Motorrenovering på KTM LC4 (igen)

Inte är man särskilt snabb på att uppdatera med information, men bättre sent än aldrig.

Hojen är klar sen förra helgen och går fint i motorn. Under tiden jag bytte lager fick toppen synas av allas vår Dr.Bike, beslut om att slänga på helsystem fattades och även lite nya diodlysen inhandlades från tyskland.

Att bara kunna visa upp bilder på insug känns ju lite tråkigt, men har tyvärr inga andra bilder som visar det hårda jobb som lagts ner på toppen.

Bifogat

• 160_6007.jpg
    160_6007.jpg
    132.9 KB · Visningar: 98
  • 160_6022.jpg
    160_6022.jpg
    129.1 KB · Visningar: 88
  • 160_6018.jpg
    160_6018.jpg
    133 KB · Visningar: 66
  • 160_6030.jpg
    160_6030.jpg
    132.8 KB · Visningar: 94
  • 155_5568.jpg
    155_5568.jpg
    136.4 KB · Visningar: 70
Mycket snyggt!. :tummenupp Märkt någon skillnad på gången i motorn efter portning? :)
Nja, jag fick faktiskt något jämnare tomgång (efter att ha justerat in luftskruven efter bästa förmåga).

Annars låter det mest mer tycker jag. Har bara att jämföra med hur lätt den går upp på bakhjulet och med samma drevning nu som förr är det ingen märkbar skillnad. Ska försöka få den körd i bänk när jag får tid och råd, innan dess får man väl bara spekulera. Men motorn borde ju gå bättre tycker man om man inte misslyckas helt med bestyckningen.

Såg att du har hunnit sätta på helsystemet, var det några problem med monteringen?

Såg att du har hunnit sätta på helsystemet, var det några problem med monteringen?
Fjädrarna fram var svåra att få dit, men det gick. Fick först fästa en av fjädrarna i den löst hängande kröken, sen bända kröken på plats och därefter spänna fast med den andra fjädern som var lättare att komma åt.
Materialet i dämparna från din ompackning (det var väl du?) börjar titta ut genom de hål som blev efter insatsen som satt där. Får se hur länge dämparen håller innan den behöver packas om igen. Får gasa försiktigare :gnissla

Higashi-dämparen passade iaf på originalsystemet, kanske att originaldämparen passar på det nya systemet men att det kommer sitta något mer snett. Dock är uppsättningen original system med öppnad dämpare mer intressant än öppet system med original dämpare.

----------------------------
Byter ämne. Vilka kamaxlar kan rekommenderas? Har nog råd efter sommaren med ny kam då jag även tänkte passa på att byta kolvringar och insugsventiler.
Mina första tanke var rallye-kammen för att kompensera effektökningen högre upp i registret (pga helsystemet) och därmed få ner den istället. Men fammtidigt är det kanske bättre att satsa på en något vassare kam (typ G1) och vara glad för att ivf inte får mindre effekt längre ner i registret men ännu mer högre upp?

Fjädrarna fram var svåra att få dit, men det gick. Fick först fästa en av fjädrarna i den löst hängande kröken, sen bända kröken på plats och därefter spänna fast med den andra fjädern som var lättare att komma åt.
Materialet i dämparna från din ompackning (det var väl du?) börjar titta ut genom de hål som blev efter insatsen som satt där. Får se hur länge dämparen håller innan den behöver packas om igen. Får gasa försiktigare :gnissla

Higashi-dämparen passade iaf på originalsystemet, kanske att originaldämparen passar på det nya systemet men att det kommer sitta något mer snett. Dock är uppsättningen original system med öppnad dämpare mer intressant än öppet system med original dämpare.

Aha, man får ändra öglorna vid cylinder så att fjädrarna är spända. Jag packade inte om den då vi pratades vid utan jag visade hur mkt av den den gamla packning fanns kvar i dämparen om det var ca 2/3. Ang kamaxel så är jag inte nå kunnig på det området även om jag bytt till rallyekammen i min. Jag kände skillnad men som sagt det är en djungel det där med kammar och vad man gjort innan i motorn. Dr Bike verkar ju ha koll på det mesta. Dock så verkar det vara många Duke ägare som kör med G2 kammen vad det nu betyder? G1 vet jag inte hur den ser ut jämfört med G2!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg