Hjälp....Ojämn kedja eller slitet drivpaket??

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Var ute i helgen på en långtur, Märkte att det kändes lite konstigt när jag körde så jag stannade och kollade kedjan.

Först när jag kollande så verkade allt ok, sedan rullade jag en 30-40cm och kollade kedjan igen och då var den attans slapp.

Är det drivpaketet som är slut eller kan det bara vara kedjan..

Tacksam för lite hjälp..

Det är kedjan, troligtvis har en eller flera länkar skurit ihop.

Du kan prova att göra rent den ordentligt och smörja upp den och se om det hjälper.

Annars är det dags för ett byte av drivpaketet!

Hej
Jag håller med Marcus.
Jag skrev såhär som svar på denna fråga sist:

När jag råkat ut för att kedjespänningen varierat när bakhjulets roterats har det tyvärr berott på kedjan. Det är symptomatisk för en kedja som blivit sliten och/eller har en eller flera skurna länkar att det blir så. Man kan ju lätt testa om det är kedjan genom att rotera bakhjulet och se om kedjespänningen varierar en hel cykel på ett varv på bakdrevet alternativt ett varv på framdrevet. Är inte kedjespänningens variation korrelerad mot något av dreven så är det kedjan som är keff.

Ett bra sätt att i förtid paja en oringskedja (förutom att inte smörja den) är att rikta en trycktvätt mot den. Det höga trycket pressar in vatten förbi o-ringarna. Vattnet kommer sedan inte ut så lätt utan kedjan rostar sedan internt och skär i de drabbade länkarna. Trots att den ser smord och fin ut. Sedan varierar spänningen.

Hilsen
J
Var ute i helgen på en långtur, Märkte att det kändes lite konstigt när jag körde så jag stannade och kollade kedjan.

Först när jag kollande så verkade allt ok, sedan rullade jag en 30-40cm och kollade kedjan igen och då var den attans slapp.

Är det drivpaketet som är slut eller kan det bara vara kedjan..

Tacksam för lite hjälp..

Det är kedjan, troligtvis har en eller flera länkar skurit ihop.

Du kan prova att göra rent den ordentligt och smörja upp den och se om det hjälper.

Annars är det dags för ett byte av drivpaketet!

Tack för ditt svar.. finns det något bra tips hur man kollar kjedan? menar så att jag vet om det är kjedjan eller om drivpaketet är slut.

Tack för ditt svar.. finns det något bra tips hur man kollar kjedan? menar så att jag vet om det är kjedjan eller om drivpaketet är slut.

Se mitt svar. Sedan finns det även i mekboken till din hoj ett maxmått över ett givet antal länkar. Detta längdmått får inte överskridas på kedjans mest töjda ställe. Då ska den kasseras.

Mvh
J

Se mitt svar. Sedan finns det även i mekboken till din hoj ett maxmått över ett givet antal länkar. Detta längdmått får inte överskridas på kedjans mest töjda ställe. Då ska den kasseras.

Mvh
J

Tack J
För ditt svar:
Kollat lite priser nu..
Drivpaket + Kejda = 157 Euro x 9,28 = 1456 Sek
Sedan skulle de ha 80 Euro x 9,28 = 742 sek för att byta.
Ska hem och kolla kjedjan efter jobbet.. Vill ju inte byta ut drivpaketet om det är ok..

// Michael

Tack J
För ditt svar:
Kollat lite priser nu..
Drivpaket + Kejda = 157 Euro x 9,28 = 1456 Sek
Sedan skulle de ha 80 Euro x 9,28 = 742 sek för att byta.
Ska hem och kolla kjedjan efter jobbet.. Vill ju inte byta ut drivpaketet om det är ok..

// Michael

Kedja o drev bör bytas samtidigt. Inte bra med ny kedja på gamla drev eller tvärtom.

Kedja o drev bör bytas samtidigt. Inte bra med ny kedja på gamla drev eller tvärtom.

Tackar
Blir väl att byta allt på en gång istället.. kanske man skulle passa på att dreva om den på en gång då...

Brukar det inte gå två kedjor på ett drevpaket? Eller gör man inte så? Dagens drivpaket håller ju grymt länge eller åtminstone 2000 mil om man håller sig på 2 hjul? Sålde 929an med fina drev men kedjan var i princip slut ( slapp ) efter 1800 mil.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg