Maico, vad hände???

Shad

Suzuki+Tacos=Speedy Gonzales
Gick med
2 Mar 2007
Ort
Åstorp
Hoj
Suzuki Rm125
Ägde en gång en Maico 490cc. Helt enkelt en :yoparty grushoj , gav 70 hp på bakhjulet på bänken. Vart tog Maico vägen egentligen, finns ju knappast några delar till dem heller, någon som har en aning:confused:
 
He he...en sån gammal harv kastade mig över styret en gång som orutinerad 16-årig kickare !...:D Men ett as på att gå när den väl startade !!!:tummenupp
 
Ägde en gång en Maico 490cc. Helt enkelt en :yoparty grushoj , gav 70 hp på bakhjulet på bänken. Vart tog Maico vägen egentligen, finns ju knappast några delar till dem heller, någon som har en aning:confused:

Haft en själv. Dom försvann av den enkla anledningen att folk inte köpte dom. Om ingen köper = inga intäkter = inga löner. Vem vill (har råd att) jobba gratis? Husabergsyndromet fast några år tidigare. Det fanns väl bättre hojjar att köpa antar jag.

Om jag inte minns fel är ATKs 700cc tvåtakt är baserad på maicos 500 motor. 85 hk.

KTM var farligt nära att drabbas av samma öde. Det var ju rena skräpet på åttiotalet. Sämre än Maico. Men dom kunde sin marknadsföring lite bättre och planerade långsiktigt. Och fick mycket 4 takt kunskaper när dom köpte Husaberg. Idag så behöver man inte skämmas för att åka KTM. Toppengrejjer.

Nothing last forever.
 
Last edited:
Haft en själv. Dom försvann av den enkla anledningen att folk inte köpte dom. Om ingen köper = inga intäkter = inga löner. Vem vill (har råd att) jobba gratis? Husabergsyndromet fast några år tidigare. Det fanns väl bättre hojjar att köpa antar jag.

Om jag inte minns fel är ATKs 700cc tvåtakt är baserad på maicos 500 motor. 85 hk.

KTM var farligt nära att drabbas av samma öde. Det var ju rena skräpet på åttiotalet. Sämre än Maico. Men dom kunde sin marknadsföring lite bättre och planerade långsiktigt. Och fick mycket 4 takt kunskaper när dom köpte Husaberg. Idag så behöver man inte skämmas för att åka KTM. Toppengrejjer.

Nothing last forever.

"ATK's" 700cc-motor är i själva verket Maicos 685:a. Rakt av.
På sin höjd att de har bytt någon kåpa som det i normalfallet står MAICO på. 82hk enl hemsidan nämnd tidigare.
Runt 25-27000 har jag för mig att en lös motor kostar.

Har för mig att MAICO missade det enbenta och vattenkylda tåget i början av 80-talet. Men 490:in från -81 brukar räknas som den bästa hojen ever i nostalgiska reportage i jänketidningar.

Sticker ut hakan och påstår att KTM var skräp vad gäller tillförlitligheten långt in på 90-talet. Till 1995-96 iaf.

Fast man ska fortfarande skämmas om man åker KTM.:rolleyes:
 
"ATK's" 700cc-motor är i själva verket Maicos 685:a. Rakt av.
På sin höjd att de har bytt någon kåpa som det i normalfallet står MAICO på. 82hk enl hemsidan nämnd tidigare.
Runt 25-27000 har jag för mig att en lös motor kostar.

Har för mig att MAICO missade det enbenta och vattenkylda tåget i början av 80-talet. Men 490:in från -81 brukar räknas som den bästa hojen ever i nostalgiska reportage i jänketidningar.

Sticker ut hakan och påstår att KTM var skräp vad gäller tillförlitligheten långt in på 90-talet. Till 1995-96 iaf.

Fast man ska fortfarande skämmas om man åker KTM.:rolleyes:

Ringde upp Harry då jag själv var lite osäker. Harry hade två st 250cc. En -83a som var enbent (Öhlin) på och luftkyld. Och en 84a som var enbent och vattenkyld, (det kom då på 250). Sen tror jag dom böt färg 85 och blev helt blåa. Dom försvann -87 tror jag. Om 490 någonsin blev vattenkyld vet jag ej, Yamma missade det på iaf sin "production big boore", sen var dom borta ur femhundra VM cirkusen.

"Sticker ut hakan och påstår att KTM var skräp vad gäller tillförlitligheten långt in på 90-talet. Till 1995-96 iaf." :D ja nåt sånt.
 

Bifogat

  • Picture 015.jpg
    Picture 015.jpg
    66.9 KB · Visningar: 80
  • Picture 016.jpg
    Picture 016.jpg
    78 KB · Visningar: 129
  • Picture 017.jpg
    Picture 017.jpg
    52.8 KB · Visningar: 86
ATK, hmmmm "funderar" aldrig något jag hört talas om, får väll ut på nätet o kolla lite, alltid intressant. Jo ingen liten grej om man missar "Vattenkylda tåget" det ger ju helt andra möjligheter.
 
Från cross VM i västerås 4-5 maj 1985. Det var vansinnigt lerigt den tävlingen.

