Trådlöst bredband hemma?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag såg att det fanns en liknande tråd som markus har startat, men den är över ett år gammal, så nu kör vi på nytt.

1. Jag vill slippa ha en sladd mellan comhem-uttaget och datorn.
2. Jag kommer att tjöpa bärbar dator inom ett år, och vill att det ska fungera med den också.
3. Billigt.

Jag bor i en tvåa, och vill bara ha nåt till bredbandet, inte till något nätverk. Hastigheten på nätet är 2,0 sånadärenheter.

Om jag får hjälp med detta, så kan ni få hjälpa mig att hindra andra att tjyvsurfa på mitt också!

Jag köpte ett trådlöst hos Claes O som heter Gigabyte ca 600:- + en usb adapter ca 300:- installerat och skyddat på 5 minuter. funkar bra.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496

En Linksysrouter, lätt att administrera, har alla de senaste skydden och är mycket stabilare än allt vad Dlink/Netgear/Belkin/allt annat skit från elgiganten heter. Vill du slippa nätverk som ramlar ner stup i ett handla Linksys

Kombinera med USB adaptor i din dator

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105185

Har den och är jävligt nöjd. Så det är en sak som jag rekomenderar

jag la ner trådlöst då det segade ner p2p och torrent nerladdning plus att det hängde sig stup i ett..
Testade d link osv men inte linksys..

Men jag lessnade och gick tillbaka till kabel...

Plus att jag i nödlägen surfar med laptopen på grannens öppna nätverk..:D

Tackar för svaren! :tummenupp

Krångla?? Jag får kalla fötter diReCt när jag hör det ordet i samband med datorer... Jävlas dessa system ofta, eller funkar det i princip förjämnan?

Verkade som en billig lösning det där från dustin.

jag la ner trådlöst då det segade ner p2p och torrent nerladdning plus att det hängde sig stup i ett..
Testade d link osv men inte linksys..

Men jag lessnade och gick tillbaka till kabel...

Plus att jag i nödlägen surfar med laptopen på grannens öppna nätverk..:D

Dlink är djävulen personefierad maken till dåligt skit får man leta efter..... Köp en Dlink och stabilitetsproblemen kommer på posten, med linksys har jag startat om nätverket en gång på 3 månader

Dlink är djävulen personefierad maken till dåligt skit får man leta efter..... Köp en Dlink och stabilitetsproblemen kommer på posten, med linksys har jag startat om nätverket en gång på 3 månader

D-link var det enda modemet hittills som hållit uppe mitt bredband hela tiden, de andra jag provat går ner OFTA:mad:

Tackar för svaren! :tummenupp

Krångla?? Jag får kalla fötter diReCt när jag hör det ordet i samband med datorer... Jävlas dessa system ofta, eller funkar det i princip förjämnan?

Verkade som en billig lösning det där från dustin.

Vill inte krånga? Då tycker jag att du skall köra vidare med kabel. Det förstår ju vem som helst vad som funkar bäst. Koppar eller luft, vilken leder bättre?

Wlan öppnar för krångel

jag har nyligen skaffat trådlöst.

köpte mig en netgear rangemax

denna kan du hitta för under 1000:- INKL. ett pci kort till stationär eller ett usb stick (perfekt till bärbar dator)

jag har ett usb stick + ett har tösen i sitt rum, funkar utmärkt.

kryptering försvårar att andra "lånar" ditt internet.

och som någon säger. att det drar ner hastighet när man tankar hem något från nätet har jag inte märkt någon försämring av.

ligger konstant på 1.2 mb/sek i download

Last edited:
Kör trådlöst, en philips router.
Funkar perfekt aldrig något krångel.

Enda negativa är att jag inte kan utnyttja hela bandbredden på bredbandet då det är snabbare.

Brukar ligga på 1.9 mb/s sen vill det inte öka.
Med kabel ligger ja på ca 2.5 mb/s.

Jag köpte något billigt paket hos min närmste datorhandlare, 500:- tror jag att jag gav, funkar klockrent, har aldrig gått ner, aldrig behövt omstartas...
I paketet följde det med en USB sticka som jag satte i en stationär dator som står så till att jag har irriterat mig på kabeln dit.
I min bärbara har jag ett kort som heter Jensen, förmodligen det billigaste skit som finns, men det funkar...

Sen har jag 7-8 andra trådlösa att välja på om jag skulle behöva låna bandbredd, en del har lika hög signalstyrka som mitt eget.

Nuförtiden fungerar alla ungefär lika bra.. Även DLINK. De äldre hade stora problem med nedkopplingar och färlorade inställningar.

Linksys är dock att föredra då de helt enkelt fungerar bäst.. Cisco is the shit...

Man ska absolut undvika Netgear DG834G. Nätaggregatet är precis på håret att räcka till så har ni minsta nätstörning (grannen slår av/på spisen etc) flunkar det ur å det våldsammaste. Jag fick montera ett 14.4 volts skruvdragarbatteri som "kondensator" för att det skulle tåla lite stöningar på kraftnätet.

Man ska absolut undvika Netgear DG834G. Nätaggregatet är precis på håret att räcka till så har ni minsta nätstörning (grannen slår av/på spisen etc) flunkar det ur å det våldsammaste. Jag fick montera ett 14.4 volts skruvdragarbatteri som "kondensator" för att det skulle tåla lite stöningar på kraftnätet.

Konstigt, jag kör Netgear DG834G och det funkar klockrent, trots att mitt hus nästan är hundra år gammalt och eldragningen vid routern nästan lika gammal :)

Vad gäller säkerheten, så ska man leta efter grejer som stöder WPA2. För hemmabruk ställer man in med s.k. PSK (en delad nyckel som används både hos routern och datorn). Kallas ibland "WPA2 Personal". Om det finns accesslistor/spärrar med avseende på MAC-adressen (kortets fysiska adress) så bör man använda det också för att ytterligare försvåra för utomstående att koppla in sig eller avlyssna.

Bärbara datorer med Intel PRO/Wireless brukar ha bra drivrutiner. För lösa kort (pcmcia) eller USB-dongles så är det faktiskt D-Link som är de enda som har lirat bra och som har ett fullt utbyggt stöd för WPA2. Övriga fabrikat lämnar en del att önska i det avseendet.

Linksys-routrar är riktigt bra. Jag har använt olika varianter under flera år nu med gott resultat (två äldre varianter har slutat fungera, men det rör sig om gammal hårdvara som man inte kan köpa idag). WRT54GL är Linuxbaserad och kan också flashas om med annan programvara om man vill bygga eget.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg