Kylning

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag tog bort kylningen som fanns för att sätta dit en Zahlman

http://www.webhallen.com/prod.php?id=47826

den passade inte så jag kletade dit gamla kylningen utan att rengöra och kleta
dit ny kylpasta -så länge, kylfläkten går inte mer för det -borde den inte det?, är det ett påhitt med kylning?

vad har ni för erfarenheter av kylning?

finns det färdiga tysta men vassa PC ?

är Zahlman bra?

Last edited:
Jag tog bort kylningen som fanns för att sätta dit en Zahlman

http://www.webhallen.com/prod.php?id=47826

den passade inte så jag kletade dit gamla kylningen utan att rengöra och kleta
dit ny kylpasta -så länge, kylfläkten går inte mer för det -borde den inte det?, är det ett påhitt med kylning?

vad har ni för erfarenheter av kylning?

finns det färdiga tysta men vassa PC ?

är Zahlman bra?

Det är inget fel på Zahlman.

Min server rasade titt som tätt (den nöp av värmen)

Köpte en ny fläkt med fläns. Då fungerade det bra, skönk kanske 30 grader.

Däremot var jag slarvig med kylpastan, kletade på för mycket. Så jag plockade ner allt igen, rengjorde med aceton (utan olja) strök på ett väldigt tunnt och jämt lager pasta. Då skönk tempen 10 grader till.

Så 40 graders skillnad blev det med ny fläkt och flens, så visst gör det skillnad.

Zalman är bra.

Synd bara att Dell inte har standard moderkort då:näsblod

passade inte hur jag än vred och vände

rengjorde med aceton (utan olja) strök på ett väldigt tunnt och jämt lager pasta. Då skönk tempen 10 grader till.

Så 40 graders skillnad blev det med ny fläkt och flens, så visst gör det skillnad.

var tjockt lager från fabriken så kanske därför som det inte gjorde skillnad att jag tryckte dit utan att rengöra

Last edited:
Synd bara att Dell inte har standard moderkort då:näsblod

passade inte hur jag än vred och vände

Vet precis hur du känner, jag köpte nytt moderkort... :näsblod

Zalman är bra annars, lite dyra men funkar därefter. Det är trots allt inte sååå mycket pengar det handlar om.

Jag brukar rengöra med kemisk bensin (finns på apoteket) som avdunstar av sig själv efter nån minut. Sen lägger man en liten klick kylpasta på (Arctic Cooling MX-1), trycker dit kylaren och tutar och kör..! :tummenupp

Menar du att det går att byta moderkort i en Dell, att jag ska uppgradera den jag har och inte köpa ny? då vill jag nog byta nät agg också till någon med bra fläkt, går det?

Vi passade på att byta bort Dellens fula låda också, köpte ett vettigt moderkort till processorn och en snygg låda med vettig kylning i också.

Kolla måtten på nätagget, det går säkert att byta. :tummenupp

Stryker man på för tjockt med t.ex. den tjockflytande Arctic Silver 5 tar det ca två veckor innan tempen normaliseras. Använder man Zalman STG-1, den tunnflytande, kan man inte ha på för mycket - samtidigt som den härdar/sätter sig på ca 3 dagar. Kortfattat, kylpasta behöver tid på sig för att funka 100 - men det gäller inte den vanliga vita silikongeggan, den platsar i papperskorgen när det kommer till att överföra värme från IHS till kylfot.

Last edited:
mina erfarenheter av kylning

mitt tips: om du vill ha en tyst dator, köp största "heatpipen" du kan hitta, kolla silentpcreview.com efter data/tester. om du ska bygga ny burk, välj slöaste processorn i serien= mycket mindre värme. personligen skulle jag aldrig köpa zalman, dom verkar tillverka mest skit tycker jag, och sånt köper inte jag.

min dator är mycket tyst, p4 2.8, har 1 heatpipe och 2st 1000rpm nexusfläktar varav en i nätagget (man får löda lite ja). hade en papst på heatpipen förut, den va liite liite tystare men det duger bra nu med. det finns mycket bättre heatpipes nu än när jag köpte så det lönar sej nog att glo igenom testerna ett par timmar om man vill ha optimal tystnad+kylning. good luck.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg