Renovera framgaffel FZR1000 -95

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Soffa
Brodern har en FZR 1000 -95 med en framgaffel vars enda funktion verkar vara att vagga sin förare till sömns.
Den saknar alltså dämpfunkton mer eller mindre helt:skrämd
Det är en upside down gaffel och olja samt gaffeltätningar är i ordning. Inga läckage, rätt viskositet, rätt mängd osv.
Cykeln har gått +5000 mil så det kanske inte är så konstigt att den börjar vara trött.
Men hur gör man?
Jag har tagit isär gafflar många gånger för att byta gaffeltätningar men vad gör man för att återfå dämpfunktionen? Går det? Eller måste man köpa nya kompletta ben (hoppas inte)?
Tips om tillvägagångssätt och var man köper reservdelar emottages tacksamt.

Har ni tagit isär dom helt? Dvs tagit ur fjädern.
När man fyller på med ny gaffelolja måste man kunna pumpa stången så att all luft kommer ut.

Last edited:
Har ni tagit isär dom helt? Dvs tagit ur fjädern.
När man fyller på med ny gaffelolja måste man kunna pumpa stången så att all luft kommer ut.

Hmmm... det beror på om det finns fler än en fjäder?
Den "vanliga" gaffelfjädern har vi naturligtvis tagit ur men ev din kommentar att döma så är vi kanske ute och cyklar ändå.
Skall en upside down gaffel "luftas"?:va
Berätta mera!
Kanske bilder på härligheten?

Hmmm... det beror på om det finns fler än en fjäder?
Den "vanliga" gaffelfjädern har vi naturligtvis tagit ur men ev din kommentar att döma så är vi kanske ute och cyklar ändå.
Skall en upside down gaffel "luftas"?:va
Berätta mera!
Kanske bilder på härligheten?

Jag saknade fjädring helt. Det visade sig att oljemängden var för stor dessutom så var fjädrarna uttjänta = minimi måttet nått.
Jag undrar om du fyllde på olja innan fjädern monterades?
Enligt boken ska man fylla på rätt mängd olja och sedan pumpa stötdämpar stången sakta upp och ner utan att olja skvätter ut. På det sättet att får man ut "luftfickor".

Jag saknade fjädring helt. Det visade sig att oljemängden var för stor dessutom så var fjädrarna uttjänta = minimi måttet nått.
Jag undrar om du fyllde på olja innan fjädern monterades?
Enligt boken ska man fylla på rätt mängd olja och sedan pumpa stötdämpar stången sakta upp och ner utan att olja skvätter ut. På det sättet att får man ut "luftfickor".

Som sagt. Fjädrarna är okej. Oljemängd rätt. Inga läckage. Och ja vi fyllde oljan utan att ha fjädrarna i och pumpade upp och ned.
Hade hoppats på mågot "magiskt" som vi missat... nåja... oljan luktade surströmming så den skulle ju ur iallafall.

Luftningen var alltså gjord så varför saknar han då dämpning?
Vad måste lagas och hur?
Mer förslag?

Som sagt. Fjädrarna är okej. Oljemängd rätt. Inga läckage. Och ja vi fyllde oljan utan att ha fjädrarna i och pumpade upp och ned.
Hade hoppats på mågot "magiskt" som vi missat... nåja... oljan luktade surströmming så den skulle ju ur iallafall.

Luftningen var alltså gjord så varför saknar han då dämpning?
Vad måste lagas och hur?
Mer förslag?

Har tyvärr inget magiskt att komma med. Har också funderat på nya gaffelben.
:)

Någon som vet om det överhuvudtaget är möjligt att renovera en framgaffel?

Såklart det är. Antingen köper man reservdelar och fixar själv, eller så skickar man gaffeln t.ex hit http://www.pwracingconsult.se/

Jag har råkat ut för liknande nån gång. Det berodde på att jag hade monterat ihop den fel...:huvet Men det löste sig när jag rev isär den igen... :)

EDIT: Kom på en annan sak nu när jag funderade... Den gamla oljan var kanske så gammal och tjock (som jag då ::D ) att förra ägaren har varit och meckat med stötdämpningen på gaffeln? Minns nu inte om det finns en justering för dämpning men returen kan man ställa iaf så...

Kan vara värt att kika på, annars är det nog så att den behöver en grundlig rengörning, alternativt lite nya shims och bussningar.

Kolla också www.racetech.com

Last edited:
Vad är det för viskositet på oljan som är i. Är gaffeln sliten så kanske en tjockare olja kan vara en lösning.

Vad menar du med renovera? Man brukar byta tätningarna, glidytorna(behövs sällan) och framför allt oljan. Jag kallar det serva! Ventilern slits inte... möjligen efter 50000 mil...

Menar du att den saknar dämpning? eller är den bara mjuk? Är returen för snabb? Möjligen har ni luft någonstans.

Mer olja gör gaffeln styvare vid nerfjädring. Bottnar inte lika lätt.

Kanske behöver lite tjockare olja än std?

Vad menar du med renovera? Man brukar byta tätningarna, glidytorna(behövs sällan) och framför allt oljan. Jag kallar det serva! Ventilern slits inte... möjligen efter 50000 mil...

Menar du att den saknar dämpning? eller är den bara mjuk? Är returen för snabb? Möjligen har ni luft någonstans.

Mer olja gör gaffeln styvare vid nerfjädring. Bottnar inte lika lätt.

Kanske behöver lite tjockare olja än std?

Man kan säga att den är för mjuk och har för snabb retur.
Skall prova med luftning, tjockare olja och nya gaffelfjädrar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg