Söka jobb utomlands

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Till våren är universitetsexamen i Internationell Ekonomi färdig och siktet ligger givetvis på ett arbete utomlands. Jag behöver dock lite hjälp på traven och undrar om hjälpen finns här:confused: Är det någon som har erfarenheter vad gäller arbetsökande utomlands eller rent av kontakter som kan vara nyttiga?

Snart börjar livet på riktigt:yoparty
 
Till våren är universitetsexamen i Internationell Ekonomi färdig och siktet ligger givetvis på ett arbete utomlands. Jag behöver dock lite hjälp på traven och undrar om hjälpen finns här:confused: Är det någon som har erfarenheter vad gäller arbetsökande utomlands eller rent av kontakter som kan vara nyttiga?

Snart börjar livet på riktigt:yoparty

Tja... Vilket land funderar du på?
 
www.gumtree.com

all about london

finns en tidning som heter time out som är "the shit" ang boende o jobb + allt som händer i stan.
orkar inte googla på den, men lär finnas online också
 
Är beredd att åka vart som helst för rätt traineeplats eller jobb.

OK. Vill du till USA så finns det i praktiken tre sätt.

1. Giftemål...
2. Arbetsgivare sponsrar ditt arbetstillstånd
3. Svensk arbetsgivare betalar dig för att jobba från USA.

Nummer 1 är straight forward. Nummer 2 är lite klurigt eftersom arbetsgivaren måste styrka att du har kompetens som de inte kan finna inom landet. Nummer 3 är egentligen bara ett sätt att kringå reglerna, eftersom att du som svensk kan tillbringa 90 dagar i landet utan särskilt uppehållstillstånd. Kan dock innebära problem med körkort, lån och liknande.
 
OK. Vill du till USA så finns det i praktiken tre sätt.

1. Giftemål...
2. Arbetsgivare sponsrar ditt arbetstillstånd
3. Svensk arbetsgivare betalar dig för att jobba från USA.

Nummer 1 är straight forward. Nummer 2 är lite klurigt eftersom arbetsgivaren måste styrka att du har kompetens som de inte kan finna inom landet. Nummer 3 är egentligen bara ett sätt att kringå reglerna, eftersom att du som svensk kan tillbringa 90 dagar i landet utan särskilt uppehållstillstånd. Kan dock innebära problem med körkort, lån och liknande.

4. Skita i ev. pappersarbeten och bara komma hit o jobba, precis som ett antal miljoner andra gor. Blir dock jobbigt med lan, korkort och liknande.
5. Gora som alternativ 4 plus att man koper identitet, for att fa tillgang till lan, korkort och liknande
 
Last edited:
Det finns gott om jobb i UK/Irland. Det är företrädesvis säljjobb eller positioner inom IT/support/projektledning. Kan du tänka dig ett hundår därborta så är det en bra grund för fortsatt karriär.

Kolla monster/stepstone. Finns många utlandsjobb där.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top