skillnad på års mod. och hojar

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Hej på er.
Vad är det för skillnad på års modellerna på en husa 650 från 01-06?
är sugen som f_n på en motard till, hade en KTM 660 som jag sålde i hörstas (stor tabbe!!!:mad: )
Men nu vet jag inte vad jag ska ha, har kollat på WR450, honda450, KTM525 och husa 650. Men jag KAN INTE VÄLJA!!! vad tycker proffsen (ni) att man ska ha. Vilken av dessa hojar faller inte ihop efter ett par repor i sta`n och vilken är roligast att leka med?

Snälla hjälp mig!!

Hej på er.
är sugen som f_n på en motard till, hade en KTM 660 som jag sålde i hörstas (stor tabbe!!!:mad: )
Men nu vet jag inte vad jag ska ha, har kollat på WR450, honda450, KTM525 och husa 650. Men jag KAN INTE VÄLJA!!! vad tycker proffsen (ni) att man ska ha. Vilken av dessa hojar faller inte ihop efter ett par repor i sta`n och vilken är roligast att leka med?

Snälla hjälp mig!!

Hejsan!
Tar det lilla jag har fått lära mig. Kolla helst på års 04-06 när det gäller Husa. Där dom då har inga startproblem.
Mvh Fredrik P

Last edited:
Ok. Men det är inget annat som skiljer på dom som t.ex effekt och dämpare och liknande?

Det är naturligtvis massor av saker som skiljer en 06:a från en 01:a, förutom det man kan se med blotta ögat!

Tror det är 02:an som har mest effekt, sen hade dom strul med vipparmarna, tror dom fixa det till 03 eller 04, det är massa saker! Går nog att söka på forumet. Men jag skulle sattsa på 05 å framåt, då är dom riktigt schysta!

Lägger ut min 05:a på blocket om 2 veckor;-)

Hej på er.

Snälla hjälp mig!!

Det är bra o snygga racehojar alla hopa så det beror kanske på vilken du kommer över till bäst pris. Personligen valde jag husan (hade honda crf innan) & kör man i huvudsak gata så är det inte fel med mer effekt o en växel till. Annars ska ju wr:en vara väldigt tålig vad jag förstått. Det finns ju annars husqvarnas 450/510 som är riktigt fräscha oxå fall du vill krångla till valet ännu mer:tungan JWS Racing säljer nya husa -06:or inkl akra helsystem för 77900:-, riktigt bra pris:tummenupp

Det finns ju annars husqvarnas 450/510 som är riktigt fräscha oxå fall du vill krångla till valet ännu mer:tungan JWS Racing säljer nya husa -06:or inkl akra helsystem för 77900:-, riktigt bra pris:tummenupp[/QUOTE]

Ohh tack för det:mad: :D
Som om man inte hade problem innan!!!!
Tror nog att det står mellan en wr och en 650 nu.
Men det finns ju inte många wr:s ute, undrar varför:va

Ohh tack för det:mad: :D
Som om man inte hade problem innan!!!!
Tror nog att det står mellan en wr och en 650 nu.
Men det finns ju inte många wr:s ute, undrar varför:va[/QUOTE]

Tror de flesta köper ktm 525 istället för wr ny, priset för en ny wr med motardkit är nog minst lika dyrt som 525 om inte dyrare (tippar ca 70.000:- för hojen & knappt 20.000:- för motardkitet). Då är man uppe i summor där du kanske kan få akra helsystem el andra tillbehör till en husa eller en ny aprilia sxv 550.

Hej på er.

Snälla hjälp mig!!
Du ska helt klart kolla på Husa från 04 och framåt.
2004 var ett stort år för Husabergs utvekling. Då bytte man till bättre tändning vilket gör att du bara behöver 400 varv för att få gnista mot 800 varv för den gamla semtändningen.
04 satte Husaberg även Kehin förgasare på hojarna och skrotade de hemsaka delortoförgasarna.
Skulle vilja säga att 04 är den med mest effekt med nya förgasaren och tändningen. Den har 644cc. Till 05 fick husaberg ny tillverkare av vevpartienerna vilket gjorde de lättare vilket i sin tur gjorde att hojen blir smidigare att köra med mindre vibrationer. I samband med det gick man ner till 628cc, minskade slaget från 82mm till 80mm. Det resulterade i att du tappade ca 2-2,5 hk över hela registret.
05 kom Husorna med en mycket smidigare o mindre hastighetsmätare det var även året som Huas levererade 5" fälg bak. Då Tyskarna som är en stor marknad för Husaberg tyckte att det var fult med gummisträck på insidan av ljuddämparen gick detillbaka till 4,25" fälg 06.
04 satt det 6 kolvsok som frambroms. 05 gick man Husaberg över till de radialmoterade oken. Hade problem med beläggen och kolvarna till en början men det är löst nu. Du bör dock byta bromsvätska för den som är i är riktigt dålig.
06 bytte Husaberg design på tank och kylarvingar. Ska leverera mer luft. De gick även ifrån de tråkiga blåa ramarna och började sälja svarta ramar på motarderna.
07 är det mest design grejer. Svarta gaffelben, svarta fälgar och annat lite smalare bromsgrepp.

Du ska helt klart kolla på Husa från 04 och framåt.
2004 var ett stort år för Husabergs utvekling. Då bytte man till bättre tändning vilket gör att du bara behöver 400 varv för att få gnista mot 800 varv för den gamla semtändningen.
04 satte Husaberg även Kehin förgasare på hojarna och skrotade de hemsaka delortoförgasarna.
Skulle vilja säga att 04 är den med mest effekt med nya förgasaren och tändningen. Den har 644cc. Till 05 fick husaberg ny tillverkare av vevpartienerna vilket gjorde de lättare vilket i sin tur gjorde att hojen blir smidigare att köra med mindre vibrationer. I samband med det gick man ner till 628cc, minskade slaget från 82mm till 80mm. Det resulterade i att du tappade ca 2-2,5 hk över hela registret.
05 kom Husorna med en mycket smidigare o mindre hastighetsmätare det var även året som Huas levererade 5" fälg bak. Då Tyskarna som är en stor marknad för Husaberg tyckte att det var fult med gummisträck på insidan av ljuddämparen gick detillbaka till 4,25" fälg 06.
04 satt det 6 kolvsok som frambroms. 05 gick man Husaberg över till de radialmoterade oken. Hade problem med beläggen och kolvarna till en början men det är löst nu. Du bör dock byta bromsvätska för den som är i är riktigt dålig.
06 bytte Husaberg design på tank och kylarvingar. Ska leverera mer luft. De gick även ifrån de tråkiga blåa ramarna och började sälja svarta ramar på motarderna.
07 är det mest design grejer. Svarta gaffelben, svarta fälgar och annat lite smalare bromsgrepp.

Underbart bra svar:yoparty
Kan ju inte bli bättre!! Tack:tummenupp

Vem vet.:)
Rätt objekt så smäller det.
Jag vill dock veta lite mer om wr:en, crf:en hopper jag nog lite väl mycket service på den verkar det som, kolvar och så. Ventiler och olja är ju inga problem.

men som sagt, vem vet:rolleyes:

Underbart bra svar:yoparty
Kan ju inte bli bättre!! Tack:tummenupp
Har en nästan ny 06a som snart kommer att vara till salu i slutet av mars.
Det mesta är nytt på den tex:
Ram
All plast och dekaler
Tank
Dyna
Fälgar ( svarta 07 fälgar)
Däck (original som sitter på 07)
Styrkrona.
Hastighetsmätare.
Systen
mm

Hojen har inte gått mycket pga att jag bröt foten i augusti och började köra på den i Juli.

Sitter den stora veven på, 644 fast med det nyare smidigare vevpartiet.
Annars är allt original förutom att det är andra ramlager rull på ena sidan och kullagar på andra, anledningen är att de håller mycket bättre.
Ju sen är bakdämparen fixad då de har alldeles för lite retur original. Chimsinigen kommer från WPs raceavdelning.

Hade tänkt mig 65´ för den.

Har en nästan ny 06a som snart kommer att vara till salu i slutet av mars.
Det mesta är nytt på den tex:
Ram
All plast och dekaler
Tank
Dyna
Fälgar ( svarta 07 fälgar)
Däck (original som sitter på 07)
Styrkrona.
Hastighetsmätare.
Systen
mm

Hojen har inte gått mycket pga att jag bröt foten i augusti och började köra på den i Juli.

Sitter den stora veven på, 644 fast med det nyare smidigare vevpartiet.
Annars är allt original förutom att det är andra ramlager rull på ena sidan och kullagar på andra, anledningen är att de håller mycket bättre.
Ju sen är bakdämparen fixad då de har alldeles för lite retur original. Chimsinigen kommer från WPs raceavdelning.

Hade tänkt mig 65´ för den.

Bilder?
Vad gjorde du med dojan, klotade du med hojen eller?

Bilder?
Vad gjorde du med dojan, klotade du med hojen eller?
Har inga bilder. och kommer inte att ha förrens i slutet på mars. Men den ser ju ut som en 06a och det mesta är ju nytt så......

Fastnade med foten mellan ett däck som banmarkering och hojen i utgången på en rakan i Eskilsunas Sverigecup. Foten gick av på några ställen men jag klotade inte.

Har inga bilder. och kommer inte att ha förrens i slutet på mars. Men den ser ju ut som en 06a och det mesta är ju nytt så......

Fastnade med foten mellan ett däck som banmarkering och hojen i utgången på en rakan i Eskilsunas Sverigecup. Foten gick av på några ställen men jag klotade inte.

Aj då:gnissla
Vi får väl se framåt mars då, om jag inte hittar något innan...

Lyfter denna tråd igen...
Är det någon som märkt ngn större skillnad pga de uppdateringar som gjordes 05 och 07 med avseende på hållbarhet?
Eller är en 04 i princip lika bra?
Vad gäller 06 så gjordes väl inga uppdateringar av motorn alls om jag förstått det rätt.

T.o.m -04 så är det 644 cc jämfört med 628 cc på de nyare, detta gör att där är liite mer effekt i den årgången men om jag fattat det rätt så är där en del smågrejer som blivit bättre -06 -07 och att hållbarheten generellt är bättre på de nyare. Vipparmarna uppgraderades -03 då det var strul med dem på äldre modeller. Om jag skulle välja hoj igen mellan dessa som tagits upp tidigare i denna tråd så är valet helt klart Husan, har dock inte kört ngn sxv så vet inte vilken av den o husan som skulle passa bäst, hade inte köpt ngn -06 sxv i alla fall då det verkar ha funnits en hel del barnsjukdomar på dem.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back