Andre Vromans KTM
Dansken Niels Christensens Husqvarna
Och Jonas Anderssons Yamma
 

Bifogat

  • Picture 018.jpg
    Picture 018.jpg
    78.5 KB · Visningar: 186
  • Picture 021.jpg
    Picture 021.jpg
    75.1 KB · Visningar: 149
  • Picture 020.jpg
    Picture 020.jpg
    76.1 KB · Visningar: 226
Haha, härliga bilder det. Min 490 var en 83 har jag för mig, inte helt säker där. Den var däremot enbent, inte helt säker på kylningen bara, men tror f** den hade en "inbyggd kaffekokare" Kom att tänka på att drivningen kom ut på höger sida, var resten av motorn också spegelvänd, så som koppling och svänghjul o.s.v. Vanns det fördelar ur detta "RaceMe? Är väll inte helt vanligt på dagens cyklar, eller jag är helt ute o cyklar nu hehe
 
Från cross VM i västerås 4-5 maj 1985. Det var vansinnigt lerigt den tävlingen.

Andre Vromans KTM
Dansken Niels Christensens Husqvarna
Och Jonas Anderssons Yamma

Ahh, det var tider det. Carla var kung(i mina ögon) och Malma var så blöt att förarnas problem redan startade i depån eftersom den så vattensjuk.

Minns att vi hjälpte någon som körde KTM att knuffa deras buss in på parkeringen. Det var inte Heinz K iaf.

Minns även att jag fick Carlas autograf, vilket gjorde min helg. Jag var 9.:D

Undrar om pratbubblor på kort var på modet då eftersom de förekommer i VMK's klubbstuga på några kort från samma tid?:va

Ringde upp Harry då jag själv var lite osäker. Harry hade två st 250cc. En -83a som var enbent (Öhlin) på och luftkyld. Och en 84a som var enbent och vattenkyld, (det kom då på 250). Sen tror jag dom böt färg 85 och blev helt blåa. Dom försvann -87 tror jag. Om 490 någonsin blev vattenkyld vet jag ej, Yamma missade det på iaf sin "production big boore", sen var dom borta ur femhundra VM cirkusen.

"Sticker ut hakan och påstår att KTM var skräp vad gäller tillförlitligheten långt in på 90-talet. Till 1995-96 iaf." :D ja nåt sånt.

Där ser man. Trodde att det tog längre tid innan de hittade rätt.
Fast jag kom på att ddet var någon MAICO-pilot som körde enbent innan Yamaha gjorde det. Fast det var bara en fabrikshoj(eller sidopul) som kördes enbent.

Oj, vad vi kommer att kunna snacka juratid nere i Spanien Lasse.:tummenupp
 
Last edited:
Oj, vad vi kommer att kunna snacka juratid nere i Spanien Lasse.:tummenupp

Ja, det ska bli kul. Kanske Ola Eifrém minns lite oxå och kan komma med inlägg. Han var en asduktig snoris då när jag körde. :D Pratbubblor fanns att köpa då , nästan alla hade ju det på sina foton. så det var en modegrej.

André Malherbs (Världsmästaren 1984) honda 500

Eno Carduccis KX

Den första körbara Husabergen. Vet ej årsmodell, kanske runt -90 -91
 

Bifogat

  • DSC00385.JPG
    DSC00385.JPG
    81.2 KB · Visningar: 154
  • Picture 019.jpg
    Picture 019.jpg
    79 KB · Visningar: 132
  • Picture 022.jpg
    Picture 022.jpg
    73.3 KB · Visningar: 123
Last edited:
Haha, härliga bilder det. Min 490 var en 83 har jag för mig, inte helt säker där. Den var däremot enbent, inte helt säker på kylningen bara, men tror f** den hade en "inbyggd kaffekokare" Kom att tänka på att drivningen kom ut på höger sida, var resten av motorn också spegelvänd, så som koppling och svänghjul o.s.v. Vanns det fördelar ur detta "RaceMe? Är väll inte helt vanligt på dagens cyklar, eller jag är helt ute o cyklar nu hehe

Jo resten av motorn blir spegelvänt oxå. Direkta fördelar vet jag inte, man slipper ha en axel till växellådan gå hela vägen genom motorn som tar plats och kanske gör motorn lite större. Annars vet jag inte.
 
ATK, hmmmm "funderar" aldrig något jag hört talas om, får väll ut på nätet o kolla lite, alltid intressant. Jo ingen liten grej om man missar "Vattenkylda tåget" det ger ju helt andra möjligheter.

ATK är ett amerikanskt uddamärke. Så här ser en ATK 450 ut. Med Lennartsons svarta motardhjul på.
 

Bifogat

  • LMS-SM-04.jpg
    LMS-SM-04.jpg
    78.8 KB · Visningar: 189
  • DSC00500 kompressed.JPG
    DSC00500 kompressed.JPG
    101.4 KB · Visningar: 134
  • DSC00499.JPG
    DSC00499.JPG
    95.2 KB · Visningar: 92
Last edited:
Fast den där ATK'n bygger ju ej på Maicos tvåtaktare som nämns tidigare i tråden utan på Cannondales fyrtaktare.
ATK köpte väl upp resterna av Cannondales MC-satsning, åtgärdade barnsjukdomarna och började sälja dem som ATK istället.

Kör inte ATK med 440 istället för 450 förresten?

ATK är ett amerikanskt uddamärke. Så här ser en ATK 450 ut. Med Lennartsons svarta motardhjul på.
 
Ja, var inne o kollade lite på deras hemsida. Såg ju inte ut att vara jättestora precis, men hojarna är jä***** läckra iaf. Lennartson´s ser ju helsjyst ut, får väll önska mig en sådan i födelsedagspresent, snart dags o bli lite gammal ändå. Har länge velat pröva på det där med att leka med en motard oxå. Men då jag inser mina egna begränsningar vad gäller hänsyn till andra traffikanter så ska jag nog hålla mig på "crossbane nivå" ett tag till. Är dem privatimporterade (U.S.A hojarna) eller dem kommer oftast sponsorvägen, eller det sitter kanske någon smart och håvar in pengar på import?
 
Ja, var inne o kollade lite på deras hemsida. Såg ju inte ut att vara jättestora precis, men hojarna är jä***** läckra iaf. Lennartson´s ser ju helsjyst ut, får väll önska mig en sådan i födelsedagspresent, snart dags o bli lite gammal ändå. Har länge velat pröva på det där med att leka med en motard oxå. Men då jag inser mina egna begränsningar vad gäller hänsyn till andra traffikanter så ska jag nog hålla mig på "crossbane nivå" ett tag till. Är dem privatimporterade (U.S.A hojarna) eller dem kommer oftast sponsorvägen, eller det sitter kanske någon smart och håvar in pengar på import?

Det finns en kille i Norrköping som är återförsäljare. Men han kommer enligt honom själv att sluta samarbeta med ATK nu. Det har inte blivit några stora pengar på att försöka att sälja ATK. Kanske fel marknadsföring. Hojjen på bilden var ett försök att synas på tävlingar förra säsongen. Blev inte mer än ett försök sånär som på en tävling.

Det är ju bara Lennartssons svarta hjul, det är väl inget särskilt med dom? :va

Fast den där ATK'n bygger ju ej på Maicos tvåtaktare som nämns tidigare i tråden utan på Cannondales fyrtaktare.
ATK köpte väl upp resterna av Cannondales MC-satsning, åtgärdade barnsjukdomarna och började sälja dem som ATK istället.

Kör inte ATK med 440 istället för 450 förresten?

Du är väl påläst. :tummenupp

Sånär som Cannondale var 440, ATK 450.
 
Last edited:
Åfan, vet du om de faktiskt ändrat i motorn så det är ärliga 450cc nu eller om det enbart är en namngrej likt KTM 660,690 men samma motor som innan?

Det ska vara ärliga kubik. Det står 449cc på min motor. Vart den nu är. I Utah någonstans.

Det finns ett ganska dyrt kit att köpa för att uppgradera sin Cannondale till en ATK. Men hjälper det? Min motor rasade efter fyra timmar, jag tyckte den lät ovanligt mycket redan som ny. Och var ovanligt trött. När det blev totalras på den ville ATK att jag inte skulle öppna motorn. Skicka den hit så får du en ny bättre. Så jag returnerade motorn till USA. Då lät det annorlunda. Dom tyckte att jag hade användt den på ett "felaktigt" sätt. Hade ju tävlat och tränat med den. :va I hela fyra timmar. Så dom vill ha en himla massa pengar nu om jag ska få tillbaka motorn hel.

Så det är viktigt att även ta hand om sina återförsäljare och ta sitt ansvar om man ska överleva som märke. Det kanske inte Maico gjorde. Jag vet inte.

Husaberg var iaf dåliga på det i tidernas begynnelse. Återförsäljarna kunde inte beställa reservdelar till sina kunder. Det fanns ingen på husaberg att få tag på, och som hade det ansvaret. Saker som blev beställt kom aldrig iväg till återförsäljarna. Alla koncentrerade sig på tävlingsverksamheten. Utveckla enstånkor som kunde konkurera med tvåtaktarna i endurospåren. Om man bara lägger ner pengar på sin tävlingsverksamhet så tröttnar folk på att köra en hoj det inte går att få delar till inom en rimlig tidsperiod. Det ledde till att dom till slut gick i konkurs. Och köptes av KTM. KTM är duktiga på att hålla servicenivån högt.

Så till alla som kikar på uddamärken. Fortsätt gärna titta, men köp ingen. Det tar på krafterna och ekonomin. Det har varit lite problem för Marcus och hans Aprillia att få delar i tid. Hoppas det är/blir bättre. Bättre att köra ett etablerat märke om man tävlar. Går att få delar innom 24 timmar. Och gärna ha två hojjar.

(Någon som vill köpa en 06a ATK, utan motor som gått 4 timmar. För samma pengar som en Öhlinsgaffel kostar. Sitter Öhlins fram och bak.) Finns bild längre upp på denna sida.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top