Säker borttagning av data.

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Tjena..

Ska sälja min gamla dator och vill givetvis att mina " spår " inte ska finnas kvar i hårddisken.

Och har formaterat om och installerat om XP och kört en program som heter Encase.

Den hittar fortfarande dokument från den föregående installationen och även dokument som fanns på en installation då jag körde NT :va

Så jag kan ju givetvis bara knalla och köpa en billig hårddisk för att bli av med problemet men är dock nyfiken på vad som finns ute där som säkert tar bort dokument jag inte vill ha kvar och som ingen annan ska se ?

Några tips ??

Torrent länkar osv skickas gärna via pm.

// Tobbe

Tjena..

Ska sälja min gamla dator och vill givetvis att mina " spår " inte ska finnas kvar i hårddisken.

Och har formaterat om och installerat om XP och kört en program som heter Encase.

Den hittar fortfarande dokument från den föregående installationen och även dokument som fanns på en installation då jag körde NT :va

Så jag kan ju givetvis bara knalla och köpa en billig hårddisk för att bli av med problemet men är dock nyfiken på vad som finns ute där som säkert tar bort dokument jag inte vill ha kvar och som ingen annan ska se ?

Några tips ??

Torrent länkar osv skickas gärna via pm.

// Tobbe
har för mig att det är en total överskrivning av disken 7ggr som krävs för att det (i nuläget) ska vara omöjligt att få fram något

det finns inget prog som gör detta och ser var borttagna filer ligger och skriver över detta område på disken ??

Eraser kör jag, det skriver över filerna 25ggr tror jag. Ska kolla mera exakt.

Edit:

DESCRIPTION

Eraser is an advanced security tool, which allows you to
completely remove sensitive data from your hard drive by
overwriting it several times with carefully selected
patterns.

You can drag and drop files and folders to the on-demand
eraser, use the convenient Explorer shell extension or use
the integrated scheduler to program overwriting of unused
disk space or, for example, browser cache files to happen
regularly, at night, during your lunch break, at weekends or
whenever you like.

The patterns used for overwriting are based on Peter
Gutmann's paper "Secure Deletion of Data from Magnetic and
Solid-State Memory" and they are selected to effectively
remove the magnetic remnants from the hard disk making it
impossible to recover the data.

Other methods include the one defined in the National
Industrial Security Program Operating Manual of the US
Department of Defense and overwriting with pseudo-random data
up to one hundred times.

Last edited:
det finns inget prog som gör detta och ser var borttagna filer ligger och skriver över detta område på disken ??
Alltså det finns många whipe programm för datorer i dag. Det säkraste är att köra 35 passes ;) men jag anar att din hdd har några kb free space för tilfället, alltså måste du whipea allt fritt diskutrymme och det görs smidigast med 7 passes och det borde räcka, du kan ju alltid försöka hitta gamla filer med det där programmet igen för at kolla senare. :tummenupp

eraser är ett programm med gnulicens som nog funkar till det ändamål du är ute efter. :yoparty

Kan någon svara på varför man behöver skriva över alltihop mer än en gång?

Kan någon svara på varför man behöver skriva över alltihop mer än en gång?

Eftersom informationen lagras som ettor och nollor magnetiskt på ett media, vi kan säga att ettorna är en "knopp" och nollorna en "grop".

Om du då först skriver över med bara nollor, då plattar du ner knopparna till en grop, men där det tidigare var en grop blir det en något djupare grop, sen skriver du över med bara ettor då blir knopparna som varit knoppar tidigare lite högre och groparna lite lägre.

Så man måste vända knopp till grop till knopp flera gånger för att skillnaderna inte längre ska gå att mäta och återskapa.

Ungefär så...
Men vad vet jag som inte har någon som helst utbildning....

Eftersom informationen lagras som ettor och nollor magnetiskt på ett media, vi kan säga att ettorna är en "knopp" och nollorna en "grop".

Om du då först skriver över med bara nollor, då plattar du ner knopparna till en grop, men där det tidigare var en grop blir det en något djupare grop, sen skriver du över med bara ettor då blir knopparna som varit knoppar tidigare lite högre och groparna lite lägre.

Så man måste vända knopp till grop till knopp flera gånger för att skillnaderna inte längre ska gå att mäta och återskapa.

Ungefär så...
Men vad vet jag som inte har någon som helst utbildning....

Plus att en grop kan påverka brevidliggande knopp så att om du vet en har du bättre chans att gissa andra. Men egentligen blir det ju aldrig kanske absolut helt teoretiskt omöjligt att återskapa informationen, bara jäääääääättejättejobbigt och statististisk så gott som omöjligt.

Men för trådskaparens behov behövs nog bara en ordentlig formatering, för om filer fortfarande är kvar har du inte gjort detta pa rätt sätt.

Fanns det inte flera sätt att formatera från XP skivan? Testa den andra =)

OK, jag fattar principen, men kan en vanlig hårddisks läshuvud avgöra hur starkt magnetiskt fält, eller hur "djup grop" ett visst segment har? Skulle man alltså kunna köra ett program på sin vanliga dator som med hjälp av nåt slags analogt mätvärde från läshuvudet kan se att "aha! Här var det magnetfält åt höger, men inte så mycket så det har nog vart åt vänster tidigare".

Att det går att fixa med specialutrustning är jag med på, men är hårddisken själv kapabel att utföra såna mätningar?

Den här bilden förklarar ganska bra hur det fungerar fysikaliskt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:MagneticMedia.png

Plus att en grop kan påverka brevidliggande knopp så att om du vet en har du bättre chans att gissa andra. Men egentligen blir det ju aldrig kanske absolut helt teoretiskt omöjligt att återskapa informationen, bara jäääääääättejättejobbigt och statististisk så gott som omöjligt.

Men för trådskaparens behov behövs nog bara en ordentlig formatering, för om filer fortfarande är kvar har du inte gjort detta pa rätt sätt.

Fanns det inte flera sätt att formatera från XP skivan? Testa den andra =)

Faktum är att hårddisken blivit ordentligt formaterat både via OS och via extern mjukvara.
3 gånger, första nyinstallation av NT, sen en till och sen installerades XP

Dock så hittade Encase massor av gamla filer från första installationen och framåt.

Inte för att jag har ngt att dölja men blev nyfiken på hur man går tillväga för att säkert ta bort data utan att byta hårddisk.

Faktum är att hårddisken blivit ordentligt formaterat både via OS och via extern mjukvara.
3 gånger, första nyinstallation av NT, sen en till och sen installerades XP
Formattering tar aldrig bort data som sparats i filsystemet, utan man skriver bara om indexeringen av filsystemet. Så det är trivialt att bara gå igenom disken och plocka upp data och lägga ihop till filer igen om man vet vilket filsystem som använts (och just det kan snabbt tas reda på också).

Två vanliga metoder för överskrivning som verkligen förstör data, är:

* US Secretary of Defense. DoD5220.22-M. Ett tecken -> dess
komplementär -> slumpvis valt tecken -> verifiera att alla sektorer
överskrivits och att inga nya skadade sektorer identifierats

* Gutmann, 35 gånger varierat bitmönster

Eraser som nämnts klarar tydligen båda metoderna. Finns även Autoclave och Killdisk (som dock är sämre) bl.a.

Vad är det för hårddiskfabrikat?
IBM/Hitachi, Seagate, Western digital ha haft sk reparationsprogram att ladda ner gratis från deras egna hemsidor som skriver över diskarna med binära nollor. Jag har gjort det på dessa fabrikat när jag krängt iväg burkar.
Seagates heter tex SeaTools som har en erasefunktion. Skapar en egen bootdiskett så man behöver inget OS.

Säker på att du har formaterat om alla hårddiskar och inte bara installerat om windows. För när jag själv formaterar diskarna så försvinner allt vad jag ser.

Säker på att du har formaterat om alla hårddiskar och inte bara installerat om windows. För när jag själv formaterar diskarna så försvinner allt vad jag ser.

Allt du ser ja......

En hårdisk fungerar ungefär som ett gigantiskt lådsystem med etiketter på lådorna. På etiketten står där vad lådan innehåller, när du formaterar om plockar datorn bort alla etiketter men innehållet i lådan finns fortfarande kvar och kan återskapas om man öppnar alla lådorna och kollar vad de innehåller.....

Ereaser som det tipsas om ovan är the shit för ändamålet

Last edited:
Allt du ser ja......

En hårdisk fungerar ungefär som ett gigantiskt lådsystem med etiketter på lådorna. På etiketten står där vad lådan innehåller, när du formaterar om plockar datorn bort alla etiketter men innehållet i lådan finns fortfarande kvar och kan återskapas om man öppnar alla lådorna och kollar vad de innehåller.....

Precis testat eraser och Encase hittar bara 20% av det antalet filer som den hittade från början..:tummenupp

Allt du ser ja......

Då vet man något nytt! :tungan

Precis testat eraser och Encase hittar bara 20% av det antalet filer som den hittade från början..:tummenupp

Inget vidare resultat med 20%.

Jag brukar köra med shred -n 25 -v /dev/hda1 vilket skriver över
hela hårddisken med slumpmässig data 25 gånger.

Overwriting data 3 times
shred: testfile: pass 1/5 (random)...
shred: testfile: pass 2/5 (ffffff)...
shred: testfile: pass 3/5 (random)...
Possibility to restore data: 0.0003413%

Overwriting data 25 times
...
...
...
shred: testfile: pass 18/25 (bbbbbb)...
shred: testfile: pass 19/25 (111111)...
shred: testfile: pass 20/25 (000000)...