525:a på dragkrokställ

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Hej på er!

Är det nån som vet om det funkar att ha 525:an på dragkroken? Jag vill inte behöva att köpa kärra och ett sånt ställ på dragkroken känns himla smidigt.
Men det måste ju va stabilt då vissa turer går hem till Värmland, ca 35 mil.
Jag har en volvo 855 (kombi). Nån sa att det kan bli för tungt.
Själv funderar jag om inte styret tar i bakluckan.

Nån som har erfarenheter???

//Davva

Last edited:
Jag har en Husa 650 som får åka på dragkroken ibland, men aldrig mer än någon mil. Det har funkat hittills men kan kännas vingligt och är helt klart inte OK om du blir stoppad.
Jag skulle inte rekommendera dragkroken för något större än 125/2-takt.

Misstänkte nästan det!
Hur fäster man stället, skruvar man bara fast det på kulan eller spänner man fast det på nåt annat sätt. Om man bara fäster på kulan kan det ju inte bli annat än svajjit.

Jag skulle inte rekommendera dragkroken för något större än 125/2-takt.

525:an är ju exaxt likadan som min 125, förutom motorn då förstås. några kilo tyngre är den ju också, men det är inte mkt som skiljer annars.

ontopic.

skulle inte kört mer än inom 1 mils radie med hojen på ställ där bak. jag har ett hemma. men har hittils inte vågat använda det.

Jag kör min ktm 300 som är endast ca 10kg lättare än 525 utan några problem alls. Har ett köpt ställ som jag förstärkt och det står mkt stabilt

Tricket är att inte bara spänna hojen i stället, utan även mellan hoj och lastbågarna på bilen Mitt ställ skruvas fast me 3 skruv på kroken.

har själv en 855. Styret ligger några cm ifrån bakrutan

Har dessutom haft polisen bakom mig och dom har aldrig stoppat mig

Mitt är sånt att man får skruva bort kulan och sätta dit stället i samma infästning, testade varianten med ett ställt som man "trär" på kulan men det kändes direkt farligt.
Jag funderar på att göra om mitt så att jag får ytterligare en hållpunkt längst ut på stället, jag har en polare med ett sånt som han säger funkar bra. Kruxet är att han har en Bronco och jag har en Astra...

Har du motard-kit så se till att du får ner motardhjulen i stället, det får inte jag.:mad:

525:an är ju exaxt likadan som min 125, förutom motorn då förstås. några kilo tyngre är den ju också, men det är inte mkt som skiljer annars.

ontopic.

skulle inte kört mer än inom 1 mils radie med hojen på ställ där bak. jag har ett hemma. men har hittils inte vågat använda det.

Eeh, erkänner att min erfarenhet av moderna tvåtaktare är obefintlig. Vad jag menade är att jag tycker att Husan känns bra tung att ha där bak men att en mindre/lättare antagligen hade varit OK.

Last edited:
Verkar som om det kanske funkar ändå då!
Får nog köpa ett och testa!

Tack för svaren!

Valet är såklart ditt men jag kör med trailer och det är ursmidigt.
9.500:- för en flång ny eu-trailer är billigt, begagnat hittar du säkert ännu billigare.

http://www.traileronline.se/Lve-Puls-650-P132C5.aspx t.ex.

Att köra med hojen på dragkroken är kass IMHO. Dessutom synnerligen kriminellt om du åker 525.
Läser du instruktionsböcker ser du att man inte ska ha över 40 kg downforce på kulan, en 525 väger vad jag vet 112kg plus vätskor.

hade gjort samma sak, dessutom kan man ju använda ett sådant släp till så mkt mer än att köra hojen på..

Fasta dragkrokar klarar mera tryck än löstagbara.

Jag har bara kört en 250 på kroken och det fungerade bra. körde ca 4 mil enkel resa. Om du inte har bromsljus och blinkers på stälningen kanske polisen klagar lite eftersom hjulen på hojen skymmer bilens lysen. (beror på vad man har för bil också)

Valet är såklart ditt men jag kör med trailer och det är ursmidigt.
9.500:- för en flång ny eu-trailer är billigt, begagnat hittar du säkert ännu billigare.

http://www.traileronline.se/Lve-Puls-650-P132C5.aspx t.ex.

Att köra med hojen på dragkroken är kass IMHO. Dessutom synnerligen kriminellt om du åker 525.
Läser du instruktionsböcker ser du att man inte ska ha över 40 kg downforce på kulan, en 525 väger vad jag vet 112kg plus vätskor.

Eh jo, 9.500kr vs 2,000kr... Väldigt motiverat. inte

Kör min hoj 50 mil utan problem iaf

Förstår inte varför dom alltid anger max last i hojjens cc en 250 och en 400 t ex lär ju väga ganska samma..

jag köpte en kärra på haraldnyborg för 5000:- (ny) när jag körde cross.. fungerade perfekt och fick köra i 80 blås.
den sålde jag sedan ett par år senare för 4500:-.. skulle rekomendera det framför alla dragkrokställ i världen.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back