modda min gamla 500

Uppdrag Photoshop

Kom Igen NU alla där ute som är begåvade med kunskaper i Photoshop...

Någon som kan illustrera detta förslag?
Framifrån och bakåt:
Kortad framskärm, gärna hålborrad i sidorna.
Gaffelbälgar.
Miniblinkers.
Clip-on med spegel i vänstra styrändan.
Ny ljuddämpare, kort i krom direkt på kollektorn som går "under" hojen.
Tillbakaflyttade fotpinnar.
80tals sportstötdämpare, guldeloxerade öhlinare är snyggast men dyrast.
Kortad sving.
Korta ner originalröven så mycket det går, med baklyset inflyttat.
Miniblinkers även här.
Ta bort stänklappen FÖR DJÄVULEN!
Ny nummerplåt (original för att slippa bröderna Grip), men slipa bort de överflödiga kanterna.
Lacka Kawa-grönt.
Klart!
 
mjukstart

Hej!!!

Här bestämmt mig för att göra en liten mjukstart på bygget till denna säsongen. De tre största grejerna jag tänker göra är:

-flytta in bakljuset in under bakkåpan
-lacka sidokåporna svarta
-kapa framskärmen i båda ändar

Sen blir det en hel del andra nya prylar:
-vanlig service förstås
-miniblinkers runtom
-styrändsspeglar
-bakdäck
-stålomspunna slangar
-ny koppling-och varvräknarvajer
-nytt batteri

Sen är nog tyvärr pengarna slut, men det känns bra att börja i det lilla!:tummenupp

Har beställt en ny fotpinnsats från raask.se, tror de kommer bli perfekt! Broms och kopplingsslangarna blir från s-racing.se och resten av grejerna blir från touringbutikensom som det ser ut just nu.
 

Bifogat

  • fotpinnar.jpg
    fotpinnar.jpg
    23.9 KB · Visningar: 97
Last edited:
Leverans

Äntligen har jag fått hem fotpinnarna. Ser mkt bra ut!! Imorrn blir det att fara till Borlänge och skruva dit dom. Det ska bli rikitgt roligt.

Ska även mäta och fota så att jag kan beställa lite mer grejer. Tänker främst på bromsslangar, speglar och miniblinkers.

Rapport om hur det gick kommer imorrn!!! :rolleyes:
 

Bifogat

  • fotpinnar.JPG
    fotpinnar.JPG
    50.5 KB · Visningar: 130
Äntligen har jag fått hem fotpinnarna. Ser mkt bra ut!! Imorrn blir det att fara till Borlänge och skruva dit dom. Det ska bli rikitgt roligt.

Ska även mäta och fota så att jag kan beställa lite mer grejer. Tänker främst på bromsslangar, speglar och miniblinkers.

Rapport om hur det gick kommer imorrn!!! :rolleyes:

blir snyggt :tummenupp
 
rapport

Monteringen av fotpinnarna gick väldigt bra. Raask har gjort ett kanon jobb så det var väldigt enkelt att byta. Jag är nöjd med resultatet, blev en bättre körställning. Nu funderar jag bara på om jag ska byta styre för att förändra körställningen ytterligare…:confused:

Det tråkiga med gårdagen var att jag fick med mig startknappen hem. Platsen hade torkat i vinter och spruckit sönder, så det blir till att leta reda på en ny. Antagligen måste jag köpa hela den ”handtagsdelen” ny, om det inte går att göra på något annat sätt…:huvet :huvet

Har också bestämt för vart jag ska sätta blinkers fram o bak. Fram blir det i orginalfästena och bak blir det i reg.plåtshållaren. Förutom det mätte jag och kollade vinklar på anslutningarna till de nya bromsslangarna. Så det blir att skicka iväg beställningen på måndag :yoparty

Det jag måste bestämma mig för är om jag ska byta styre och i så fall till vilket. Som jag känner nu står det mellan två modeller, dragbar eller straight. Och det lutar nog åt dragbar.. Men jag är inte säker, fördelar/nackdelar, utseendemässigt… Här behöver jag tips och råd!!!
 

Bifogat

  • vänster.JPG
    vänster.JPG
    122.5 KB · Visningar: 95
  • höger.JPG
    höger.JPG
    124.9 KB · Visningar: 121
Monteringen av fotpinnarna gick väldigt bra. Raask har gjort ett kanon jobb så det var väldigt enkelt att byta. Jag är nöjd med resultatet, blev en bättre körställning. Nu funderar jag bara på om jag ska byta styre för att förändra körställningen ytterligare…:confused:

Det tråkiga med gårdagen var att jag fick med mig startknappen hem. Platsen hade torkat i vinter och spruckit sönder, så det blir till att leta reda på en ny. Antagligen måste jag köpa hela den ”handtagsdelen” ny, om det inte går att göra på något annat sätt…:huvet :huvet

Har också bestämt för vart jag ska sätta blinkers fram o bak. Fram blir det i orginalfästena och bak blir det i reg.plåtshållaren. Förutom det mätte jag och kollade vinklar på anslutningarna till de nya bromsslangarna. Så det blir att skicka iväg beställningen på måndag :yoparty

Det jag måste bestämma mig för är om jag ska byta styre och i så fall till vilket. Som jag känner nu står det mellan två modeller, dragbar eller straight. Och det lutar nog åt dragbar.. Men jag är inte säker, fördelar/nackdelar, utseendemässigt… Här behöver jag tips och råd!!!

Jag hade ett dragbar på min förra cykel. Inget under av komfort direkt! Skum vinkel för handlederna blev det. Kanske finns med olika vinklar. Du skulle ha köpt ett clip-on styre när du ändå handlade av herr Raask!
 
Jag hade ett dragbar på min förra cykel. Inget under av komfort direkt! Skum vinkel för handlederna blev det. Kanske finns med olika vinklar. Du skulle ha köpt ett clip-on styre när du ändå handlade av herr Raask!

Det verkar som att vinkeln för handlederna blir snarlika (nästan) för dragbar och clip-on.. Hade funderingar på det, men jag kände att det inte passa hundra 100% till min hoj och så verka det lite krångligt... :rolleyes:

Tanken är väl att jag ska få någorlunda caféracer look..

postar en bild på styrena som jag väljer mellan (överst dragbar, nedanför straight):
 

Bifogat

  • styre.JPG
    styre.JPG
    10 KB · Visningar: 78
Laverdastyre!
Finns hos RAASK.
Ställbart är smidigt.
Själv har jag ett ställbart TT-styre. Är gammalt och slitet.
Clip-on är uteslutet för en gammal gubbe som mig....
Funderar på ett Daytona (Roffes) förhöjt clip-on i aluminium.
Gubbracerstyre...
Med tillbakaflyttade fotpinnar brukar körställningen bli naturligare med ett lägre styre.
Streetfighters med crossstyre och original sporthojsplacering av pinnarna tycker jag känns krystat.
Sportigast blir det dock med ett "riktigt" clip-on, tex. RAASK.
 
Laverdastyre!
Finns hos RAASK.
Ställbart är smidigt.
Själv har jag ett ställbart TT-styre. Är gammalt och slitet.
Clip-on är uteslutet för en gammal gubbe som mig....
Funderar på ett Daytona (Roffes) förhöjt clip-on i aluminium.
Gubbracerstyre...
Med tillbakaflyttade fotpinnar brukar körställningen bli naturligare med ett lägre styre.
Streetfighters med crossstyre och original sporthojsplacering av pinnarna tycker jag känns krystat.
Sportigast blir det dock med ett "riktigt" clip-on, tex. RAASK.

Jag kände det igår när jag körde en sväng, att jag behövde ett lägre styre.. men det vore gött om jag bara behövde skruva bort det gamla och sätta dit ett nytt i orginalfästena... tror inte det blir clip-on...:gnissla
 
Faller in i mängden och röstar för clipons. Kommer nog se riktigt fint ut.
Sen nån ball ljuddämpare också. Sett att roffes slänger ut lite annonser på blocket med balla retro prylar... Sen släng ett öga på tradera också. Rätt mycket äldre prylar där.
http://www.tradera.com/auction/MC___Tillbehor/aid_39713424
Vet inte om jag kanske skulle väntat med stålomspunnet om man har väldigt tight budget. Vad kostar det? Kolla med något hydraulikföretag i närheten om de kan pressa slangar till dig. Brukar bli lite billigare. Ta med dig gamla med dig in.
 
Last edited:
Faller in i mängden och röstar för clipons. Kommer nog se riktigt fint ut.
Sen nån ball ljuddämpare också. Sett att roffes slänger ut lite annonser på blocket med balla retro prylar... Sen släng ett öga på tradera också. Rätt mycket äldre prylar där.

finns det inte risk att det blir FÖR sportigt med clip-on?? Att ja får en för sportig look, kontra café stuket... :confused: det är ju en gammal åttiotalare vi snackar om...
 
Last edited:
Ja ger mig, det blir clip-on...

ok, tack för priset!!!


http://www.tradera.com/auction/MC___Tillbehor/aid_39713424
Vet inte om jag kanske skulle väntat med stålomspunnet om man har väldigt tight budget. Vad kostar det? Kolla med något hydraulikföretag i närheten om de kan pressa slangar till dig. Brukar bli lite billigare. Ta med dig gamla med dig in.

Har kollat lite på café hojar och det verkar mer eller mindre obligatoriskt med clip-on...:huvet :D

Angående bromsslangarna går det loss på ca 1500, då ingår slang fram & bak, platsöverdrag samt "matchande" kopplingsslang. Fem års garanti, kvitto osv.. Det är mycket pengar men jag anser att det är värt det då frambromsen verkligen är som tvättsvamp...

Jag kör på denlinje som jag tänkt och byter blinkers, speglar, bromsslang mm. och så skjuter jag på styrbytet till i höst. Då blir det förutom clip-on :yoparty, nya instrument, ny el (HJÄLP!!), litet kromat avgassystem ("under motorn") samt ombyggd (kortad) bak.. om ekonomin och försäkringsbolaget tillåter. :huvet

Mitt största problem just nu är hur jag ska lösa startknapps-frågan?? Var kan jag hitta en ny?:confused:
 
Last edited:
Kolla med din hydraulikfirma. Största sannorlikhet att de är billigare.

Försäkrar gör du via Bilsport och mc. 1400 hel/hel classica. Grymt billigt. Gäller om din hoj är 20 år eller äldre.
 
Kolla med din hydraulikfirma. Största sannorlikhet att de är billigare.

Försäkrar gör du via Bilsport och mc. 1400 hel/hel classica. Grymt billigt. Gäller om din hoj är 20 år eller äldre.


ok. ska snacka med dom och höra vad de tar för pris!! tack för tipset!

Japp, jag har min försäkring hos dem redan.. Toppen bra!!!:yoparty
Får jag ha classica försäkringen kvar även om jag kapar bakramen, byter sadel, lyse, instrument och styre?? Hoppas det annars blir det surt!


vart kan jag hitta det här avgassystemet?? coolt att sätta det direkt på kollektorn!! :tungan
 

Bifogat

  • CB550yellow.jpg
    CB550yellow.jpg
    124.7 KB · Visningar: 163
Last edited:
ok. ska snacka med dom och höra vad de tar för pris!! tack för tipset!

Japp, jag har min försäkring hos dem redan.. Toppen bra!!!:yoparty
Får jag ha classica försäkringen kvar även om jag kapar bakramen, byter sadel, lyse, instrument och styre?? Hoppas det annars blir det surt!


vart kan jag hitta det här avgassystemet?? coolt att sätta det direkt på kollektorn!! :tungan

Ska du kapa i bakramen måste du regbesikta om hojen. Tror man måste gå via SFRO för att se att allt är bra gjort. Endera gör att sjukt bra och hoppas besiktningskillarna inte ser det eller skit i det. Eller besikta om med det kostar i förhållande rätt mycket vill jag minnas.
Annars är det inga problem med Classica-försäkringen. Alla förändringar man kan göra utan att regbesikta om får du göra. Basiclly alla större saker; andra hjul, moddar i chassi (sving, ram mm). Hur det är med fjädring vet jag inte. Motormässigt är det väl max 10% effektökning eller nåt sånt som är ok, fast där är jag osäker.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top