Blev grymt sugen på prova Aprilian...

Okay nu har jag provat den en liten sväng.

Jag har vurpat totalt 7 gånger i vinter på isen, 6 av de gångerna var på nya aprilian med ny utrustning och under 30 minuter :tummenupp

Aprilian är verkligen en dröm att köra, nya 07an är supermjuk på gasen och den kickar i uti helvete först vid 8000 varv och sedan vid 10500 varv igen.

Däcken däremot, funkar helt okay så länge som det är blank blank is, men 1 cm snö och de flyter ovanpå. Har det väl släppt en gång så får man som aldrig tillbaka greppet :(

Gissar att skulle man skära lite mönster i dem så skulle det vara en annan femma. Synd att man inte har däckskärare :(

Ps, det var bättre grepp i bakdäcket än i framdäcket.

Bifogat

• sladd1.jpg
    sladd1.jpg
    78.7 KB · Visningar: 107
  • sladd2.jpg
    sladd2.jpg
    87.9 KB · Visningar: 101
Fixa andra däck med smalare längre och vassare dubb.
Hur upplevs vridet , samt bottenvridet ?

Den e helt klart tunnare än Honda, Yamaha, KTM osv under 4000 varv. Mellan 4000 och 8000 känns det som om det är ungefär lika bra tryck och efter 8000 drar aprilian ifrån. När man kommer upp över 10 000 varv så trycker den på utihelvete jämfört med en singel.

Det märks stor skillnad jämfört med RXVn. RXVn har ganska mycke bättre tryck 4000-8000 men efter det är det inte alls jämförbar effekt med SXVn.

Måste säga att motorn är långt ifrån allt på SXVn. Jag har aldrig kört en hoj som är så odramatisk i chassiet som denna. Hojjen får bara ros från idag. Blir kul att prova pressa den ordentligt på motardbanan i Spanien. Kommer aldrig åka fort om jag inte kan åka fort på den här.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis