dämparlänkaget, behövs det?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vad gör ett länkage för en stötdämpare?
har börjat skissa på nästa projekt o där ingår en stötdämpare från en sportis men den komma inte ha nå länkage..
blir dämparn slappare el hårdare utan? är de olika?
all input är bra input så länge de gäller detta :rolleyes:

Utväxlöingen i länkaget behövs såtillvida att du inte kan ta en dämpare byggd för länkage och stoppa på en cykel utan. Det går däremot att specialtillverka en dämpare för att fungera utan länkage.

Utväxlöingen i länkaget behövs såtillvida att du inte kan ta en dämpare byggd för länkage och stoppa på en cykel utan. Det går däremot att specialtillverka en dämpare för att fungera utan länkage.

blir dämparn mjukare el hårdare utan utväxlingen då?
eller skiljer det mycket mellan olika modeller?

nu snackar vi inte att de ska va supersportkänsla på dämparn :tungan

Med 99% säkerhet blir hojen totalt okörbar, förutom problemet att dämparen blir stenhård så blir där tjall med fjädringsvägen.

Förutom utväxlingen av fjäder/dämparkraft, nyttjar man inte länkaget till att ge progressivitet i fjädringen?

Med 99% säkerhet blir hojen totalt okörbar, förutom problemet att dämparen blir stenhård så blir där tjall med fjädringsvägen.

fjädringsvägen blir nog lugnt så som den ska sitta.
men de där andra va de jag var orolig för :rolleyes:

fjädringsvägen blir nog lugnt så som den ska sitta.
men de där andra va de jag var orolig för :rolleyes:

Lägg ner projektet eller ring ett stötdämparföretag som bygger en oneoff dämpare till dig. Inte direkt billigt men man blir ivf ensam om den.

Hur ser lösningen ut?... finns ju en hel uppsjö av fjädrar någon passar säkert.
Vad blir det för stuk på det nya obj.?

Okörbart är nog att ta i med tanke på att coola customåkarna åker stelt :rolleyes: Men ta en titt på vilka dämpare Spondon rekommenderar - de har ju inget länkage på sina ramar.

Okörbart är nog att ta i med tanke på att coola customåkarna åker stelt :rolleyes: Men ta en titt på vilka dämpare Spondon rekommenderar - de har ju inget länkage på sina ramar.

Stelramar räknas definitivt in i kategorin okörbart :mattias , birst på komfort kan man stå ut med men varje potthål i kurvorna med en stelbenare är ju spännande.
Visst jag är uppväxt körandes öhlins med egen fjädringstekniker så jag är kanske bortskämd men att på måfå plocka en dämpare från en cykel med länkage och sätta den på en cykel utan är inte lämpligt.

man kan ju alltid prova med en o efter det börja tänka om, om det går totalskit. :)

i värsta fall får jag köra dubbla dämpare o använda från en hoj som har en på varje sida..

men om jag kollar på min kawwa 750 så står dämparn nästan rakt upp..
ser inte ut som om länkaget används allt för mycket :va

Hur ser lösningen ut?... finns ju en hel uppsjö av fjädrar någon passar säkert.
Vad blir det för stuk på det nya obj.?

kanske kommer byggtråd i sommar el till hösten..
sjukt e bara förnamnet..
dock fortfarande ekonomi pga av min snålhet..
därav heller inga specialdämpare :tungan

Last edited:
Anledningen, så som jag har fått det förklarat för mej, till att man har länkage är för att dämpningen ska kunna fungera bättre vid låga hastigheter på dämparen och den blir därmed mer finkänslig.

Dvs om du har en "direktkopplad" dämpare så kanske den bara rör sig 5 mm, men med länkage rör den sig 10 mm i ena läget och kanske ännu mera om den är i en annan del av själva slaglängden.

Hoppas det inte blev för rörigt...

Länkaget gör så att fjädringen blir mera progressiv. Mjuk i början och hårdare mot slutet. Ungefär som Tiller försökte förklara det så ändras utväxlingen under nedfjädringen med ett länkage.

Det ska funka att ta bort länkaget. Ditt problem blir att hitta rätt utväxling. dvs var på svingen samt med vilken vinkel ska du montera dämparen?!
Hur bra du än lyckas så kommer fjädringen bli sämre. Men eftersom Ozeo verkar gilla design mer än funktion så blir det säkert en acceptabel uppoffring.

Länkaget gör så att fjädringen blir mera progressiv. Mjuk i början och hårdare mot slutet. Ungefär som Tiller försökte förklara det så ändras utväxlingen under nedfjädringen med ett länkage.

Det ska funka att ta bort länkaget. Ditt problem blir att hitta rätt utväxling. dvs var på svingen samt med vilken vinkel ska du montera dämparen?!
Hur bra du än lyckas så kommer fjädringen bli sämre. Men eftersom Ozeo verkar gilla design mer än funktion så blir det säkert en acceptabel uppoffring.

japp design.. :D
vinkeln komma ligga i ca 45-60 grader kanske o inte sitta i svingens orginalfäste..
då vet kanske vissa på ett ungefär vad jag tänker :rolleyes:

och som sagt.. de ska inte va en räserhoj för bankörning :)

Det går aldeles utmärkt att köra utan länkage. Dock blir det lite kompromiss för en gathoj som man ska använda till touring och skjuts. Då är länkaget väldigt lämpligt. Ibland är länkagen FÖR progresiva, så en linjär dämpning kan bli betydligt bättre till och med.
Man får klura lite så att man kan använda hela stötdämparens slaglängd, ev tillverka ett justerbart stötdämparfäste.
Det är direkt jämförbart med -80talets dubbelstötdämpar hojar. Fungerar hur bra som helst. Om dämparen är bra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg