Största stånkan?

Du verkar ha varit inne på precis samma sak. Har du pratat något mera med Jojje sedan dess? Han verkar ju ha resurserna att bygga en, undrar bara vad det går loss på? Annars vad ska man tro om Borr/slag, lättast om man ändå gör en ny cylinder är ju att bara öka borr, men kan det uppstå några andra problem iom den feta borren?

Du verkar ha varit inne på precis samma sak. Har du pratat något mera med Jojje sedan dess? Han verkar ju ha resurserna att bygga en, undrar bara vad det går loss på? Annars vad ska man tro om Borr/slag, lättast om man ändå gör en ny cylinder är ju att bara öka borr, men kan det uppstå några andra problem iom den feta borren?

Att gå upp 14mm i borr är orimligt, även om man tillverkar en cylinder som passar så får man aldrig till toppen utan att tillverka en sådan också. Då är det smidigare att låta tillverka en försträkt vev med mer slag.

För stor borrning ger tippningsproblem hos kolven och dessutom får den stackars staken än mer kolvvikt att släpa omkring på och orginalstaken är vek som den är.

Att gå upp 14mm i borr är orimligt, även om man tillverkar en cylinder som passar så får man aldrig till toppen utan att tillverka en sådan också. Då är det smidigare att låta tillverka en försträkt vev med mer slag.

För stor borrning ger tippningsproblem hos kolven och dessutom får den stackars staken än mer kolvvikt att släpa omkring på och orginalstaken är vek som den är.

Ja jag kan hålla med. Jag tittade i verkstadshandboken till en väns DR800 när jag var i garaget idag. Fodret är optimerat och tunt, som i de flesta japanska maskiner. Det fanns ingen mån till några större borrökningar, definitivt inte 14 mm, iaf inte med originalfodret.

/J

Ja jag kan hålla med. Jag tittade i verkstadshandboken till en väns DR800 när jag var i garaget idag. Fodret är optimerat och tunt, som i de flesta japanska maskiner. Det fanns ingen mån till några större borrökningar, definitivt inte 14 mm, iaf inte med originalfodret.

/J

Ok, kan det fungera att köra med tex borr 111 (105 org) och slag 105 (90 org). Detta ger 1000 kubik, men 15 mm extra slag låter hemskt mycket i mina öron. Går det att få till rätt kompression utan allt för stora operationer?

15mm strokning skall inte vara omöjligt.
Är det torr eller våtsump?
Med våtsump får man antagligen sänka sumpen lite för att få plats med oljan utan att skapa ävetyrsbad..
Det som behövs annars är en flyttad vevtapp, längre stake och en distansbricka till cylindern.
Kanske går det att fräsa ner kolvtoppen tillräckligt på originalkolven för att få rätt kompförhållande. Annars får man skaffa ny.
15mm extra slag innebär att du flyttar vevtappen 7,5mm.
Förhoppningsvis räcker cylinderns längd till för detta.
Annars får du sätta i nytt, längre foder.
Borret ligger på gränsen för vad som går att använda redan original.
Möjligen går det att öka någon mm i samband med strokning men den begränsande faktorn är flamspridningen.
Långslagiga (inte egentligen, mindre kortslagiga till kvadratiska) motorer med (relativt) låg kompression blir segdragande och okänsliga.
Känns starkare än vad siffrorna säger vid mätning.

nopp vart inge mer.. lite drömmar man har men de blir aldrig av :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg