Tips på bra byggsåg mottages!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ja, vill köpa mig en stabil byggsåg men inte betala en halv månadslön.

Vilket märke är det som gäller?

Makita, DeWalt etc. är väl ledande men då kostar det deg som jag inte tycker jag har råd med just nu.

Jag resonerar som så att, antingen köper man en riktigt billig skitsak som håller för ett projekt och slängs sedan (såg en Alpha Tools för 399:-) eller så fläskar man på och har den resten av livet. Eller en större del av det iaf.

Begagnatmarknaden var inte så förtjusande som jag hade föreställt mig, fanns i princip ingenting intressant på blocket.

Jag lägger nog max 2-3k på en antingen begagnad maskin eller en ny.

Så inga missförstånd skall ske är det en sån här typ av såg jag är ute efter:
242107_c.jpg

Boschen i länken tycks var populär och har fått bra "kritik" av folket.

Dom blåa Boschen håller samma kvalitet som tex Dewalt (som för övrigt har väldigt varierande kvalitet beronde på verktygstyp) eller makita.

Själv slog jag på stort och köpte ett DW743 genom jobbet för 6100 ink moms.

:yoparty

Mitt tips är att köp ett riktigt kap/geringssåg och ett billigt bänksåg så klara du dig bra.

Boschen i länken tycks var populär och har fått bra "kritik" av folket.

Dom blåa Boschen håller samma kvalitet som tex Dewalt (som för övrigt har väldigt varierande kvalitet beronde på verktygstyp) eller makita.

Själv slog jag på stort och köpte ett DW743 genom jobbet för 6100 ink moms.

:yoparty

Mitt tips är att köp ett riktigt kap/geringssåg och ett billigt bänksåg så klara du dig bra.

Jo men det kanske är en aningen mycket pengar. Fast o andra sidan är allt relativt, ska jag hålla på och köpa nya sågar hela tiden för dom går sönder/är kassa så spar man ju in det på en riktigt pjäs!

Vill du sälja din nu när den är begagnad? :rolleyes:

Jo men det kanske är en aningen mycket pengar. Fast o andra sidan är allt relativt, ska jag hålla på och köpa nya sågar hela tiden för dom går sönder/är kassa så spar man ju in det på en riktigt pjäs!

Vill du sälja din nu när den är begagnad? :rolleyes:

Icke ,det såget skall jag ha med mig i graven :mad:

:D

Köp ett riktigt ,du spar både tid,pengar och arbetet blir bättre gjort.

Icke ,det såget skall jag ha med mig i graven :mad:

:D

Köp ett riktigt ,du spar både tid,pengar och arbetet blir bättre gjort.

Men då tar det väl inte så lång tid, för är inte du väldigt, väldigt gammal? :hihi

Ja precis, man ångrar sig säkerligen om man köper nåt skit!
Jag har uppnått lite klarhet i frågan. Danke!

Test i Bonniers tidning Gör det själv:

Betyget först!

3,9: Biltema 17-051 449 kr
6,5: Metabo KS 210 999 kr (bra köp)
6,7: Black&Decker XTS100 2499 kr
5,1: Woodstar SX10L 1245 kr
6,3: Jet JMS10 2050 kr
8,1: Bosch PCM10 2530 kr (bäst i test)

.

Kan som testet i Gör Så Här rekommendera Boschen, mycket såg för pengarna.
Gjorde misstaget att köpa en billig, geringsvinklar och en del detaljer som klabbar:huvet

Vad ska du ha den till? Lister eller 2"4?

Först och främst så måste du lova att inte följa Långa farbrorns exempel och uttala det som ett såg etc.
Sen tror jag du blir nöjd med EN Bosch-såg. Själv har jag använt både Dewalt, Festool, Bosch, Skräp mm och kan inte säga exakt vilken som är bäst. Det enda jag kan säga med säkerhet är att det skiljer en hel del mellan en Bruksbo för 500:- jämfört med en Festool för 6 blås.
Lägger du dig i mitten så blir det nog skitbra. 6k är för mycket om du inte jobbar dagligen med den helt enkelt.

Vad ska du ha den till? Lister eller 2"4?

Just för tillfället byggs det ett garage, och då blir det mycket reglar och lite grövre saker.
Ska in till Tibab byggvaror i Tierp och höra med dom vad dom anser är bäst. Men det lutar åt en Bosch, eventuellt en blå trots kostnaden.

Det här blev dyrare än jag trodde.. :gnissla

Först och främst så måste du lova att inte följa Långa farbrorns exempel och uttala det som ett såg etc.
Sen tror jag du blir nöjd med EN Bosch-såg. Själv har jag använt både Dewalt, Festool, Bosch, Skräp mm och kan inte säga exakt vilken som är bäst. Det enda jag kan säga med säkerhet är att det skiljer en hel del mellan en Bruksbo för 500:- jämfört med en Festool för 6 blås.
Lägger du dig i mitten så blir det nog skitbra. 6k är för mycket om du inte jobbar dagligen med den helt enkelt.

Jo men han bor ju i Göteborg och dom är ju inte fullt riktiga.

Jo precis. Par-tre tusen bör man nog lägga om man inte ska gråta blod när den 45 gradiga geringen helt plötsligt blev 52 grader trots korrekta inställningar på Alpha Tools sågen..

Last edited:

Jo men han bor ju i Göteborg och dom är ju inte fullt riktiga.

Jo precis. Par-tre tusen bör man nog lägga om man inte ska gråta blod när den 45 gradiga geringen helt plötsligt blev 52 grader trots korrekta inställningar på Alpha Tools sågen..

:D Det har du så rätt i, nästan så han är förlåten för det.

Du har så rätt i det där med geeringen, jag har själv en billig såg här hemma i garderoben för ca 1000:-. Det är inte lika exakt som på en dewalt eller dylikt och snitten blir inte alls så fina som man vill ha. Men det duger till att köra lite bröstpanel etc som jag har använt den till vid lägenhetsrenoveringen.
Det är ju skönt med en dewalt-såg med tillhörande bänk på ca 4 meter men lite väl klumpigt :näsblod

:D Det har du så rätt i, nästan så han är förlåten för det.

Du har så rätt i det där med geeringen, jag har själv en billig såg här hemma i garderoben för ca 1000:-. Det är inte lika exakt som på en dewalt eller dylikt och snitten blir inte alls så fina som man vill ha. Men det duger till att köra lite bröstpanel etc som jag har använt den till vid lägenhetsrenoveringen.
Det är ju skönt med en dewalt-såg med tillhörande bänk på ca 4 meter men lite väl klumpigt :näsblod

Exakt. Nu kommer han aldrig sälja sin såg till mig :hihi

MEN DET GÖR INGET!

Svängde in på Tibab och tjöpte mig en Bosch GCM10 för 3k minus rabatten farsgubben får. Jäss båx! :banana
Kände och klämde lite här hemma och den känns stabil som satan faktiskt! Över förväntan. Får se hur snitten blir sen.

Äh fan, släng ut cheyen (och ge henne till mig) och ställ upp ett mindre sågverk i köket ffs!

Bifogat

• DSCN2442.JPG
    DSCN2442.JPG
    71.7 KB · Visningar: 153
Exakt. Nu kommer han aldrig sälja sin såg till mig :hihi

MEN DET GÖR INGET!

Svängde in på Tibab och tjöpte mig en Bosch GCM10 för 3k minus rabatten farsgubben får. Jäss båx! :banana
Kände och klämde lite här hemma och den känns stabil som satan faktiskt! Över förväntan. Får se hur snitten blir sen.

Äh fan, släng ut cheyen (och ge henne till mig) och ställ upp ett mindre sågverk i köket ffs!

När du sen går över till lister så byt klinga. Du kan även ha två att växla mellan. En för fina snitt och en för snabbt kapa upp en fryst kropp.

När du sen går över till lister så byt klinga. Du kan även ha två att växla mellan. En för fina snitt och en för snabbt kapa upp en fryst kropp.

Det är så det är tänkt!
En flertandad till finjobb och sen en grövre till reglar etc.

Den står i köket nu, nästan så man skulle provkapa något..

*/ ?>
Back