Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ägde en gång en Maico 490cc. Helt enkelt engrushoj , gav 70 hp på bakhjulet på bänken. Vart tog Maico vägen egentligen, finns ju knappast några delar till dem heller, någon som har en aning
![]()
Haft en själv. Dom försvann av den enkla anledningen att folk inte köpte dom. Om ingen köper = inga intäkter = inga löner. Vem vill (har råd att) jobba gratis? Husabergsyndromet fast några år tidigare. Det fanns väl bättre hojjar att köpa antar jag.
Om jag inte minns fel är ATKs 700cc tvåtakt är baserad på maicos 500 motor. 85 hk.
KTM var farligt nära att drabbas av samma öde. Det var ju rena skräpet på åttiotalet. Sämre än Maico. Men dom kunde sin marknadsföring lite bättre och planerade långsiktigt. Och fick mycket 4 takt kunskaper när dom köpte Husaberg. Idag så behöver man inte skämmas för att åka KTM. Toppengrejjer.
Nothing last forever.
"ATK's" 700cc-motor är i själva verket Maicos 685:a. Rakt av.
På sin höjd att de har bytt någon kåpa som det i normalfallet står MAICO på. 82hk enl hemsidan nämnd tidigare.
Runt 25-27000 har jag för mig att en lös motor kostar.
Har för mig att MAICO missade det enbenta och vattenkylda tåget i början av 80-talet. Men 490:in från -81 brukar räknas som den bästa hojen ever i nostalgiska reportage i jänketidningar.
Sticker ut hakan och påstår att KTM var skräp vad gäller tillförlitligheten långt in på 90-talet. Till 1995-96 iaf.
Fast man ska fortfarande skämmas om man åker KTM.![]()
Från cross VM i västerås 4-5 maj 1985. Det var vansinnigt lerigt den tävlingen.
Andre Vromans KTM
Dansken Niels Christensens Husqvarna
Och Jonas Anderssons Yamma

Ringde upp Harry då jag själv var lite osäker. Harry hade två st 250cc. En -83a som var enbent (Öhlin) på och luftkyld. Och en 84a som var enbent och vattenkyld, (det kom då på 250). Sen tror jag dom böt färg 85 och blev helt blåa. Dom försvann -87 tror jag. Om 490 någonsin blev vattenkyld vet jag ej, Yamma missade det på iaf sin "production big boore", sen var dom borta ur femhundra VM cirkusen.
"Sticker ut hakan och påstår att KTM var skräp vad gäller tillförlitligheten långt in på 90-talet. Till 1995-96 iaf."ja nåt sånt.
Oj, vad vi kommer att kunna snacka juratid nere i Spanien Lasse.![]()
Haha, härliga bilder det. Min 490 var en 83 har jag för mig, inte helt säker där. Den var däremot enbent, inte helt säker på kylningen bara, men tror f** den hade en "inbyggd kaffekokare" Kom att tänka på att drivningen kom ut på höger sida, var resten av motorn också spegelvänd, så som koppling och svänghjul o.s.v. Vanns det fördelar ur detta "RaceMe? Är väll inte helt vanligt på dagens cyklar, eller jag är helt ute o cyklar nu hehe
ATK, hmmmm "funderar" aldrig något jag hört talas om, får väll ut på nätet o kolla lite, alltid intressant. Jo ingen liten grej om man missar "Vattenkylda tåget" det ger ju helt andra möjligheter.
ATK är ett amerikanskt uddamärke. Så här ser en ATK 450 ut. Med Lennartsons svarta motardhjul på.
Ja, var inne o kollade lite på deras hemsida. Såg ju inte ut att vara jättestora precis, men hojarna är jä***** läckra iaf. Lennartson´s ser ju helsjyst ut, får väll önska mig en sådan i födelsedagspresent, snart dags o bli lite gammal ändå. Har länge velat pröva på det där med att leka med en motard oxå. Men då jag inser mina egna begränsningar vad gäller hänsyn till andra traffikanter så ska jag nog hålla mig på "crossbane nivå" ett tag till. Är dem privatimporterade (U.S.A hojarna) eller dem kommer oftast sponsorvägen, eller det sitter kanske någon smart och håvar in pengar på import?

Fast den där ATK'n bygger ju ej på Maicos tvåtaktare som nämns tidigare i tråden utan på Cannondales fyrtaktare.
ATK köpte väl upp resterna av Cannondales MC-satsning, åtgärdade barnsjukdomarna och började sälja dem som ATK istället.
Kör inte ATK med 440 istället för 450 förresten?
Sånär som Cannondale var 440, ATK 450.
Åfan, vet du om de faktiskt ändrat i motorn så det är ärliga 450cc nu eller om det enbart är en namngrej likt KTM 660,690 men samma motor som innan?
I hela fyra timmar. Så dom vill ha en himla massa pengar nu om jag ska få tillbaka motorn hel.
(Någon som vill köpa en 06a ATK, utan motor som gått 4 timmar. För samma pengar som en Öhlinsgaffel kostar. Sitter Öhlins fram och bak.)
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |