Hedern måste bevaras...

wicket?? Nu var det länge sen men hette inte de små fanskapen ewoker??

(DET kallar jag viktig fråga!)

Jo, självfallet kallas de Ewoker. Wicket är den Ewokens namn på samma sätt som Chewie (Chewbacca) är namnet på en Wookie. :) :mattias

Till skillnad från utmedpackarna tycker jag att det är viktigt att man ser alla som individer och inte som folkslag/ras/art/folkgrupp...

T.o.m Wicket a.k.a Markus måste behandlas som individ, i konsekvensens namn, även om det ibland är svårt med hårbollar som honom!

Har ni sett "När mörkret faller"?
Hallå eller, börja hedersmörda hit o dit för att en snubbe ringer till ens mobil:huvet
Kan dom inte skjuta sig själva på samma gång!!

Sett den, riktigt bra film!

Tragiskt när man fattar att vissa tjejer har det på det viset!

Personligen anser jag att hedersvåld borde särbehandlas på samma sätt som "hatbrott" eftersom grymheten i brotten sträcker sig utöver själva dådet som sådant.

En misshandel som klassas som hatbrott ger hårdare påföljd än en "vanlig" misshandel. På samma sätt tycker jag man kan hantera hedersrelatierade brott.
Edit:
Både hedersvåld och "hatbrott" syftar till mer än att bara skada den person som gärningsmännen ger sig på. Utöver den fysiska skadan syftar våldet till att inskränka offrets frihet och dessutom fungera som "varning" till andra personer som vill leva sitt liv som de själva vill utan att styras av heder och hat.

Därför bör både hat- och hedersvåld ge hårdare påföljder, än motsvarande våldsdåd där dessa inskränkande motiv saknas.

Last edited:
Jo, självfallet kallas de Ewoker. Wicket är den Ewokens namn på samma sätt som Chewie (Chewbacca) är namnet på en Wookie. :) :mattias

Till skillnad från utmedpackarna tycker jag att det är viktigt att man ser alla som individer och inte som folkslag/ras/art/folkgrupp...

T.o.m Wicket a.k.a Markus måste behandlas som individ, i konsekvensens namn, även om det ibland är svårt med hårbollar som honom!

Hajar du hur it-nörd det är att veta rollnamn på birollerna i Star Wars? :hihi

:banana

Jo, självfallet kallas de Ewoker. Wicket är den Ewokens namn .......T.o.m Wicket a.k.a Markus måste behandlas som individ, i konsekvensens namn, även om det ibland är svårt med hårbollar som honom!

Du har helt rätt. Jag skäms som helt urskiljningslöst bunta ihop de stackar ewokerna till en grupp utan att ta hänsyn till individerna.

Annat är de med de där förbannade nollåttorna:mad: Skicka hem dom!!

Personligen anser jag att hedersvåld borde särbehandlas på samma sätt som "hatbrott" eftersom grymheten i brotten sträcker sig utöver själva dådet som sådant.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte precis tvärt emot vad du tycker det borde vara? Jag menar att heders relaterat brott, i deras länder, ger ett lägre straff?
Jag håller med dig och tycker att dessa typ av brott/mord borde ge ett mycket högre straff.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte precis tvärt emot vad du tycker det borde vara?

Eh va?! :va
Nej, det är precis vad jag tycker.

Hur lagstiftningen ser ut i andra länder är helt ovesäntligt för hur jag vill att vi ska ha i Sverige.

Nej, som jag skrev. "heder" som motiv är i mina ögon en omstädnighet som ska ge LÄNGRE påföljd än samma dåd utan "hedersmotiv".

På precis samma sätt som hatbrott så har de sitt ursprung i att någon/några tar sig rätten att diktera hur andra ska leva sina liv. T.ex. nazister som begår hatrbrott mot homosexuella, förtrycker på så sätt en hel grupp och inskränker därför denna grupps frihet att vara sig själva och leva som de vill.

På samma sätt inskränker hederskulturerna sina döttrar och söners fria val att vara sig själva och leva som de vill. I.o.m hedersvåldet inskränks, framför allt tjejers, frihet och rätt att leva som de vill, med vem de vill.

Det är därför hedersvåld och hatbrott är brott som har dubbla skadeverkningar.
På kort sikt, den fysiska smärta och skada som våldet åsamkar men lika viktigt, på lång sikt all den inskränkta tillvaro som offren drabbas av innan, under OCH efter en ev misshandel eller mord.

Dessutom drabbar handlingarna fler än den som angrips eftersom dåden är en signal till alla andra som är i samma situation.

Varje misshandel av en homosexuell skapar en stor inskränkning i alla andra homosexuellas vardag eftersom den signalerar att deras liv och leverne är förkastligt.

På exakt samma sätt är varje hedersdåd en varning till alla andra unga kvinnor och män som vill leva sina egna liv.

Last edited:

Vilket så klart inte är unikt för offren för varken hatbrott eller hedersbrott.

Alla brottsoffer påverkas med den skillnaden att hat- och hedersbrott påverkar fler än det aktuella offret.
Varje hedersmord inskränker såklart friheten och slår undan benen på ALLA de flickor som vill leva sitt liv som de själva vill.
Varje misshandel av homosexuella på öppen gata gör att övriga homosexuella drar sig för att gå hand i hand på stan.

Deras tillvaro inskränks och de känner sig hotade enbart för att de är de de är. Det är alltså en typ av brottslighet och våld som gör att en specifik grupp pekas ut baserat på vilka de är och HUR de lever sina liv. De kränks på så vis att de vet att de riskerar våld och ond bråd död om de lever sina liv som de själva vill.

Varje hedersmord inskränker såklart friheten och slår undan benen på ALLA de flickor som vill leva sitt liv som de själva vill.

Men det var inte det du skrev, du skrev:

...på lång sikt all den inskränkta tillvaro som offren drabbas av innan, under OCH efter en ev misshandel eller mord.

Det är två olika saker, och det du skrev i ditt förra inlägg är ovidkommande då alla som utsätts för mord (!?) och misshandel kan/lär drabbas av inskränkt tillvaro.

Hur som helst, det du skriver nu håller jag inte heller med om. Vilka tjejer är det som får benen undanslagna enbart på grund av att någon annan utsätts för hedersrelaterad brottslighet? Andra som lever under hot? De var nog inte fria som fåglar innan heller...

Varje misshandel av homosexuella på öppen gata gör att övriga homosexuella drar sig för att gå hand i hand på stan.

Ja, det låter rimligt.

Vilka tjejer är det som får benen undanslagna enbart på grund av att någon annan utsätts för hedersrelaterad brottslighet?

Alla de tjejer som lever inom de aktuella hederskulturerna... Det flesta av dessa känner nog alldeless för väl till vad de får och inte får.
Varje gång denna typ av våld utövas får de dessutom klart för sig vad som riskerar att drabba demom de försöker frigöra sig.

Om ett homosexuellt par sparkas ner på öppen gata när de går hand i hand lär detta göra att de flesta andra homosexuella i deras omgivning drar sig från att gå hand i hand.
För varje heders-dåd så kommer MÅNGA fler tjejer än själva offret skrämmas.

Detta våld kommer alltså göra att långt fler än själva offfret får sitt liv begränsat och inskränkt.

Om en snubbe med skjorta får stryk i ett fylleslagsmål på krogen drar jag mig knappast från att gå på krogen en vecka senare i skjorta.(Om jag inte var den som fick stryk förståss :näsblod )

Andra som lever under hot? De var nog inte fria som fåglar innan heller...

Och du behöver inte komma från en hederskultur för att utsättas för hedersvåld. Även en "helsvensk" tjej från en "helsvensk" familj kan utsättas för hedersvåld och samma regler bör gälla i det fallet..
Alltså om våldet grundas i att en kvinna försöker leva sitt liv som hon själv väljer men utsätts för våld av andra som försöker begränsa hennes rätt att göra så av "hedersskäl".

Last edited:
Om ett homosexuellt par sparkas ner på öppen gata när de går hand i hand lär detta göra att de flesta andra homosexuella i deras omgivning drar sig från att gå hand i hand.

Ja? Jag har redan skrivit att jag håller med, vad är det du inte begriper?

För varje heders-dåd så kommer MÅNGA fler tjejer än själva offret skrämmas.

Det gäller så klart för massor med brott, att börja räkna upp är visserligen fånigt men jag kan ge mig på att för varje parkvåldtäkt så tar en tjej taxi hem, för varje väskryckning drar sig en pensionär för att gå till affären osv.

Och du behöver inte komma från en hederskultur för att utsättas för hedersvåld. Även en "helsvensk" tjej från en "helsvensk" familj kan utsättas för hedersvåld och samma regler bör gälla i det fallet..
Alltså om våldet grundas i att en kvinna försöker leva sitt liv som hon själv väljer men utsätts för våld av andra som försöker begränsa hennes rätt att göra så av "hedersskäl".

Det låter troligt så vi säger väl så.
:lol

För övrigt borde vi bränna Nursey på bål*, efter att hon lasrat min överkropp, då hon hade helt rätt. Jäkla spågumma, jag tror hon flyter. :5sure

*=bål som i brasa, inte (hårig) överkropp :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...