Att strypa en XJ 600 Diversion -96 till 25kw.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Hej! Idag har jag köpt en Diversion som jag ska ta A med bgr. på. Det hängde med strypbrickor till hojen, men inget effektintyg, som man tydligen måste ha.
Allt jag behöver är alltså ett litet papper, och det tänker jag inte betala 1700kr för (som ett helt strypkit kostar) och helst inte några 500kr heller (som en bänkning kostar).

Var kan jag få tag på ett effektintyg som bilprovningen kan godkänna?

Du får nog punga ut med vad det nu kostar att bänka om du inte har "besvis" på att brickorna du har är för 25kw, eller har jag fel?

Ja, det hoppas jag att du har. Korkat system isåfall.

Du måste ha intyget, antingen från tillverkaren av strypsatsen, eller från en bänkning.

Möjligt att du kan få igenom den om du kan låna ett intyg från någon annan som köpt strypningssats, men är inte säker på vilken information som står på intyget.

Det är nog bara att bita i det sura...

Du måste ha intyget, antingen från tillverkaren av strypsatsen, eller från en bänkning.

Möjligt att du kan få igenom den om du kan låna ett intyg från någon annan som köpt strypningssats, men är inte säker på vilken information som står på intyget.

Och tillverkaren lär inte sälja enbart ett papper om jag tror rätt. :gnissla

Tyvär, varje strypsats har sitt egna serienummer och det intyget du behöver visa upp på bilprovningen, TÜV intyget, det behåller dom när du reggbesiktigar så det går tyvär inte att "låna" från någon. TÜV intyget är en liten bok med en massa stämplar så den skannar du inte helt lätt in och kopierar heller för den delen. Tycker faktiskt du ska satsa på en bänkning.:tummenupp Se bara till att det blir gjort av en av bilprovningens godkända bänkfirmor så du inte slösar ytterligare pengar på det, sen är reggbesiktningen 600kr också.
Lycka till!

Tyvär, varje strypsats har sitt egna serienummer och det intyget du behöver visa upp på bilprovningen, TÜV intyget, det behåller dom när du reggbesiktigar så det går tyvär inte att "låna" från någon. TÜV intyget är en liten bok med en massa stämplar så den skannar du inte helt lätt in och kopierar heller för den delen. Tycker faktiskt du ska satsa på en bänkning.:tummenupp Se bara till att det blir gjort av en av bilprovningens godkända bänkfirmor så du inte slösar ytterligare pengar på det, sen är reggbesiktningen 600kr också.
Lycka till!

Det är alltså inte bara ett helt vanligt effektintyg som jag tex får från en bänkning? Vad står TÜV för?

Ja då får jag väl bänka möget då så att skiten blir strypt någon gång. Ska kolla med bilprovningen vilka bänkar som är godkända. Tackar för svaren.

Varför säljer någon en hoj med strypbrickor med utan att reggat in det eller skicka med ett intyg? Fått grejjerna av en polare som plockade ur sina grejjer direkt efter regbesiktningen eller?

Du har väl kollat i regbeviset så den inte redan är strypt?

Varför säljer någon en hoj med strypbrickor med utan att reggat in det eller skicka med ett intyg? Fått grejjerna av en polare som plockade ur sina grejjer direkt efter regbesiktningen eller?

Det var även mina första tankar när jag läste hans inlägg. Gav själv bort strypbrickor en gång till en polare med papper och kvitton och allt, grejer jag hade från förra ägaren som strypte hojen. Saknades dock TÜV sen när polarn skulle regga så det sket sig.

Det är alltså inte bara ett helt vanligt effektintyg som jag tex får från en bänkning? Vad står TÜV för?

Ja då får jag väl bänka möget då så att skiten blir strypt någon gång. Ska kolla med bilprovningen vilka bänkar som är godkända. Tackar för svaren.

TÜV intyget behöver du bara om du stryper hojen med godkänd strypningssats. Det är papprerna som säger att strypningen är beprövad för ** motoreffekt och godkänd. Behöver du alltså inte om du bänkar. :tummenupp

Last edited:

Hojen köpte jag idag på en firma, och när dom började gå igenom hojen, serva osv innan leverans, så hittade dom strypbrickorna under sadlen. Den är på full effekt i pappret och killen som gjorde inbytet sa ingenting om några brickor..

Så jag trodde först att jag hade sparat in 1700kr som en strypsats kostar, men verkar som att jag åtminstone har sparat in ca 1200 kr, eftersom en bänkning går på ca 500kr.

Hojen köpte jag idag på en firma, och när dom började gå igenom hojen, serva osv innan leverans, så hittade dom strypbrickorna under sadlen. Den är på full effekt i pappret och killen som gjorde inbytet sa ingenting om några brickor..

Så jag trodde först att jag hade sparat in 1700kr som en strypsats kostar, men verkar som att jag åtminstone har sparat in ca 1200 kr, eftersom en bänkning går på ca 500kr.

frågan är om det bara var dom brickorna, kan ju vara så att det måste kompletteras med en bestyckningssats och lite annat skit. Kolla upp det först så du inte får 1hk för mycket på bänkpappret. Annars brukar de vara rätt snälla dedär gubbarna på bänkningen, ge inte full rulle så får du ju en hoj med tillräckligt låg effekt ändå. :tummenupp

frågan är om det bara var dom brickorna, kan ju vara så att det måste kompletteras med en bestyckningssats och lite annat skit. Kolla upp det först så du inte får 1hk för mycket på bänkpappret. Annars brukar de vara rätt snälla dedär gubbarna på bänkningen, ge inte full rulle så får du ju en hoj med tillräckligt låg effekt ändå. :tummenupp

Mja, men just Diversion 600 stryps med 4 st brickor vanligtvis, så det bör ju vara rätt.

vars kan man köpa strypkittet? tjejen ska köpa en sån hoj men måste strypa den. hur funkar det. bara strypa och åka å regga den hos en vanlig bilprovning?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg