Senaste om trafikförsäkringsskatten

(nyhet)

SMC har skrivit en nyhet om det senaste vad gäller trafikförsäkringsskatten. Nyttig information att diskutera?

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=446

vilka jävla dårar som sitter i regeringen.... att inte satsa på utbildning istället för att hindra människor från att köra mc eller något annat som förhindrar olyckor och inte tar ifrån oss rätten att äga en motorcykel... majoriteten av folket som röstade på de blå är i alla fall missnöjda, och det är skönt att veta att de med största sannolikhet inte sitter en mandatperiod till.....

Tycker det är ganska logiskt egentligen. Varför ska lågrisktagare pynta ut för dårar på två hjul som råkar illa ut 10000% oftare. Av kanske 20 hojpolare som man känner väl, så var det max 5-6 stycken under 2006 som inte råkade ut för någon incident.

Surt, men logiskt. Att trafikförsäkra en R1a för mig kostar ca 800 / mån, en volvo 740 200 kr / mån... Men risken att bli invalid är nog hundratals gånger större på hoj...

Men ändå har hojjen bara kostat 4 gånger mer att trafikförsäkra än svensonbilen. Så, utifrån sett har hojjar fram till nu varit rea att försäkra, bra valuta för pengarna - riskmässigt. Volvo för 200 spänn månaden har man tyckt varit billigt, men det är egentligen för dyrt i förhållande till riskerna man utsätts för.

varför betala för ngt som inte hänt ?
jag har inte krockat på 7 år inte heller varit ngn belastning varför skall jag drabbas innan jag ens krockat.
Höj självriskerna istället för premierna, jag kör lugnt trots det skulle jag aldrig köra en HD för då lägger jag hellre av. Jag gillar typen sporthoj att det är 180 hk innebär ju inte att den är farligare än en HD beroende på hur man kör.
Ni som försvarar premierna och allt här i Sverige är ju så jävla blåögda, visst jag betalar och skiter i om det kostar 2000 kr till i månaden men jag är emot och jag tycker det är en skam med dessa kostnader!

Farligt... för vem är jag farlig ? jo mig själv och kanske ngn annan trafikant tycker det finns fler farligare idioter på vägarna isåfall som

Lastbilschaufförer, taxiförare, pensionärer... varför skall inte de betala 5000 kr i månaden de utgör ju en större fara inte bara för sig själv utan för alla andra som färdas på vägarna också, hur ofta läser man inte om lastbilar som kör av vägarna osv den mejjar ju ner allt i sin väg

Sverige är ett sjukt land när det gäller skatter o skit, men ännu värre är ju det att det lever sjuka människor i samhället som tycker detta är bra och det är det sjukaste :tummenupp

jag har inte krockat på 7 år inte heller varit ngn belastning varför skall jag drabbas innan jag ens krockat.
Höj självriskerna istället för premierna, jag kör lugnt trots det skulle jag aldrig köra en HD för då lägger jag hellre av. Jag gillar typen sporthoj att det är 180 hk innebär ju inte att den är farligare än en HD beroende på hur man kör.
Ni som försvarar premierna och allt här i Sverige är ju så jävla blåögda, visst jag betalar och skiter i om det kostar 2000 kr till i månaden men jag är emot och jag tycker det är en skam med dessa kostnader!

Farligt... för vem är jag farlig ? jo mig själv och kanske ngn annan trafikant tycker det finns fler farligare idioter på vägarna isåfall som

Lastbilschaufförer, taxiförare, pensionärer... varför skall inte de betala 5000 kr i månaden de utgör ju en större fara inte bara för sig själv utan för alla andra som färdas på vägarna också, hur ofta läser man inte om lastbilar som kör av vägarna osv den mejjar ju ner allt i sin väg

Sverige är ett sjukt land när det gäller skatter o skit, men ännu värre är ju det att det lever sjuka människor i samhället som tycker detta är bra och det är det sjukaste :tummenupp

Heelt rätt !!:tummenupp

"Regeringen vill inte heller ge någon rabatt åt dem som äger flera fordon även om man bara kan köra ett åt gången och därmed vara en risk i trafiken."

Iof borde detta kompenseras av att försäkringsbolaget ger rabatt vid flera fordon (och lägre premie = lägre skatt) då även deras kostnader borde minska motsvarande.

Men visst är det trist om man har hojarna på flera olika bolag (men då har man det problemet redan idag)

Jo det känns rättvist att man blir bestraffad för att man är så "farlig" i trafiken, trots över 20 skadefria år både på hoj och i bil :mad:

Dags att krasha litet hojjar kanske så att man får valuta för pengarna :va , Känns trökigt att betala för alla andra, och man får hoppas att försäkringsbolagen tar stor hänsyn i framtiden, större än nu, till skadfria år etc. när de fördelar kostnaderna.

Word!:tummenupp

Tycker det är ganska logiskt egentligen. Varför ska lågrisktagare pynta ut för dårar på två hjul som råkar illa ut 10000% oftare. Av kanske 20 hojpolare som man känner väl, så var det max 5-6 stycken under 2006 som inte råkade ut för någon incident.

Dags för dina polare att lära sig köra mc känns det som:näsblod .
Varför inte ha skyhöga premier för att spela fotboll, hockey bandy eller att rida. Eller varje gång man skall bege sig utanför egna lägenheten och när man skiter för att det bildas koldioxid som är det största hotet mot mänskligheten.
Vi betalar skatt på skatt för att kunna leva som vi gör med vettiga försäkringar, betald skolgång etc.

"Den som har ett högt riskbeteende ska betala mer än skattebetalaren i allmänhet."

Vad FAN vet de om mitt riskbeteende? Jag har aldrig krockat eller varit inblandad i någon olycka. Varför ska jag klassas som en "högrisktagare" ???

Kommer vi göra något åt det här eller? Känns som en typisk sån grej som får folk att knyta nävarna i byxfickorna men inte göra nåt åt saken.

Tycker redan det finns premier som har och fyller sin funktion. Att lägga på extra för att man tillhör en högre risk-del av försäkringstagare är ju redan gjort. Personer som redan råkat ut för olyckor får väl helt sonika ta emot den vård som finns nu och som de har betalat för. Att låta resten betala andras kalas, det är väldigt rött i mina ögon. Nä, bättre förslag har man då sätt.

Lastbilschaufförer, taxiförare, pensionärer... varför skall inte de betala 5000 kr i månaden...
Det ska de väl i princip. Höjer man TF drabbar det samtliga fordon inklusive transporter. Jag tänker mer på hjur svenska åkerier får ännu sämre chans att konkurrera med billiga östbaserade bolag. Är de en mindre risk än våra svenska transportörer?

Vem röstade in de här stollarna? Deras egna taxiresor kommer ju också att bli dyrare, och vem får då betala det på vanliga skatten...

"Den som har ett högt riskbeteende ska betala mer än skattebetalaren i allmänhet."

Vad FAN vet de om mitt riskbeteende? Jag har aldrig krockat eller varit inblandad i någon olycka. Varför ska jag klassas som en "högrisktagare" ???

Kommer vi göra något åt det här eller? Känns som en typisk sån grej som får folk att knyta nävarna i byxfickorna men inte göra nåt åt saken.

Det är komiskt, för vi har redan högre premier än andra. Just på grund utav att våra tvåhjulingar är klassade som de är..

Inte bra att man köpte en S60 T5 precis, känns som de där 2 sista benämningarna på bilen gör mig till en livshotande fara på vägarna, trots jag tycker en Volvo är byggd utifrån en traktor :) så är den ju rätt säker bil utifrån tester osv!
Men kul att man får lägga en hel månadslön på hoj och bil, får bli en lådebil att köra på vägarna istället, tro mig att jag kommer vara en ännu större risk för andra och mig själv då!

Playwood Delux T5 kommer min nya bil heta :yoparty

Nej ett uppror i Sverige kanske skulle sitta fint, vi är väl ändå tillräckligt många som har MC eller intresse för lite snabbare bilar! borde ju räcka för att göra reinfjärt skakis ett par dagar i alla fall ??

synd att det inte finns stake i folk som i andra länder... där samlas man flera tusen framför riksdagen o protesterar tills man får svar... de över 30 000 som skrivit på smc´s protestlista borde alla ställa sig framför riksdagen o revva motorn, det hade varit sjukt ball 34 000 mc förare i protest, haha då du reinfeldt!!! ja e lätt på!!!!

Det är komiskt, för vi har redan högre premier än andra. Just på grund utav att våra tvåhjulingar är klassade som de är..

exakt---

Last edited:
Det sorgligaste av allt är ju att en del fortfarande verkar tro att dom får mer kvar i plånboken pga sänkta skatter...

Det fattade man ju från början att dom inte kan betala alla slopade förmögenhetsskatter å sånt skit genom att ge oss "vanliga" arbetare mer pengar kvar efter skatt...

Men "efter skatt" kommer att få en ny innebörd för oss som äger ett fordon...

Man ger lite skatt och tar tillbaks lite mer på nåt annat ställe å igenom det lyckas man lura en del människor att tro att dom tjänade på en blå regering...

Vet inte siffror på hur mkt staten får in på nedskärningarna inom sjukpensioner och sjukskrivningar osv men skulle tro att det fort fattas en del...

Dom ska förstärka stadskassan men handeln på motorfordon som används i trafik lär ju gå djävligt mkt sämre...

Regeringen borde avgå.
Folket väljer dom så dom får styra men dom måste väl ändå lyssna på vad folket har att säga. samhället är sjukt. mjölka pengar från vanliga svensson och gynna de rika.. fy fan

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back