Vart hitta bra tangentbord??

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Varför finns det inga vettiga tangentbord längre? Jag har alltid kört med Keytronic och dom tangentborden är helt underbara! Det verkar som att dom inte går att köpa i Sverige längre :(

Dom tangentborden som finns att köpa nu har ett eller flera fel.
Antingen så sitter funktionstangenterna F1, F2 osv fel grupperade.
Eller så sitter Insert, Home, Page up,osv fel grupperade.
Eller så finns 440st onödiga snabbtangenter överallt.

Går det inte att köpa ett högkvalitativt tangentbord nånstans längre? Jag har varit på Webhallen 2 ggr nu för att tjacka ett ett helt vanligt standardtangentbord men dom som dom jag köpt har varit så plastiga och allmänt sladdriga. Inten känsla alls i knapparna. Fel tryckmotstånd, odistinkta osv.

Jag är en vän av kvalité och klarar inte av sånt här skit! :mad:

Snälla hjälp mig att hitta ett vettigt tangentbord! Det spelar ignen roll om det kostar 300:- eller 1.000:- bara det är sjysst!

Jag har ett Logitech UltaX Flat, lätt det bästa tangenbordet jag haft. Slimmad design, laptopkänsla i knapparna och rensat på onödiga knappar. De enda extraknapparna är de sex smala som sitter i listen där uppe, som faktiskt är rätt användbara. Jag styr winamp med dem. :tummenupp

zdjecie-4s.jpg

Edit:
Ja, typ som det i posten ovan, fast lite annorlunda.

Jag har ett Logitech UltaX Flat, lätt det bästa tangenbordet jag haft. Slimmad design, laptopkänsla i knapparna och rensat på onödiga knappar. De enda extraknapparna är de sex smala som sitter i listen där uppe, som faktiskt är rätt användbara. Jag styr winamp med dem. :tummenupp

zdjecie-4s.jpg

Edit:

Det är så äckligt med sånna tangenter. man vet inte var man har fingrarna.
Nej, tacka vet jag dom gamla hederliga tangentborden man får från morsans jobb.

Word up på den mannen!
Trodde jag var den enda som kände så. Hatar när tangenterna liksom flyter ihop med varandra och man inte känner skarven mellan dom!

Man kan ju bli förbannad för mindre! :mad:

zdjecie-4s.jpg

Edit:

Har ett likadant själv, och känner mig nöjd med det. Är ovant i början, men när man väl vant sig så är et faktiskt ganska skönt.

Har dock ett keytronic på jobbet, det klassiska och även svart, ch ajg trivs otrolitg bra med det också. Finns som sagt inte kvar längre det heller. KT1000 tror jag det heter, finns på diverse amerikanska siter (keytronic är egentligen en OEM-tillverkare), men då blir det ju utan svensk layout.

Efterföljaren till Ultra-X flat är inte lika strippad på extraknappar och har heller inte riktigt samma laptop-känsla.

Jag kan tänka mig att det är keytronic som gjort följande tangentbord.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=47985

Om det är känslan du vill ha. Kan dock bli jävligt jobbigt att skriva på :P

Annars kanske http://www.webhallen.com/prod.php?id=62811 är något att ha. Klart överpris dock, men vem vet, det kanske är i klas med KT1000 i känsla? Ser ut som ett iaf.

Last edited:
Jag surfade blocket och hittade faktiskt en kille i Gröndal som sålde gamla Keytronic. Han hade 2, jag drog på stört och tog båda. 125.- st :)

Jag tycker också att knapparna måste sticka upp, jag gillar inte slimmade tangentbord. Man vill känna vart man har fingrarna när man jobbar med funktionstangenterna.

Såhär ska ett tangentbord se ut. :mattias

Bifogat

• tangenbord 003.jpg
    tangenbord 003.jpg
    102 KB · Visningar: 86
Jag surfade blocket och hittade faktiskt en kille i Gröndal som sålde gamla Keytronic. Han hade 2, jag drog på stört och tog båda. 125.- st :)

Jag tycker också att knapparna måste sticka upp, jag gillar inte slimmade tangentbord. Man vill känna vart man har fingrarna när man jobbar med funktionstangenterna.

Åååh så fint! Klickar det? :kär

Där snackar vi tangentbord för oss herrar som har känslan i fingrarna!
Quinnorna blir som galna efter lite eftertänksamt tryckande på Enter så att säga :brynad

ett riktigt tangentbord, dock ska där inte finnas några tecken på tangenterna och det ska inte vara så stort avstånd mellan siffrorna och funktions tangenterna

Word på den.

Jag har haft flera stycken av just den modellen.
Så skönt att slippa alla andra wannabe tangentbord med en massa
överflödiga knappar.

såg nånstans att de fans ett elite helsvart tangentbord utan siffror/bokstäver på knapparna..

verkar lite jobbigt

såg nånstans att de fans ett elite helsvart tangentbord utan siffror/bokstäver på knapparna..

verkar lite jobbigt

de flesta kan väl ändå sin qwerty utan och innan :) om du vill så kan du gärna få länka till det :) (vill haaaa :D) sen är det smidigt om man vill köra svorak/dvorak för då sitter inte knapparna fel :)

Så skönt att slippa alla andra wannabe tangentbord med en massa
överflödiga knappar.

Jag tror inte ni riktigt har försökt använda macron tillräckligt mycket.
Jag använder ett G15 som har en massa knappar. Jag erkänner att lcdn inte är så användbar med 3 x 18 olika programerbara marcron är sweet.
Speciellt för oss som är vänsterhänta och använder högern över w-a-s-d när man spelar. Det blir lättare att binda tex "p" till någon knapp på vänstersidan då.
De wow-spelare som har kört med samma bord har sagt att de aldrig skulle vilja byta tillbaka.
g-15hel-stor.jpg

Jävla bakåtsträvare, stenåldersmän när vad ni är! :4skrika

Jag har haft både Keytronic och ett gammalt IBM AT clickety-click när det begav sig, detta är bättre på alla punkter. Sådeså. :)

Jag tror inte ni riktigt har försökt använda macron tillräckligt mycket.
Jag använder ett G15 som har en massa knappar. Jag erkänner att lcdn inte är så användbar med 3 x 18 olika programerbara marcron är sweet.
Speciellt för oss som är vänsterhänta och använder högern över w-a-s-d när man spelar. Det blir lättare att binda tex "p" till någon knapp på vänstersidan då.
De wow-spelare som har kört med samma bord har sagt att de aldrig skulle vilja byta tillbaka.

Heheh, seriöst alltså.
Jag mår illa när jag ser sådana tangentbord.

Blir helt enkelt för mycket wannabe för min smak.

Visst, de kanske är bra för de som bara spelar spel.
Själv så programmerar jag mest och surfar en del.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon