check the box for Open advanced properties for this task when I click Finish.

6.

On the Run line, add the drive letter for the drive to be defragged. For example, %SystemRoot%\System32\Defrag.exe %HomeDrive%

Now the defragmenting task will be run according to your schedule.

du bör vara admin då det bara finns en användare, testa den engelska varianten som jag la in ovan

Var tungen att skaffa lösen till burken så fungerade det sen:tummenupp

Tack för hjälpen

Har du problem med fragmenterad hårddisk bör du köpa en större som tål att jobbas på. Fyll aldrig systemdisken till mer än ca 70%.

När du rensar hårddisken, se till att minimera antalet åtreställningspunkter, dvs begränsa storleken på system restore. Kör även en diskrensning (inklusive purge på system restore) en gång i månaden. Radera även i X:\WINDOWS de bibliotek/kataloger som heter $NtUninstallxxxxx om de är en månad eller äldre.

Diskeeper 10 är trevlig att ha installerad. Förutom schemalagd defragmentering så rekomenderar den lite andra nyttiga inställningar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg