Ktm 520/525, lite frågor

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Ktm 520/525 och 640, lite frågor

Hej, har nästan bestämt mig för att köpa en 520/525:a, eller en 640 (01-02). Min plånbok e inte för fet så jag hade tänkt att hitta en billig ca 30-40 papp.

Är det några barnsjukdomar med dessa modeller, speciellt för att den är hyffsat gammal. Hur är kvaliten. Eller tycker ni att man ska gå upp en prisklass till 50-55 papp.

Tacksam för svar...

Last edited:
Köp en 525:a.Tätare serviceintervaller men en roligare hoj.Köp hellre en som har en dokumenterad servicebok och kanske lite fler timmar än en som inte har bok och mindre timmar.Barnsjukdommar vet jag inget om men det är väl bättre att köpa så nytt man kan?Kvalitén är helt okej,rev min motor efter 194 timmar(ska rivas efter 100 enligt serviceboken)och kolven och cylindern var inom slitmarginalerna.

Hej, har nästan bestämt mig för att köpa en 520/525:a, eller en 640 (01-02). Min plånbok e inte för fet så jag hade tänkt att hitta en billig ca 30-40 papp.

Är det några barnsjukdomar med dessa modeller, speciellt för att den är hyffsat gammal. Hur är kvaliten. Eller tycker ni att man ska gå upp en prisklass till 50-55 papp.

Tacksam för svar...

Tycker definitivt en 520/525. Roligare hoj än 640´n.

Står en 525:a 05:a på Superbike med motardkit för 55k.:tummenupp

Jepp, jag vet. Fick numret till ägaren av den. Men den är som sagt lite väl dyr för mig, men ska faktiskt ta mig ner och titta lite...

Men det känns som att 525:an är mer rätt för mig.:)

Last edited:
Man kan inte jämföra en 525:a, och en 640, då de inte är lika på någe vis, det är som natt och dag skulle man kunna säga.

Jag håller med Rasor, kolla på en 525:a runt 04-05..
//J

Vad är den största skillnaden på 525:a och 625:a förutom att 625:an är större??

15h på en 525:a och 500 mil på en 625:a

oj, lite skillnad... Funderar också på hur en 525:a går på vägen jämfört med en 640 eller 625:a. Med tanke på att jag kommer att köra grusväg och landsväg.. Det kanske e lite overkill att köpa en 525:a med tanke på att det är mycket service på dem, o jag e inet jättesugen på att ligga o mecka för mycket... Vad tycker ni??

Last edited:
Alla som åker 525 svarar givetvis att du ska köpa en sån för de är roligast.
Vilket de säkerligen är, men, om du ska nöta mkt gata varje dag som en tur på nån grusväg ibland så är inte en 640 så dum ändå.
Apstabil maskin som går i ur och skur och man slipper tänka på när man ska serva nästa gång.

Men känn å kläm ändå på en 525a tycker jag, du kanske ändrar dig och tycker att det är värt de extra oljebytena...

Ahh, ska ner till Superbike idag o kika lite. Lite synd bara att man inte kan provköra bara... :P

Ahh, ska ner idag hade jag tänkt, men hur är serveiceintervallerna på en 525:a jämfört med en 640??

Är inte 660:n ett alternativ för dig då? Jag är på jakt efter en 660 och jag vill ha en stabil maskin som går bra och som inte kräver massor med skruva. Testade en 640 och tyckte den va trött... Jag vet inte vad det va men den kändes för mycket touring.

Rätta mig om jag har fel nu men visst är 660 vassare och känns mer "race" än 640? Om inte får nog jag tänka om...:va

Är inte 660:n ett alternativ för dig då? Jag är på jakt efter en 660 och jag vill ha en stabil maskin som går bra och som inte kräver massor med skruva. Testade en 640 och tyckte den va trött... Jag vet inte vad det va men den kändes för mycket touring.

Rätta mig om jag har fel nu men visst är 660 vassare och känns mer "race" än 640? Om inte får nog jag tänka om...:va

Det är helt klart ett alternativ, bara det att plånboken ska tillåta det bara... Men den hade nog varit den bästa kompromissen eller 625.an, kanske??

Köp inte en 640 om du jämför mot 525 utan ta en 625a.
Sparar du flertalet 1000 lappar när du upptäckt den du vill ha mera pulver.

625an e lite smidigare än 640 oxå.
Fast orkar du meka tkr jag du ska slå till på en 525a :)
Svårt val helt enkelt.

Lånar tråden lite. Vad är den största skillnaden mellan 660 och 625 då? Jag vill ha en hoj med kräm i men som inte kräver så bedrövligt med service(bor i lägenhet och har dåligt med mekutrymme).

Lånar tråden lite. Vad är den största skillnaden mellan 660 och 625 då?

Du märker i princip ingen skillna på en 660:i, och en 625:a
Den sistnämde har elstart, vilket kan vara att föredra, enligt många.

De har samma serviceintervall, dvs, 250mil olja/filter, 500mil ventiljustering.

Från 05, och famåt, så är det 500mil olja/filter/ventiljustering.
//J

Du märker i princip ingen skillna på en 660:i, och en 625:a
Den sistnämde har elstart, vilket kan vara att föredra, enligt många.

De har samma serviceintervall, dvs, 250mil olja/filter, 500mil ventiljustering.

Från 05, och famåt, så är det 500mil olja/filter/ventiljustering.
//J

Så chassit är i stort sätt samma eller? Varför kör inte fler 625 för i så fall? :confused: Kan ni 660 ägare svara på det?

Så chassit är i stort sätt samma eller? Varför kör inte fler 625 för i så fall? :confused: Kan ni 660 ägare svara på det?

dom flesta kommer svara att det är manligit o kicka. bara lite synd o missa en seger för man fick ställa sej o kicka vid en vurpa istället för att snabbt dra igång den med elstarten :rolleyes:

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis