Rätta mig om jag har fel, men är det inte precis tvärt emot vad du tycker det borde vara?
Eh va?!
Nej, det är precis vad jag tycker.
Hur lagstiftningen ser ut i andra länder är helt ovesäntligt för hur jag vill att vi ska ha i Sverige.
Nej, som jag skrev. "heder" som motiv är i mina ögon en omstädnighet som ska ge LÄNGRE påföljd än samma dåd utan "hedersmotiv".
På precis samma sätt som hatbrott så har de sitt ursprung i att någon/några tar sig rätten att diktera hur andra ska leva sina liv. T.ex. nazister som begår hatrbrott mot homosexuella, förtrycker på så sätt en hel grupp och inskränker därför denna grupps frihet att vara sig själva och leva som de vill.
På samma sätt inskränker hederskulturerna sina döttrar och söners fria val att vara sig själva och leva som de vill. I.o.m hedersvåldet inskränks, framför allt tjejers, frihet och rätt att leva som de vill, med vem de vill.
Det är därför hedersvåld och hatbrott är brott som har dubbla skadeverkningar.
På kort sikt, den fysiska smärta och skada som våldet åsamkar men lika viktigt, på lång sikt all den inskränkta tillvaro som offren drabbas av innan, under OCH efter en ev misshandel eller mord.
Dessutom drabbar handlingarna fler än den som angrips eftersom dåden är en signal till alla andra som är i samma situation.
Varje misshandel av en homosexuell skapar en stor inskränkning i alla andra homosexuellas vardag eftersom den signalerar att deras liv och leverne är förkastligt.
På exakt samma sätt är varje hedersdåd en varning till alla andra unga kvinnor och män som vill leva sina egna liv.