motardkonvertering

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
var hemma i helgen och monterade mina nyinförskaffade fälgar, gick väldigt smärtfritt för 2200 kr.

nu kommer en fråga:
vill fixa stötdämparna nu så de passar supermotard, men även så de fungerar för skogen om man ska ta en tur nån gång.

hur bör jag göra?

Bifogat

• räser.jpg
    räser.jpg
    135.9 KB · Visningar: 148
Last edited:
var hemma i helgen och monterade mina nyinförskaffade motardfälgar, gick väldigt smärtfritt för 2200 kr.

nu kommer en fråga:
vill fixa stötdämparna nu så de passar supermotard, men även så de fungerar för skogen om man ska ta en tur nån gång.

hur bör jag göra?

anpassa fjädrarna efter din vikt.. o sen spänn åt compet. bara o släppa på compet sen när du ska ut i skogen igen.

Ser ut som sporthojsfälgar:va

3 ekrade alufälgar. Duger väl till gata med den lilla detaljen att de inte är så tåliga för smällar. Kan ju vara lite synd när man har en bushoj. Och så är de lite tyngre också men för den pengen är det absolut värt det. :tummenupp

ok, vart rekomenderas det att köpa fjädrar?

precis som du säger philsson så är det 3 ekrade alufälgar... tänkte att det borde duga att prova med...

3 ekrade alufälgar. Duger väl till gata med den lilla detaljen att de inte är så tåliga för smällar. Kan ju vara lite synd när man har en bushoj. Och så är de lite tyngre också men för den pengen är det absolut värt det. :tummenupp

Har det någonsin hänt att en gatalufälg har spruckit på en motard? (och då räknas inte div magnesium racefälgar och dyl)

Visst ekerfälgar har ett inbyggt flex men hur förtjänt är man av det i SM....

Har det någonsin hänt att en gatalufälg har spruckit på en motard? (och då räknas inte div magnesium racefälgar och dyl)

Visst ekerfälgar har ett inbyggt flex men hur förtjänt är man av det i SM....

Sporthojsfälgen är mjukare i fälgbanan och trycker är fördelat på färre ekrar. Hänt att denna typ av fälgar tagit stryk av nedslag efter slangning och inte minst av lekande upp och ner för trotoarkanter, trappor, med mera... Menar inte att fälgen ska spricka utan att man slår till fälgkanterna relativt lätt. Men sköter man sig bara så ska det ju inte vara några problem. :tummenupp

Sporthojsfälgen är mjukare i fälgbanan och trycker är fördelat på färre ekrar. Hänt att denna typ av fälgar tagit stryk av nedslag efter slangning

Så man kan inte kära på bakhjulet med en sporthoj enligt dig eller?:D

hahaha, klart all slangning med sporthoj är fejk...
Funderad själv på att skicka på ett par dukefälgar på crossen men vet inte om man vågar det för hobbymotardande på diverse banor, blir ju snyggt tills de knäcks iallafall:tuttar

Sporthojsfälgen är mjukare i fälgbanan och trycker är fördelat på färre ekrar. Hänt att denna typ av fälgar tagit stryk av nedslag efter slangning och inte minst av lekande upp och ner för trotoarkanter, trappor, med mera... :tummenupp

En sporthoj väger ju nästan det dubbla mot en SM, och går bra mycket fortare, så nog ska fälgarna hålla för vanligt åka. Det som du beskriver tar en SM-fälg också stryk av...

Vad fjädring skog vs. gata beträffar; Minska frihänget bak lite, öka på både comp och retur så ska det funka ok. Vill man ha ännu vassare styrning kan man skjuta upp gaffelbenen en bit i kronorna, tex om du testar på gocartbana.

Last edited:
låter bra det=)

vet någon vilken vikt min hoj är gjord för från fabrik (KTM sxc 625 -03)?
har man tur kanske det fungerar med fjädrarna jag har på...

tror inte jag kommer köra så extremt så fälgarna ska gå sönder. köpte fälgarna för att ta reda på om motard är kul, och det borde dom duga till:)

hahaha, klart all slangning med sporthoj är fejk...
Funderad själv på att skicka på ett par dukefälgar på crossen men vet inte om man vågar det för hobbymotardande på diverse banor, blir ju snyggt tills de knäcks iallafall:tuttar

För motardbruk är det ingen risk såvida du inte gör jättelånga hopp med stumma landningar eller har som hobby att köra på höga trottoarkanter som Anders Eriksson....

är inte alu fälgar lättare då? :va

men annars så för motardbus på fram o bakhjul duger dom utmärkt..
slipper hålla på med slang o ekrar som går av..

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN