Min lilla uppfinning - Potatiskanon

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
SXV 550 -06
Det var en gång en natt då jag inte kunde sova... Jag började leka lite med en gammal burk och tänkte: "vad kan jag göra av detta?" Jag fick en ide och började karva lite, satte dit ett järn rör och en "gnist-skapar-grej" från en tändare. Detta blev min prototyp (bild 1 - På bilden är den utan "gnist-skapar-grejen") :)

Efter 2 dagar och 216kr fattigare :huvet började jag bygga "Version 1". Efter lite lyckade test med startgas och axe började jag prova att skjuta en Kiwi. Målet var en 1mm tjock plåt. Jag hade i lite gas och sköt! Resultatet blev massa frukt kött och en bucklig plåt :) Efter det fick det bli att prova en gammal mandarin. Den var lite stor och passade inte sååå bra men jag fick in den i pipan :):tummenupp . När min broder som fick prova det gick det inte som planerat... Han sköt ut bakdelen av kanonen och fick den i magen... Han sade att det inte var så skönt... (Bild 2 ser man Version 1 med "gnist-skapar-grejen" på)

Efter det blev det att gå till min fader och fråga hur han tyckte man skulle fästa botten på lättast, det fick bli nån "super-tejp" som man tejpar ihop flygplan skrov med. Efter det fick det bli lite uppgraderingar på tändsystemet, (slå mig inte nu) det fick bli en tändspole från en guldvinge, tändmodul från biltema och en microbrytare från... vet inte, men en microbrytare iallafall.
Har test lite utan skott och det blev en stor förbättring :) Nu var Version 2 klar. (Bild 3 med version 2)

Ska ut och se hur bra den skjuter imorgon!

Nån ide på förbättringar man kan göra så skriv! Om någon annan har gjort en likadan så lägg upp bilder på era!:yoparty

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    56.9 KB · Visningar: 1,705
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    87.3 KB · Visningar: 9,106
  • Untitled-3.jpg
    Untitled-3.jpg
    84.1 KB · Visningar: 4,441
Om någon annan har gjort en likadan så lägg upp bilder på era!:yoparty

Tja, det finns ungefär 75300 ritningar på internet på exakt samma sak, så ja, någon annan har byggt en likadan.

Det är högsta mode bland fjortisarna häromkring, jag tror att det står en i mitt garage (inte min då, utan sonens)

Haha... Jo jag satt och surfade lite och hittade lite sidor... Väl medveten om att jag inte är den första. Men kul är dom iaf :)

Har en tvåmeterspjäs i rostfritt som står på stativ nere i förrådet. En kreation som skapades när det var stopp i produktionen på gamla jobbet och tid behövde förbrukas. :död

Haha, gjorde en sån där på jobbet för 2 veckor sen lr så. Sjukt tryck i "byssan" :D

Last edited:
Skulle ha blivit det men efter ca 10 min slutade den tända. Tror det beror på att det är så kallt i luften så gasen jag använder vägrar mix så bra med luft och vägrar tända...

Whooops.... visste att jag glömde nåt^^

Trycket är det som gör att den slutar tända. Köperu sån där tändare som e lång. Borrar ett perfekt hål å trycker ner den. så haru en enkel lösning på det hela. Man brukar få byta tändare efter 20 skott lr så.

2786843 Skulle ha blivit det men efter ca 10 min slutade den tända. Tror det beror på att det är så kallt i luften så gasen jag använder vägrar mix så bra med luft och vägrar tända...

Whooops.... visste att jag glömde nåt^^
Nej..

2786849 Trycket är det som gör att den slutar tända. Köperu sån där tändare som e lång. Borrar ett perfekt hål å trycker ner den. så haru en enkel lösning på det hela. Man brukar få byta tändare efter 20 skott lr så.
Med en tändspole från en guldvinge så tänder den. Jag kollade att den gjorde det tom. Tänder gör det... Men den antänder gasen... Ska testa när denhar varit inne i värmen ett tag...

NEJ?!!? VADÅ NEJ?!

Last edited:
Vill bara värna om dig att du ska vara försiktig då du leker med den, har haft byggt potatiskanoner förut. Tänkte jag skulle bygga en till midsommar, stod och skulle testa den på jobbet och fick tag på en kraftigare gnistanordning, vet inte om jag lyckades antända mera gas än vad jag gjorde med braständaren i gamla bössan. Men jag sköt iaf hela jävla kanonen i bitar, en del snuddade vid min haka och stack iväg över axeln, landade 2 lyktstolpar bort på gatan. Hade jag haft lite annan vinkel hade mitt leende inte varit lika vackert längre.
Det blir ett jävla tryck i dom.

Och du, testa att skjuta golfbollar :näsblod visslar till som satan i skogen då dom drar iväg.

2786872 Med en tändspole från en guldvinge så tänder den. Jag kollade att den gjorde det tom. Tänder gör det... Men den antänder gasen... Ska testa när denhar varit inne i värmen ett tag...

NEJ?!!? VADÅ NEJ?!
Kan garantera att det inte är kylan som gör att det inte vill tända. Va ju lika kallt i början?

Last edited:
2787198 Vill bara värna om dig att du ska vara försiktig då du leker med den, har haft byggt potatiskanoner förut. Tänkte jag skulle bygga en till midsommar, stod och skulle testa den på jobbet och fick tag på en kraftigare gnistanordning, vet inte om jag lyckades antända mera gas än vad jag gjorde med braständaren i gamla bössan. Men jag sköt iaf hela jävla kanonen i bitar, en del snuddade vid min haka och stack iväg över axeln, landade 2 lyktstolpar bort på gatan. Hade jag haft lite annan vinkel hade mitt leende inte varit lika vackert längre.
Det blir ett jävla tryck i dom.

Och du, testa att skjuta golfbollar :näsblod visslar till som satan i skogen då dom drar iväg.
Skall testes :) Tack för ditt input :)

2787210 Kan garantera att det inte är kylan som gör att det inte vill tända. Va ju lika kallt i början?
Jo, men kanonen kyldes ner och blev kall... och nu när den har varit inne ett tag igen tänder den på varenda skott...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back