varför är motarder så slöa ?

Status
Ej öppen för fler svar.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
relativt mot en sporthoj...

en nyare sport600 har väll runt 120hk ? en offroad/supermotard har väll runt 60-70 ?

var försvinner alla hästarna ? och att man behöver serva så mycket på en motard om man tänker på hk/kubik :va tycker att dom inte borde behöva någon service alls,

förstår att man behöver ett helt annat effekt register på en motard... men det är ändå rätt många hästar

Det är rätt många cylindrar oxå.....

Och om du tar Hk/kg då? Nyare sporthoj har desutom 4 cylindrar som e mindre o klarar högre varv o lägre vrid gämfört med en 1 cylindrig cyckel (motard), o desutom har dom flesta sporthojar med rad 4,a elektroniskt insprut o inte förgasare.

en nyare sport600 har väll runt 120hk ? en offroad/supermotard har väll runt 60-70 ?

var försvinner alla hästarna ? och att man behöver serva så mycket på en motard om man tänker på hk/kubik :va tycker att dom inte borde behöva någon service alls,

förstår att man behöver ett helt annat effekt register på en motard... men det är ändå rätt många hästar

är du verkligen på riktigt??
jag vill inte vara otrevlig men vet du inte om att en sport 600a är 4 cylindrig och en motard, offroad är 1 cylindrig alltså om en motard skulle varit 4 cylindrig, så skulle dom ha 240 hästar! förstår du då varför det är så mycke service?? en motard har alltså väldigt hög verkningsgrad per cylinder!
mvh M

så djäkla slö är dom inte..
tar dom flesta orginalbilar 0-100 oså..
sen tycker jag du ska prova en husa 650 el likn o fortfarande säga att du tycker dom e slö :D

så djäkla slö är dom inte..
tar dom flesta orginalbilar 0-100 oså..
sen tycker jag du ska prova en husa 650 el likn o fortfarande säga att du tycker dom e slö :D

Tror tom min 500 räcker för att han ska skita i brallan. ;) Gjorde det för mig när jag gick över från sporthoj och då körde jag inte 125a som killen gör i dethär fallet.

Provkör en husa 650 så ska du nog se det rör på sig mer än du klarar av...
Min 625a höll jämt med mr_helmut r6a upp till ca 100-110.

Last edited:

Det beror på att det är en cylinder.

Tomas på Engine H är duktig på att jaga kusar ur enstånkor. Han kan nog förklara närmare på ett bra vis.

Nu kommer okunniga jag här

Har inte stånkor helt annan kurva än sporthojar?
även mer vrid i förhållande till hk?

eller har jag fel

jag vill inte vara otrevlig men vet du inte om att en sport 600a är 4 cylindrig och en motard, offroad är 1 cylindrig alltså om en motard skulle varit 4 cylindrig, så skulle dom ha 240 hästar! förstår du då varför det är så mycke service?? en motard har alltså väldigt hög verkningsgrad per cylinder!
mvh M

Flera verkar tycka att det är en dum fråga, och att svaret är fullständigt självklart, men det håller jag absolut inte med om.

mvh M

Motorn skulle även vara på 2,4 liter...:D

Moderator

Moderatorinlägg:

Vem är dummast?

:fyllisar Lasse_kongo som tog några :öl och sedan bestämde sig för att "reta upp motardmupparna"....

eller

motardmupparna som hugger som ett stim hugriga mörtar på "betet"?

Ja jädrar... fredagsunderhållning!!

/HW :yoparty

Moderatoredit av moderatorns egna moderering: Klart att alla inte kan vara motoringengörer men dom flesta vet svaret redan.

Varför inte jämmföra en sporthoj mot en glidare på en gång?

Sen blir jag såå trött, för härmomdan så drog en BMW med en rak sexa min lilla Audi med 4 cyllindrar, konstigt som sjutton, för dom hade ju ändå samma färg:va

(Vi kan annta att trådskaparen aldrig suttit på mer än en fjölmoppe)

Last edited:

Det handlar om var man vill ha effekten. I min gixxer600 med strax över 100 hk får jag varva till 10 - 12 tusen varv innan jag får en riktig kick. Med 625:an vrider jag lite på gasen och får en effektkick, var i varvtalsregistret jag än befinner mig. Offroadhojar är gjorda så att man inte ska behöva ligga i sweetspoten på motorn hela tiden utan man ska kunna tänka på annat som är viktigare, t.ex. att hålla sig på hjulen.

Sen har du det här med en cylinder, det gör rätt mycket. Jämför en 600 cc V-Twin med en 600 cc rad4:a så får du se att det skiljer rätt mycket där också. Optimal motorkonstruktion för ändamålet, det är vad allt handlar om. Tänk dig om du hade en motard med R4:a, först och främst skulle den bli alldeles för bred, den skulle väga för mycket och tänk dig att ställa alla de jävla ventilerna en gång var 20:e timme eller nåt... :3freak

Varför inte jämmföra en sporthoj mot en glidare på en gång?

Sen blir jag såå trött, för härmomdan så drog en BMW med en rak sexa min lilla Audi med 4 cyllindrar, konstigt som sjutton, för dom hade ju ändå samma färg:va

(Vi kan annta att trådskaparen aldrig suttit på mer än en fjölmoppe)

Glidare har långa seviceintervaller...

Tycker inte frågan var dum, är man inte jättkunnig om motorer så är det intressant att få ett svar på den. Jag har själv kört och meckat en hel del hojar (sommarjobbat som mc-meck) och jag kan då inte ge något bra svar.

(Vi kan anta att du inte gått klart skolan eller fått hår på snoppen...)

Jaa, nu var det inte serviceintervallerna jag menade, har själv haft en så jag vet att glidare nästintill aldrig behöver servas mer än vad hjärtat säger åt en! Men det jag menade var att han jämmförde SM mot Sport, varför inte SM mot Glidare, SM mot trike eller vad som helst! Konstigt att du som MC-mek inte kan ge svar på varför en sporthoj med 4 cyllindrar har mer effekt än en enstånka, men det kapitlet kanske du kom till eftersom du uppenbarligen slutat skolan!

Sen är det ju tråkigt att du sätter din egen nivå, buske försöker jag hålla mig undan ifrån!

(givetvis med reservation för att vara dryg, är jag inte, sånt håller jag mig borta ifrån,)

Last edited:
Jaa, nu var det inte serviceintervallerna jag menade, har själv haft en så jag vet att glidare nästintill aldrig behöver servas mer än vad hjärtat säger åt en! Men det jag menade var att han jämmförde SM mot Sport, varför inte SM mot Glidare, SM mot trike eller vad som helst! Konstigt att du som MC-mek inte kan ge svar på varför en sporthoj med 4 cyllindrar har mer effekt än en enstånka, men det kapitlet kanske du kom till eftersom du uppenbarligen slutat skolan!

Sen är det ju tråkigt att du sätter din egen nivå, buske försöker jag hålla mig undan ifrån!

(givetvis med reservation för att vara dryg, är jag inte, sånt håller jag mig borta ifrån,)

Om du nu vet svaret på trådskaparens fråga, varför inte svara honom då istället för att försöka göra åtlöje av honom. Vilket iof misslyckades...

Trådskaparen tyckte ju det var konstigt att en motor med mindre effekt krävde mer service.

Det jag menade var att fler cylindrar inte nödvändigtvis är lika med mer effekt...

(För övrigt går jag fortfarande i skolan, på en nivå som du nog inte kommer nå då du inte ens kan läsa mellan raderna och förstå att brist på pubishår var en liknelse för omogenhet.)

Last edited:

Det ÄR fatiskt inte enkelt, att bara svara att de har fler cylindrar är inte uttömmande. Vad det hela handlar om är hur mycket bränsle du kan få in per tidsenhet. det bestäms av hur mycket luft du får in per tidsenhet eftersom man måste ha ett visst förhållande mellan bränsle och luft (på en bensinare) för att det skall brinna (lambda ca 1). Fördelar du cylindervolymen på fler cylindrar blir kolvar och vevstakar mindre och lättare och då kan du varva mer utan att saker flyger i bitar. Luftmängden du får in per motorcykel är hyfsat konstant. Alltså, ju fler cykler per tidsenhet desto mer bränsle per tidsenhet. Någon får rätta mig om jag har fel, men varvar inte en R6a typ 18-19000? Tror inte att d finns nån motard som gör d.:mattias

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back