Hjälp tack! Speldator vs. "vanlig"!? Mina kunskaper är föråldrade!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag ser mig själv som en avancerad datorANVÄNDARE. Däremot har mina kunskaper, eller rättare sagt, mitt intresse för att hänga med i det senaste inom hårdvara, så gott som helt försvunnit. På tiden då Pentium 2 var det hetaste heta kunde jag klockfrekvenser och bushastigheter och allt vad det kan heta men nuförtiden har jag nollkoll. Därför vill jag ha hjälp att välja ett lämpligt datorpaket.

Fråga:
Hur skiljer sig kraven på en dator lämpad för videoredigering från en renodlad speldator?

Har ni något tips på ett bra datorpaket?
Mina krav/önskemål:
- Prisklass runt 7-8000 utan skärm.
- Lämplig för videoredigering snarare än spel.
- DVD-bränare, helst Dual layer.

Det skiljer ingenting mellan en redigerare och spel. Vill du ha absolut topprestanda i grafik rekommenderas en dator med SLI (Nvidias lösning på utbyggbart med två parallellkopplade grafikkort) då Crossfire (ATI's lösning) sunkar på de flesta lösningar med begränsad bandbredd på grafikkort #2.

Köper du min AMD x2 4600+ varsamt klockad till 2.7GHz (och struntar i snik-gaffet som sitter monterat) för ynka 5k (som har SLI) har du då 3k att spendera på ett 8800GTS med 320Mb grafikminne (funkar bra för en 1280x1024/1680x1050 skärm, för crt över 2000 horisontell krävs ett 8800gts 640Mb). En Intel Core 2 Duo med samma grafik och du hamnar lite lagom över 10k. Iom att du kommer att hantera stora datamängder gör skillnaden i cachestorlek väldigt liten (dvs den som finns inbyggt i cpun) utan det är minneshanteringen som är avgörande där nVidias 570-kontroller är den snabbaste.

Mobo't M2N32Sli Deluxe WiFi(trådlöst lan) som den är byggt kring http://www.hardwaresecrets.com/article/339/10

Jag har fem datorer i lägenheten och en i garaget... dvs ett par "över".

Problemet du har är att hitta en ny dator för 8k som har bra grafik - så det finns bara en lösning, köpa ett beggad system (mitt är t.ex. 4 månander gammalt) och köpa till ett vasst grafikkort. Det finns en annan här på Sporthoj som också säljer ett beggat C2D-system men som även det kräver att du byter grafiken mot något roligare.

Last edited:
Tror knappt det inte finns några brännare nuförtiden som inte klarar dual layer. Kolla på nec:s utbud, där får du en bra brännare för runt 300 kr.

Jag ser mig själv som en avancerad datorANVÄNDARE. Däremot har mina kunskaper, eller rättare sagt, mitt intresse för att hänga med i det senaste inom hårdvara, så gott som helt försvunnit. På tiden då Pentium 2 var det hetaste heta kunde jag klockfrekvenser och bushastigheter och allt vad det kan heta men nuförtiden har jag nollkoll. Därför vill jag ha hjälp att välja ett lämpligt datorpaket.

Fråga:
Hur skiljer sig kraven på en dator lämpad för videoredigering från en renodlad speldator?

Har ni något tips på ett bra datorpaket?
Mina krav/önskemål:
- Prisklass runt 7-8000 utan skärm.
- Lämplig för videoredigering snarare än spel.
- DVD-bränare, helst Dual layer.

Sen när behöver man ett fläskigt grafikkort för att redigera video? Det har mig veterligen aldrig behövts.

Sen när behöver man ett fläskigt grafikkort för att redigera video? Det har mig veterligen aldrig behövts.

Beror iofs på vilken typ av filmer man redigerar och hur pass noggran man är med kvaliteten när man kontrollerar slutresultatet. Börjar man med ett snik-kort men inte är nöjd efter ett tag är det ju enkelt att uppgradera och sälja sniket på tradera och få 80% tebax.

Beror iofs på vilken typ av filmer man redigerar och hur pass noggran man är med kvaliteten när man kontrollerar slutresultatet. Börjar man med ett snik-kort men inte är nöjd efter ett tag är det ju enkelt att uppgradera och sälja sniket på tradera och få 80% tebax.

Mjo, men jag tänkte mest på varför du föreslog att det blev pengar över till ett 8800GTX, när ett sådant kort har en massa funktioner som inte används för filmeditering. Det är egentligen ett rent spelkort, med hög 3D-prestanda och en massa lullull för att ge så bra upplevelse som möjlige i renderade miljöer.

Minnesmängden på grafikkortet lär knappast heller ha någon betydelse vid filmredigering. Jag skulle därför vilja påstå att det viktigaste att tänka på om man ska använda datorn till filmredigering är en snabb professor och mycket internminne. Jag tror inte det är skillnad i bildkvalité i filmer på exempelvis ett 7300GS och ett 8800GTX, det är inte där de lagt tid på att göra 8800:an bättre. Grafikkort för filmredigering skulle jag föreslå att du kikar på Matrox. De har alltid legat främst vad gäller bildkvalite i 2D-miljöer, hur de är nuförtiden är jag dock inte säker på.

Det finns en annan här på Sporthoj som också säljer ett beggat C2D-system men som även det kräver att du byter grafiken mot något roligare.

Jag bytte bort det i fredags :tummenupp

Och jag kan efter några dagars användning dra slutsatsen att jag aldrig kommer kunna byta ner mig i skärmväg efter den här.
Sony Vaio med 17" X-Black glossy widescreen 1920x1200 HD.
Finns det ens bättre laptopskärm att fås? Jag har då inte hittat nån än. Sinnessjukt bra kvalitet. Har verkligen tagit laptop-monitorer till en helt ny nivå :drool

Edit: Tidigare bojkottade jag Sony för att.. Öeehh.. Jag vet inte varför. Förmodligen för att polaren har fått för sig att allt som inte är Sony är skit, i allting från kameror till mixerstavar(?).
Vaio stod längst ner på min lista över tänkbara datorer, och nu sitter jag här med en och är skitnöjd. Den är asfin :kär

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...