Lastbilsregga??

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Funderar på att införskaffa en styck dieselbil.
Tyvärr är skatten ca 8000:-/år och om jag lastbilsreggar den hamnar jag på ca 2500:-/år.
Vet att man ska ha lastgaller mm.
Vad händer om man blir haffad med en lastbilsreggad personbil, utan galler och med folk i baksätet?
Ombesiktning? böter? Hängning? :va
Finns det någon på detta allvetande forumet som har koll på vad för straff det blir?

/Yabba

Tyvärr är skatten ca 8000:-/år och om jag lastbilsreggar den hamnar jag på ca 2500:-/år.
Vad händer om man blir haffad med en lastbilsreggad personbil, utan galler och med folk i baksätet?
Finns det någon på detta allvetande forumet som har koll på vad för straff det blir?

/Yabba

Här är en gammal tråd jag startade
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104054

/Yabba

Det finns många åsikter om det där, men frågan är vad som är sant...
Har hört från trafiksäkerhetsansvarige på regementet att man kan komma undan med ursäkten att man har transporterat personer i bilen istället för last. Så för att garantera deras säkerhet så har man satt tillbaks sätet. Givetvis är man på väg att ta ur det... Han ansåg sig ha stöd från någon paragraf tydligen.
Personligen tror jag inte så mycket på det där.
Den ursäkt jag har på lager är att jag har jobbat med bilen och skall åka in och typa om den till personbil igen. Ett flertal jag känner som kör lb-reggat säger att detta är the way to go. Enda man kan råka ut för då är, enligt mina bekanta, ett föreläggande om ny besiktning.
Vad lagen säger vet jag dock inte. SKulle vara intressant att höra en trafikpolis uttala sig i frågan!

Tackar!
Hjälpte inte så mycket tyvärr.

Enda som verkade hända var att man får ombesiktning?!
Ingen som vet :va

/Yabba

Har hört från trafiksäkerhetsansvarige på regementet att man kan komma undan med ursäkten att man har transporterat personer i bilen istället för last. Så för att garantera deras säkerhet så har man satt tillbaks sätet. Givetvis är man på väg att ta ur det... Han ansåg sig ha stöd från någon paragraf tydligen.
Den ursäkt jag har på lager är att jag har jobbat med bilen och skall åka in och typa om den till personbil igen. Ett flertal jag känner som kör lb-reggat säger att detta är the way to go. Enda man kan råka ut för då är, enligt mina bekanta, ett föreläggande om ny besiktning.
Vad lagen säger vet jag dock inte. SKulle vara intressant att höra en trafikpolis uttala sig i frågan!

Ja det verkar vara en gråzon det där :va
Är ju dock en del pengar att spara om man lastbilsreggar :D

Last edited:
Kallas det skenregga eller...

Detta är helt ok men att skenförsäkra är tabu, moralen hos folk är väldigt selektiv...

Detta är helt ok men att skenförsäkra är tabu, moralen hos folk är väldigt selektiv...

Kan inte påminna mig att jag har luftat mina åsikter om att skenförsäkra mc här i alla fall, om du menar min moral.:va
Har inte "skenreggat" heller än.

Hehe, jo det kanske kan kallas skenregga. :D
Moralen har väl alltid varit selektiv. På SH är det värsta brottet som finns att skenföräkra, men det är helt okej att bryta allehanda trafikregler genom att köra för fort, slanga, mm. Helst ska du dokumentera det, då blir du hyllad för dina tuffa filmer. Men om du heter Fürsten får du inte öppna käften kring sånt, då jäklar...
Enligt staten är det värsta du kan göra att blåsa dem på skattepengar. Om du har ihjäl en annan person så är det inte så farligt, men smiter du undan skatt, då ligger du illa till. :näsblod
Men så har det väl alltid varit. Märkligt, men mänskligt förmodligen.

Allt det där hjälper dig kanske att komma undan en färsk ordningspolis men inte en trafikpolis.

Att säga att du ska typa om den till personbil är dumt. Varför?
Då måste du ju betala och göra det också.

Åker du utan galler blir det ombesiktning. Inget annat. Hur enkelt som helst, bara att åka in med gallret i och sen tar man ur det hemma igen. Kompisen vart tagen i flygande för ett år sedan och det blev endast ombesiktning och inget annat. Detta var av riktiga trafikpoliser så jag tar för givet att dom visste vad dom gjorde.

Allt det där hjälper dig kanske att komma undan en färsk ordningspolis men inte en trafikpolis.

Att säga att du ska typa om den till personbil är dumt. Varför?
Då måste du ju betala och göra det också.

Åker du utan galler blir det ombesiktning. Inget annat. Hur enkelt som helst, bara att åka in med gallret i och sen tar man ur det hemma igen. Kompisen vart tagen i flygande för ett år sedan och det blev endast ombesiktning och inget annat. Detta var av riktiga trafikpoliser så jag tar för givet att dom visste vad dom gjorde.

Ok, har fortfarande inte sett svart på vitt vad som egentligen gäller men alla jag pratat med säger samma sak, endast ombesiktning om man blir tagen.
Jaja, får väl se hur jag gör när/om det blir dags för bilbyte.

tänk på biten med försäkring osså , e bilen reggad lätt lastbil så täcker inte försäkringen för mer än 2 pers eller hur många du nu kan få in med gallret i

Ok, har fortfarande inte sett svart på vitt vad som egentligen gäller men alla jag pratat med säger samma sak, endast ombesiktning om man blir tagen.
Jaja, får väl se hur jag gör när/om det blir dags för bilbyte.

Kan du inte ringa trafikpolisen och kolla och sen skriva här? Fråga kan man alltid göra. Jag går stenhårt på detta då det är ett fall från verkligheten och som skedde nyligen. Min kompis vart stoppad i en flygande av en hel hop trafikpoliser med stora läskiga bussen med all världens tjocka pärmar och dator i. Dom borde ha gjort enligt boken.

tänk på biten med försäkring osså , e bilen reggad lätt lastbil så täcker inte försäkringen för mer än 2 pers eller hur många du nu kan få in med gallret i

också en av ryktena man hör. En fråga då. Vilken försäkring är det som inte skulle gälla???

Jag hävdar med bestämdhet att försäkring gäller precis som vanligt har inte hittat en enda rad text som säger motsatsen. Men som med allt annat märks det först den dagen det händer något.

Kan du inte ringa trafikpolisen och kolla och sen skriva här? Fråga kan man alltid göra. Jag går stenhårt på detta då det är ett fall från verkligheten och som skedde nyligen. Min kompis vart stoppad i en flygande av en hel hop trafikpoliser med stora läskiga bussen med all världens tjocka pärmar och dator i. Dom borde ha gjort enligt boken.

också en av ryktena man hör. En fråga då. Vilken försäkring är det som inte skulle gälla???

Jag hävdar med bestämdhet att försäkring gäller precis som vanligt har inte hittat en enda rad text som säger motsatsen. Men som med allt annat märks det först den dagen det händer något.

jag går bara på vad bolaget o polisen sa till min polare när han smälde sin lb reggade bil o hade inget galler o säten där bak

och dom sa att dom skulle bli rätt hårda på den punkten nu när all skadekostnad läggs över på Fbolagen

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg