MotoGP - 2007- Qatar - Race 1

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Ett team som använder TrackTimer tog pole i 250! grattis Torkel! :tummenupp ;)
 
Jag trodde inte Stoner och Elias skulle vara med där uppe men en gissning är att varken de eller Edwards når pallen ändå.

Nakano långt bakom RdP som han alltid kvalade ut i fjol, hur var det nu - bara han fick en riktig hoj så var han ju en toppförare. Varken han eller Tamada kommer att köra MotoGP nästa år.
 
Hayden såg ut att vara en av dom som tjänade in mest placeringar/tid på att köra kvaldäck. Med första omgångens däck så sänkte han sig 1,4sek och andra kvaldäcket så körde han 1,8sek snabbar mot vad han hade legat ute och kört som bäst innan dess. Tyckte det såg så ut. Han låg 14 och hoppade upp till 4-5 med första kvaldäcket.
 
Nakano långt bakom RdP som han alltid kvalade ut i fjol, hur var det nu - bara han fick en riktig hoj så var han ju en toppförare. Varken han eller Tamada kommer att köra MotoGP nästa år.
Tamada var väl väntat, men Nakano hade iaf. jag högre tankar om.
För att de ska ut måste det in nya japaner, det ser Dorna till. Det är säkert otänkbart att köra MotoGP utan någon/några japanska förare. Aoyamorna redo för MotoGP kanske?
 
Tamada var väl väntat, men Nakano hade iaf. jag högre tankar om.
För att de ska ut måste det in nya japaner, det ser Dorna till. Det är säkert otänkbart att köra MotoGP utan någon/några japanska förare. Aoyamorna redo för MotoGP kanske?

Nakano är en av de förare som borde åkt ut ur MotoGP för länge sen, det är på en 250 han hör hemma.
 
Jag trodde inte Stoner och Elias skulle vara med där uppe men en gissning är att varken de eller Edwards når pallen ändå.

Nakano långt bakom RdP som han alltid kvalade ut i fjol, hur var det nu - bara han fick en riktig hoj så var han ju en toppförare. Varken han eller Tamada kommer att köra MotoGP nästa år.

Bekräftar återigen det som det har snackats om många gånger tidigare - att det verkar som en förare på denna nivån hamnar på ungefär samma plats oavsett vilket märke han sitter på (inom rimliga gränser naturligtvis). Många förare har klagat på sitt material och velat byta märke och när det händer är dom ändå på bra precis samma plats.
Tror alla japanska märken är väldigt jämnvärdiga sen nått år tillbaka...

Toppfart topp-4 alla Ducati och märkbart snabbare än de andra.
 
Last edited:
Nakano är en av de förare som borde åkt ut ur MotoGP för länge sen, det är på en 250 han hör hemma.
Men av politiska skäl så sker det först om det kommer in en annan japan som hör mer hemma i MotoGP eller iaf. har framtiden för sig där. Frågan är var de hämtar den japanen?

#74 är saknad :(
 
Kul att Guintoli spottade upp sig så mycket när det blev skarpt läge, om man jämför med försäsongstesterna.

Rossi vinner och Stoner kraschar. Fan vilka högoddsare jag kommer med. :lol

Ett team som använder TrackTimer tog pole i 250! grattis Torkel! :tummenupp ;)
Det är ju riktigt roligt. :)
Heja Torkel!
 
Last edited:
2809103 Jag trodde inte Stoner och Elias skulle vara med där uppe men en gissning är att varken de eller Edwards når pallen ändå.

Nakano långt bakom RdP som han alltid kvalade ut i fjol, hur var det nu - bara han fick en riktig hoj så var han ju en toppförare. Varken han eller Tamada kommer att köra MotoGP nästa år.
Vad jag kunde se av livetimingen och även av de tidigare träningarna så är Rossi, Edwards, Stoner och Hopkins ( :eek) de som har varit klart stabilast och hela tiden legat i toppen. Dock tror jag att det blir Pedrosa som splittrar Yamahaduon.

Angående Nakano så är han ju lika snabb som de andra med icke fabriks Hondor och endast marginellt efter De Puniet. Kawasakin verkar bättre än i fjol och Bridgestonedäcken är ju bra med, sex av topp tio på Bridgestone, så att göra ett antagande att Nakano skulle vara slut pga den här träningen är lite förhastat.
mvh #56 :D
 
dessutom så kraschade Nakano mitt i QP och fick byta hoj vilket sällan är en fördel. vi får se vad som händer i racet, verkligen spännande med nya hojar
 
2809239 Är det bara jag som sitter och :va rörande Rossis pole tid som endast är 2.3 sekunder snabbare än fjolårets bästa tid (läses med stor ironi) - eller har jag fel!!?? :va

Om det är korrekt så är det sjukt mycket snabbare!!

/Fürstenhoff.
Stoner hade pole i fjol med 1.55.683. Rossi satte varvrekord på racet med 1.57.305 så det är den tiden du tänker på.
 
Vilka tider är det TV-sändning på dom olika kanalerna?

Jag ser gärna 125/250 också, så ta med dom tiderna också ni som vet.
 
Som amatörtyckare så tror jag tvärsom att Kawasakin konkurrensmässigt var den bästa sen 90-talet ifjol och tycker att förarna gjorde dåligt ifrån sig jämfört med materialet. En åsikt som fabriken verkar dela.

Om man orkar söka på sajten så tog jag mig tid en gång att lista kvalresultat mot slutresultat förra säsongen. Fanns nog inga andra förare som så konsekvent misslyckades med att göra något vettigt av sina kvalresultat.

Nakano och RDP ville nog för mycket så att det knöt sig för dom. Hoppas att RDP kan hålla sig på banan i år. Talang verkar han inte sakna.

I årets pressmeddelanden pratar teamchefen mycket om att hitta rätt däck och rätt hojinställningar för race i första hand och kval i andra hand. Låter som han skickar ett meddelande till gamla teamchefen herr Eckl.

Får se hur facit ser ut i slutet av säsongen.
 
Last edited:
2809245 Gott att se "världsmästare" Hayden starta från ungefär den position han talangmässigt hör hemma på.

Gott också att se Stoners framfart, han tar också VM så småningom men knappast i år, veteranen (vid 28 års ålder!) Valentino har mycket kvar att ge.

Ducatin ser bra ut så slutställningen i MotoGP 2007 blir:

1. Rossi
2. Stoner
3. Capirossi

3.-6. Edwards, Pedrosa, Barros (inte nödvändigtvis i denna ordning)
Barros före Melandri, Hayden? Spännande tips.
 
Eurosport.
09:00 - MotoGP uppvärmning.
09:15 - Intruduktion Live.
09:45 - 125GP Live.
11.00 - 250GP Live.
12:15 - MotoGP Live.
 
2809251 Som amatörtyckare så tror jag tvärsom att Kawasakin konkurrenesmässigt var den bästa sen 90-talet ifjol och förarna gjorde dåligt ifrån sig jämfört med materialet, en åsikt som fabriken verkar dela.

Om man orkar söka på sajten så tog jag mig tid en gång att lista kvalresultat mot slutresultat förra säsongen. Fanns nog inga andra förare som så konsekvent misslyckades med att göra något vettigt av sina kvalresultat.

Nakano och RDP ville nog för mycket så att det knöt sig för dom. Hoppas att RDP kan hålla sig på banan i år. Talang verkar han inte sakna.

I årets pressmeddelanden pratar teamchefen mycket om att hitta rätt däck och rätt hojinställningar för race i första hand och kval i andra hand. Låter som han skickar ett meddelande till gamla teamchefen herr Eckl.

Får se hur facit ser ut i slutet av säsongen.
Angående Kawasakis fjolår och deras skrala raceresultat kontra kvalen beror mycket på att deras hoj förra året, som årets maskin baserar sig på, hade det kanske bästa chassiet men svagaste motorn. Detta gjorde att när de med Bridgestones mycket bra kvaldäck fick till fria varv kunde de köra väldigt snabbt pga hög kurvhastighet. När det sedan blev race och de effektstarkare hojarna "stod i vägen" i kurvorna så kunde de inte motsvara kvaltiderna eftersom deras övertag i kurvorna försvann och de tappade på rakorna.

I år när de andra hojarna inte har samma effektövertag och alla köra med rundare/vidare spår och inte lika mycket in, vända, räta upp och gasa så kommer Kawaskin vara bättre med.
Dessutom hade de väldigt mycket tekniska problem både på kval och race, och en kraschkung i De Puniet.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top