Byta kamkedjesträckare, gsxr 750

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hejsan!

Någon här som har erfarenhet av att byta kamkedjesteäckare på en gixxer från 96?
Har fått hem en ny, det finns ingen tid på verkstaden och verkstadnissarna påstår att det är enkelt, så om någon kanske kunde skicka en beskrivning och lite bilder, eller något i den stilen, så ska de nog kunna gå hem! :tummenupp

Antar att du har köpt en manuell sträckare, då denna sägs vara bättre än org. En sträckare sitter väl bara med 2 skruvar på vardera sida. Riv av tank, luftburk så kommer du åt den. Av med den gamle och på med den nye men sen kommer det tråkiga i kråksången. Fortsätt att ta av förg.bryggan(eller vad den heter), ventilkåpan, glidskenen mm så att du kan komma åt att kolla spelet på kamkedjan, det skall enl uppgifter vara mellan 6,35-9,52 mm( iaf till 98:an). Har hört att vissa justerar sträckaren under gång men det hade jag inte vågat mig på.

Sen hade jaf dragit runt motorn för hand och kollat spelet igen. Därefter på med allt. Var lite försiktig när du spänner ventilkåpsskruvarna då dessa lätt pajar gängorna i kamöverfallen. Jag pajade 2 st senast. Lite mera meck men inget dyrt=lämnade in för helcoil.

Ngn mer som har ngt viktigt som jag glömt?

Last edited:
Antar att du har köpt en manuell sträckare, då denna sägs vara bättre än org. En sträckare sitter väl bara med 2 skruvar på vardera sida. Riv av tank, luftburk så kommer du åt den. Av med den gamle och på med den nye men sen kommer det tråkiga i kråksången. Fortsätt att ta av förg.bryggan(eller vad den heter), ventilkåpan, glidskenen mm så att du kan komma åt att kolla spelet på kamkedjan, det skall enl uppgifter vara mellan 6,35-9,52 mm( iaf till 98:an). Har hört att vissa justerar sträckaren under gång men det hade jag inte vågat mig på.

Sen hade jaf dragit runt motorn för hand och kollat spelet igen. Därefter på med allt. Var lite försiktig när du spänner ventilkåpsskruvarna då dessa lätt pajar gängorna i kamöverfallen. Jag pajade 2 st senast. Lite mera meck men inget dyrt=lämnade in för helcoil.

Ngn mer som har ngt viktigt som jag glömt?

Tack för svaret.. Men jag har köpt en automatisk, hojen ska säljas!
innebär det mindre klydd med bytandet då?

Tack för svaret.. Men jag har köpt en automatisk, hojen ska säljas!
innebär det mindre klydd med bytandet då?

Jepp, då behöver du bara ta bort/fälla upp tanken, bort med den gamle in med den nya. Har för mig att du skall liksom "nollställa"/typ i slappt läge(det är den säkert från affären) innan du skruvar på den, den när du drar runt motorn för hand så hör du hur sen knäpper till/spänns ett antal gånger. Sen skall det vara klart.

Ngn annan som har invändningar?!

Jepp, då behöver du bara ta bort/fälla upp tanken, bort med den gamle in med den nya. Har för mig att du skall liksom "nollställa"/typ i slappt läge(det är den säkert från affären) innan du skruvar på den, den när du drar runt motorn för hand så hör du hur sen knäpper till/spänns ett antal gånger. Sen skall det vara klart.

Ngn annan som har invändningar?!

Man måste alltså dra runt motorn för hand, i vilket fall?

Man måste alltså dra runt motorn för hand, i vilket fall?

Ja, men det är lätt. Av med "vad den nu heter" på höger sida motorn med en fet insexa så ser du. Fram med fast nyckel nr 14 tror jag, sen drar du den runt. Just då skall du höra klicken från spännaren. Go easy i början så att du hör att den spänns.

Ngn som protesterar?
Som ni kanske märker så avslutar jag med en liten "öppning" på svaren jag ger, är hyfsat säker men minnet kanske sviker mig ibland...

ok då ska jag flika in med en annan lite off-topic fråga, hur vet man att den behöver bytas? rassel, trassel etc?

Hmm.. Jag ska nog ragga upp nån rar liten själ som kan hjälpa mej.. :S

Du märker det genom att det rasslar från höger sida... Min rasslar som fan runt 3000 varv....

Detta va intressant... Har en 95:a o måste nog dra igång den igen o lyssna... Den står ju redan på depåstöden, tank lös o kåpor borta...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg