Hojen går lite "ryckigt" CBR900RR -94 ?!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Var ute o provkörde en liten bit idag när det var så fint väder.....
Då märkte jag att den rycker lite när man ger gas precis i början.... Alltså ligger o motorbromsar och sen sak du gasa då rycker det till lite.... har inte kört nån hoj på länge nu så jag kommer inte ihåg om det ska vara så eller inte?!

blir lite ängslig bara.....:confused:

Var ute o provkörde en liten bit idag när det var så fint väder.....
Då märkte jag att den rycker lite när man ger gas precis i början.... Alltså ligger o motorbromsar och sen sak du gasa då rycker det till lite.... har inte kört nån hoj på länge nu så jag kommer inte ihåg om det ska vara så eller inte?!

blir lite ängslig bara.....:confused:

Tror det kan vara så att om du vrider på "för mycket" direkt så hinner inte fuggarna med till hundra vilket kan ge att det rycker till lite... Om du gasar upp lite försiktigare, rycker det då också?

Jag gasade försiktigt.... Rycker ändå.... Det rycker ju bara i början, första sekunden.... Svårt att förklara, hoppas du förstår....

Jag gasade försiktigt.... Rycker ändå.... Det rycker ju bara i början, första sekunden.... Svårt att förklara, hoppas du förstår....

Hmm, dags för fuggesynk kanske? :va
Nu börjar jag spåna... :)

Var glad att du fick köra i alla fall, har min ståendes på Lelles och har inte tid att hämta den... :huvet :gnissla

Synkning ska vara gjort....
Eller är jag väldigt överkänslig bara?! Kanske ska vara så?!

Har aldrig kört den förut..... Helt ny hoj för mig..... Har ju inte ens kortet än...

Jaha ja, ja där ser man :)
Ja då vet jag inte riktigt nån kanonlösning...
Hör med karln på Lelles som har hand om Honda annars, kommer inte ihåg vad han heter...

Rycka ska den inte göra...låter spontant som om den inte får soppa. Vilket varvtal pratar vi om?

Har den stått över vintern med gammal soppa i knasarna kan det vara läge för en rengöring

Kolla så att sladdarna till batteriet inte sitter löst och har bra kontakt.

Sitter det fräscha tändstift i hojen?

Rycka ska den inte göra...låter spontant som om den inte får soppa. Vilket varvtal pratar vi om?

Har den stått över vintern med gammal soppa i knasarna kan det vara läge för en rengöring

Den får soppa... För i övriga registret så går den... Vi pratar alltså den första cm på gashandtaget.... första gasen så att säga.... Den är servad enligt bok på verkstad så jag antar att knasarna ska vara synkade och att stiften ska vara bytta....

Hojen har stått ett tag men har regelbundet varit startad....

:confused: :confused:

Tur att förre ägaren ska komma upp till uppsala snart så han kan känna på hojen....:D :tummenupp

Får se vad som händer.... Har inte kollat kedje "glappet" än för nu ska det bytas däck så den står utan hjul för tillfället....

Har låtit den bli varm.... tror inte att det är stiften, då skulle den smårycka hela tiden... Ska kolla ryckutjämnaren nu....

Har låtit den bli varm.... tror inte att det är stiften, då skulle den smårycka hela tiden... Ska kolla ryckutjämnaren nu....

Min rycker också och felet ligger i ryckutjämnaren i kopplingskorgen
har inte bytt den än kostar ny 5500:- skall försöka hitta en beggad.

Mvh pho

Ryckutjämnaren i kopplingskorgen är standardfel på bladen.
Det är materialet i infästningarna som ger sig. Så att därför slänga på en beggad korg kan på kort tid ge samma besvär.
Men detta fel brukar märkas främst när man kopplar och ska växla.
Om glappet här blir för stort så kan man om det vill sig riktigt illa få ett stort haveri...

Ryckig gång på låga varv.. Kan vara så att du har gml bensin.. Skitiga stift... skit i fuggarna.. sktigt luftfilter.. Det är de enkla sakerna att kolla...
Prova tryck i en förgasarrengörning i bensinen... Sen i med ny soppa..

Som någon nämde att starta hojen under vinternförvaringen har en stor vana att sabba stiften..
Handen på hjärtat... Har du verkligen varmkört den riktigt varje gång..
Èller har du bara kört den till tempen gått upp i ca 80 grader?

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back