Vakumstyrd bensinkran

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Hej!

Jag undrar om man kan sätta på en vakumstyrd bensinkran på min hoj.
Eftersom jag kommer använda mig mycket av fjärrstarten via larmet,
så skulle det vara skönt att slippa vrida på kranen.

Nyare moppar har ju vakumstyrd kran, så jag tänkte om jag kan köpa en sån?
Vad tror ni, kommer det funka eller inte?

2800588 Hej!

Jag undrar om man kan sätta på en vakumstyrd bensinkran på min hoj.
Eftersom jag kommer använda mig mycket av fjärrstarten via larmet,
så skulle det vara skönt att slippa vrida på kranen.

Nyare moppar har ju vakumstyrd kran, så jag tänkte om jag kan köpa en sån?
Vad tror ni, kommer det funka eller inte?
Förgasarna måste väl byggas om då också?
Fjärrstarten använder du antagligen ca 5 ggr. Det är inte fel att parkera hojen med växel i dessutom vilket förstör det fräcka med fjärrstart :)

Fjärrstarten använder du antagligen ca 5 ggr. Det är inte fel att parkera hojen med växel i dessutom vilket förstör det fräcka med fjärrstart :)

Varför måste förgasarna byggas om? är det inte bara att ta vakum från någon av nipplarna som man synkar med?

Varför parkera med växel i?

Edit: Dom gamla hojar jag har haft med manuell bensikran så har jag aldrig stängt av den annat än vid vinterförvaring...

Låter som det smidigaste alternativet om du mest vill kunna fjärra igång hojen.

Last edited:
2800623 Varför måste förgasarna byggas om? är det inte bara att ta vakum från någon av nipplarna som man synkar med?

Edit: Dom gamla hojar jag har haft med manuell bensikran så har jag aldrig stängt av den annat än vid vinterförvaring...

Är det säkert han har sånna då?

Parkera med växel i tycker jag är smidigt, brukar du dra i handbromsen istället? :) Jag kanske bara är nojjig...

finns ju lösa vaccum "grejer/grej" så om du har en kran som bara rinner direkt vid öppnande borde de gå o använda en sån :va
men även om man måste vrida på kran har du inte vaccum kran på den ändå då?

Tack för alla svar!

finns ju lösa vaccum "grejer/grej" så om du har en kran som bara rinner direkt vid öppnande borde de gå o använda en sån :va
men även om man måste vrida på kran har du inte vaccum kran på den ändå då?

Jo, det var en sån jag tänkte köpa..:)
Nej, det har jag inte, när jag vrider på kran så rinner det bensin.

Varför måste förgasarna byggas om? är det inte bara att ta vakum från någon av nipplarna som man synkar med?

Har dom varit 2-takt då?
För jag glömde stänga av kranen en dag i skolan och när jag kom ut och skulle åka hem ca 7h senare så var den väldigt svårstartad ;)

Nej, moppen jag hade gick inte att kicka igång med växel i så jag la alltid ur växeln när jag stannade och den vanan har jag kvar, så den biten glömmer vi :tummenupp

MEN det finns ju folk som gillar att gå och lägga i växlar på hojar som står parkerade, och det skulle inte bli kul :gnissla

Last edited:
Räcker inte bränslet i förgasarn och i slangen så att hojen ska kunna fjärrstartas
och gå nån mint utan bränslekranen öppen?

Jojo, men jag undrade om hans hojar som hade stått med kranen på 24h om dygnet var 2-taktare, eftersom en 2-taktare har tendenser till att bli sur :tungan
Om den blir sur när kranen är på så beror det antagligen på att flottören är otät. Byter du den kan du ha bensinkranen påslagen 24/7...

Jojo, men jag undrade om hans hojar som hade stått med kranen på 24h om dygnet var 2-taktare, eftersom en 2-taktare har tendenser till att bli sur :tungan

Aha, då förstår jag.
Ja är det ordning på gasarna så är flottörventilen så tät att motorn ej blir sur. Men jag stänger alltid av en manuell soppakran. Better safe than sorry.

Jo, men om man vill ha den stå och gå varm, när man fortfarande är inomhus och sätter på sig skinnställ t.ex. då räcker det inte med nån minut.

Deet skulle jag skona motorn ifrån, bättre att du varmkör lungt med rullande hoj istället.

Tycker jag.

Mvh
J

Last edited:
Instämmer! Starta motorn är det sista man gör, sedan direkt iväg och lugnt tempo tills oljan är varm.

Dessutom är tomgångskörning längre än 1 minut förbjuden i de flesta kommuner. (Vilket jag liksom de flesta glömmer då bilrutorna behöver skrapas och förarsätet håller minusgrader...)

Okej, det visste inte jag. Men det är så att jag inte heller har nån termostat i min hoj, det sitter inte det original, så det är en jävla lång uppvärmningstid på den :gnissla
Inte i min kommun ;)

Om den blir sur när kranen är på så beror det antagligen på att flottören är otät. Byter du den kan du ha bensinkranen påslagen 24/7...

Tack för tipset!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!