Org-dämparen på ett helsystem

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Jag skall lämna in hojen, R6 -99, för justering av förgasarna iom jag skall på med ett Akrapovic Evo Helsystem. Men iom det skall köras på bana där de är stenhårda med att orginaldämparen skall vara på pga buller.
Men då blir det helt galet med förgasarna om jag sätter på hela org systemet när förgasarna är justerade för helsystemet, eller???

Tanken jag fick var att köra med främre av helsystemet och bakre med org dämpare så fungerar det kanske bättre??

Så jag tänkte höra om det är nån som vet hur mycket jobb det är att få på org ljuddämpare på främre helsystem?

Jag skall lämna in hojen, R6 -99, för justering av förgasarna iom jag skall på med ett Akrapovic Evo Helsystem. Men iom det skall köras på bana där de är stenhårda med att orginaldämparen skall vara på pga buller.
Men då blir det helt galet med förgasarna om jag sätter på hela org systemet när förgasarna är justerade för helsystemet, eller???

Tanken jag fick var att köra med främre av helsystemet och bakre med org dämpare så fungerar det kanske bättre??

Så jag tänkte höra om det är nån som vet hur mycket jobb det är att få på org ljuddämpare på främre helsystem?

jag körde så på min R6 -99 banhoj jag hade.. där satte jag på orginalburken på akra helsystemet.. Det är lite jobb och det blir inte speciellt snyggt, men de funkar.. Du är även tvungen att kapa en del av röret på orginaldämparen.. alltså inte själva burken utan röret som du sätter ihop med helsystemet..

jag körde så på min R6 -99 banhoj jag hade.. där satte jag på orginalburken på akra helsystemet.. Det är lite jobb och det blir inte speciellt snyggt, men de funkar.. Du är även tvungen att kapa en del av röret på orginaldämparen.. alltså inte själva burken utan röret som du sätter ihop med helsystemet..

Ok, vart du tvungen att modifiera röret mycket för att få på det?

Köp en Db-killer att montera i ditt effektsystem istället, mycket smidigare!
Jag har ett Yoshimura RS5 titan på min hoj & istället för att juxa o montera av & på så bara skruvar jag in en db-killer m nån skruv o vips så låter hojen strax över en trimmad symaskin! :tummenupp

Jag har ett Yoshimura RS5 titan på min hoj & istället för att juxa o montera av & på så bara skruvar jag in en db-killer m nån skruv o vips så låter hojen strax över en trimmad symaskin! :tummenupp

Hur går hojjen med dessa Db killers i??
Är i behov att köra med en sån då jag ska köra lite bana framöver och har ett helsystem Yoshimura på min.

Jo jag hade tänkt gjort så till en början och jag pratade med en butik som sålde dessa men jag skulle inte komma ner till 95db..
Sen kan det vara gott att slippa kontrollen på banan iom de ser att org-dämparen sitter på.

Jo jag hade tänkt gjort så till en början och jag pratade med en butik som sålde dessa men jag skulle inte komma ner till 95db..
Sen kan det vara gott att slippa kontrollen på banan iom de ser att org-dämparen sitter på.

Med ett Acra Evo med deras egen dB killer når du korrekt ljudnivå men visst är det smidigt att åka med orginalburken för att slippa tjafs.

Ok, vart du tvungen att modifiera röret mycket för att få på det?

nja var bara tvungen att kapa röret en bit, så att det inte stack ut för långt bakom hojen typ.. sen fick jag ju göra ett eget fäste att "hänga" ljuddämparen i, av spännband. Då de sitter en kolfiberklämma på akrat..
men som sagt, de går att lösa.

lägger upp en bild på det..

Bifogat

• dsc_7130.jpg
    dsc_7130.jpg
    72.7 KB · Visningar: 80
nja var bara tvungen att kapa röret en bit, så att det inte stack ut för långt bakom hojen typ.. sen fick jag ju göra ett eget fäste att "hänga" ljuddämparen i, av spännband. Då de sitter en kolfiberklämma på akrat..
men som sagt, de går att lösa.

lägger upp en bild på det..

Tack för bilden... Hade tänkt göra nåt liknande.
Är definitivt bättre att kapa röret så man bara behöver byta dämparen..
Jag skall se om jag inte kan fixa fram ett fäste i metall. Annars får det duga med spännband..

Liten uppdatering på hur det blev.
Kapade av röret och satte på en skarvmuff. Sen har jag modifierat ett vinkelbeslag som skall användas istället för stripsen..

Bifogat

• orgdamp_evo2_small.jpg
    orgdamp_evo2_small.jpg
    138.2 KB · Visningar: 48
  • orgdamp_evo_small.jpg
    orgdamp_evo_small.jpg
    129.1 KB · Visningar: 62
Glöm inte heller att orginaldämparen tillverkad av prima japanskt superstål agerar kraschpuck, istället för de förvisso coola men ack så sköra titanburkarna.
(Sen att orginalet väger sisådär 5kg mer bidrar till något bra säkert....)
//P

Jupp, det var lite skillnad på Org-röret o titan-rörets tjocklek.
Inte konstigt att Orginaldämparen väger bly...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg