hel eller halv försäkring?

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hej

är lite kluven,, ska jag hel försäkra min fireblade -98 eller är det till att kasta pengarna i sjön?

kanske räcker med en halvförsäkring då hojen är några år gammal ?

tacksam för hjälp

Halv. Skulle bara helförsäkra om jag åkte nytt

jag sitter i samma val?
eller man kanske bara skall ha trafik på gixxer 750 98:a?!

Tja kan ju vara ett alternativ. Variabeln här är ju hur stor chans du löper att få den snodd? Hur förvarar du den på natten? På jobbet?

Last edited:
Helförsäkrar eftersom det kanske skulle vara färdigåkt om man totalskrotar en hoj med lån på...

ja stöld är med! halvförsäkring täcker egentligen allt förrutom om du kör och lägger hojen själv!!

skulle någon köra på dig så är det juh deras försäkring som täcker!

Helförsäkrar eftersom det kanske skulle vara färdigåkt om man totalskrotar en hoj med lån på...

Själv kör jag halv, eftersom det känns bortkastat att betala1/3 av hojens värde i försäkring varje år för att ha hel.På 3 år har du ju då köpt en hoj åt FB.
Man får väl köra med ännu mer huvet om man har halv.:tummenupp

Har ni lån på hojen: helförsäkra! Inte kul att skrota hojen och bli sittande med lånet så att ni kanske inte har råd att köpa en ny hoj.

Kolla hur mycket det skiljer mellan halv- och helförsäkring, när hojarna börjar bli några år så skiljer det nog inte så många tusenlappar. I slutänden handlar det om hur mycket ni är beredda att betala för säkerheten att få ersättning från försäkringen om ni skrotar.

Är det många tusenlappar det handlar om så montera rejält med kraschpuckar, kraschkåpor och kör så det ryker!

Själv kör jag halv, eftersom det känns bortkastat att betala1/3 av hojens värde i försäkring varje år för att ha hel.På 3 år har du ju då köpt en hoj åt FB.
Man får väl köra med ännu mer huvet om man har halv.:tummenupp
Nu skiljer det ju inte 1/3 av hojens värde mellan hel och halv i alla fall. Och om man skrotar första halvåret då? Skall man vänta 2 år innan man får åka igen då?

Har ni lån på hojen: helförsäkra! Inte kul att skrota hojen och bli sittande med lånet så att ni kanske inte har råd att köpa en ny hoj.

Kolla hur mycket det skiljer mellan halv- och helförsäkring, när hojarna börjar bli några år så skiljer det nog inte så många tusenlappar. I slutänden handlar det om hur mycket ni är beredda att betala för säkerheten att få ersättning från försäkringen om ni skrotar.

Är det många tusenlappar det handlar om så montera rejält med kraschpuckar, kraschkåpor och kör så det ryker!

precis..ja har lite klotpuckar sen e de bara gö fighter av den ifall de skiter sig

jag har aldrig haft helförsäkring & kommer troligtvis inte att ha det på en hoj som redan är dyr i försäkring

anser att om man kör som en dåre & klotar, så ska det kännas i plånboken
har klotat en gång, med min R6:A, Den kostade mig ca: 10 lappar att få i ordning, visst helförsäkringen hade täckt större delen av kostnaden.

Men samtidigt så hade alla andra försäkringstagare fått betala mitt misstag.

Nä, det ska kosta att sklota

Nu skiljer det ju inte 1/3 av hojens värde mellan hel och halv i alla fall. Och om man skrotar första halvåret då? Skall man vänta 2 år innan man får åka igen då?

Det brukar ju skilja mer än 1/3 del på hel & halvförsäkring.Åtminståne för mig.
Tex låt oss säga att din cykel kostar 45 000kr
Hel kostar ex 12000/år, Halv kanske 7000/år. På 4 år har du då betalt 48000 i helförsäkring mot (bara) 28 000 i halv.Då får man ju börja väga kostnaderna mot förtjänsten.
Dessutom tror jag att om man klotar så att hojjen e totalkvaddad så dröjer det i bästa fall många år innan man ens KAN köra igen, för vi är ju ganska oskyddade när olyckan e framme.Och vem av dina släktingar vinner på att få ut en ny hoj av FB om du ligger i jorden????????:va

precis..ja har lite klotpuckar sen e de bara gö fighter av den ifall de skiter sig

Det där kan variera från krasch till krasch. Man kan skrota en hoj i 50km/h om man har otur och en hoj kan klara sig med bara repor om den glider på sidan längs asfalten i 100 km/h.

Det brukar ju skilja mer än 1/3 del på hel & halvförsäkring.Åtminståne för mig.
Tex låt oss säga att din cykel kostar 45 000kr
Hel kostar ex 12000/år, Halv kanske 7000/år. På 4 år har du då betalt 48000 i helförsäkring mot (bara) 28 000 i halv.Då får man ju börja väga kostnaderna mot förtjänsten.
Dessutom tror jag att om man klotar så att hojjen e totalkvaddad så dröjer det i bästa fall många år innan man ens KAN köra igen, för vi är ju ganska oskyddade när olyckan e framme.Och vem av dina släktingar vinner på att få ut en ny hoj av FB om du ligger i jorden????????:va

ligger mkt i det du säger.

sen om man klotar hojen så går det nästan alltid att fixa till den igen om man vill.

begagnade delar mm.

Mina tankor är i samma bana. Sitter nu på hel/hel för min VFR 750. Nyköpt på lån dock! Men har ändå funderingar på att ställa den på halv.. vånda!

Ska nog läsa på vad man "förlorar" om man går ner. Eller är det så enkelt som att "egna" skador inte räknas in bara?

Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back