Någon som kollar Insider angående katt-avel?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag och tjejen sitter och kollar på det just nu då vi båda två är stora katt-älskare samt att vi även ska ha ett "katteri" i framtiden.

Jag har alltid föraktat de som avlar på just Perser och jag kommer fortsätta med det även i fortsättningen, dock inte påverkat av Insider speciellt mycket.
All avel överlag, oavsett hundar eller katter mm, är ju sjuk när det gäller att "få fram det bästa djuret" och ofta, om inte alltid, är det djuret som blir lidande.

Jag är inte mycket bättre själv då jag inom kort kommer hämta hem en liten Siames-hona men den rasen anser jag inte vara alltför förstörd och jag kan med gott samvete säga att jag har för avsikt att använda mina katter för sällskap MEn även för att avla andra katter för sällskap.
Nu är det tyvärr så att man inte kan undvika att ställa ut helt och hållet men jag kommer hålla mig borta från det i största möjliga mån men när jag väl gör det så kommer det ske på kattens villkor och inte domarnas.
Har ni varit på en kattutställning någon gång? Det är allt annat än trevligt måste jag säga. De behandlar katterna som om de är leksaker, domarna handskas med dem som om de vore icke-levande ting.
Nu kommer det dessutom personangrepp, dock i obestämd form; På dessa utställningar så träffar man ofta på de mest konstiga människor, varför vet jag inte. Nu hör det inte hit men då jag är så fascinerad av människor i olika de slag så var jag tvungen att ta med det :D Sen kanske jag anser mig själv vara förmer än många andra men det har väl med dålig uppfostran att göra kanske...

Summa summarum; Katt"ägare" är ett jävligt underligt folk som alltför ofta inte har alla hemma däruppe och det är väldigt roande att gå på kattutställning även om man inte är där för katternas skull.

Vad tycker ni om saken? Alltid kul att höra andras åsikter. Sen vet jag att vi har extremister även här som säkert kan försvara allt möjligt men de är välkomna de också.

Här är förresten vår kommande lilla kisse som jag hoppas kommer glädja vår nuvarande ensamma katt.

Bifogat

• litenflick b 070211.jpg
    litenflick b 070211.jpg
    46.2 KB · Visningar: 45
Jag och tjejen sitter och kollar på det just nu då vi båda två är stora katt-älskare samt att vi även ska ha ett "katteri" i framtiden.

Jag har alltid föraktat de som avlar på just Perser och jag kommer fortsätta med det även i fortsättningen, dock inte påverkat av Insider speciellt mycket.
All avel överlag, oavsett hundar eller katter mm, är ju sjuk när det gäller att "få fram det bästa djuret" och ofta, om inte alltid, är det djuret som blir lidande.

Jag är inte mycket bättre själv då jag inom kort kommer hämta hem en liten Siames-hona men den rasen anser jag inte vara alltför förstörd och jag kan med gott samvete säga att jag har för avsikt att använda mina katter för sällskap MEn även för att avla andra katter för sällskap.
Nu är det tyvärr så att man inte kan undvika att ställa ut helt och hållet men jag kommer hålla mig borta från det i största möjliga mån men när jag väl gör det så kommer det ske på kattens villkor och inte domarnas.
Har ni varit på en kattutställning någon gång? Det är allt annat än trevligt måste jag säga. De behandlar katterna som om de är leksaker, domarna handskas med dem som om de vore icke-levande ting.
Nu kommer det dessutom personangrepp, dock i obestämd form; På dessa utställningar så träffar man ofta på de mest konstiga människor, varför vet jag inte. Nu hör det inte hit men då jag är så fascinerad av människor i olika de slag så var jag tvungen att ta med det :D Sen kanske jag anser mig själv vara förmer än många andra men det har väl med dålig uppfostran att göra kanske...

Summa summarum; Katt"ägare" är ett jävligt underligt folk som alltför ofta inte har alla hemma däruppe och det är väldigt roande att gå på kattutställning även om man inte är där för katternas skull.

Vad tycker ni om saken? Alltid kul att höra andras åsikter. Sen vet jag att vi har extremister även här som säkert kan försvara allt möjligt men de är välkomna de också.

Här är förresten vår kommande lilla kisse som jag hoppas kommer glädja vår nuvarande ensamma katt.

Varför kan man inte hålla sig från utställningar då? :va

Varför kan man inte hålla sig från utställningar då? :va

Av den enkla anledning att det fungerar som så att man måste tyvärr visa att man har en godkänd katt av bra avel, något som tyvärr inte alltid betyder just bra avel. Har du en kattuppfödning så vill blivande kattägare se att just din katt är av rätt virke, och då underlättar det att katten har visats upp och förhoppningsvis fått en bra bedömning av en icke alltför bortkommen katt-domare.

Jag har aldrig varit på kattutställning, men man ställer väl ut för att få meriter som höjer priset på avkomman efter katterna?

Du tycker att kattutställare är konstiga... :D

Gå på en hundutställning/brukstävling.
Maken till felknullade människor får man leta efter.
Speciellt schäferfolk och småraserna, gubbar som ställer ut sina jakthundar går väl an.

Schäferfolket går an som apor runt ringen, och småras-folket pratar bäbisspråk med sina jävla papiljottfösedda mjölmaskar i koppel.

Bruksfolk tror att ju sunkigare dom själva är, desto bättre får dom hunden att framträda.
Det är fler militärbyxor på plats på en brukstävling än på regementets dag.
Rostiga volvokombis i långa rader med bakluckorna på vid gavel, och ju fler jävla rep och och apporter dom lyckas kila fast i gallret på hundburen, ju duktigare hundmänniska är dom.

FY FAN!

(EDIT) Sen glömde jag ju att lägga till alla fjoll/paljettbögar som har skaffat hundbäbis i väntan på att adoptionsfrågan ska gå igenom.
Det är fler bögpar med surrogatbäbisar i koppel på en hundutställning än i Pride paraden, dom ploppar fan upp ur marken inne i utställningsringen.
Alltid med små sketna hundar som matchar manchesterbyxorna och polotröjan.

Last edited:
Min katt ska va me på utställning på lördag :D .. hihi..

Han e så jävla go så de bara måste ha me han..

blandras som varken e kastrerad, vaccinerad, öronmärkt eller nånting :D..

Men han e sååå underbar så han va tvungen o va me ändå :P...

Jag har aldrig varit på kattutställning, men man ställer väl ut för att få meriter som höjer priset på avkomman efter katterna?

Speciellt schäferfolk och småraserna, gubbar som ställer ut sina jakthundar går väl an.

Schäferfolket går an som apor runt ringen, och småras-folket pratar bäbisspråk med sina jävla papiljottfösedda mjölmaskar i koppel.

Bruksfolk tror att ju sunkigare dom själva är, desto bättre får dom hunden att framträda.
Rostiga volvokombis i långa rader med bakluckorna på vid gavel, och ju fler jävla rep och och apporter dom lyckas kila fast i gallret på hundburen, ju duktigare hundmänniska är dom.

FY FAN!

(EDIT) Sen glömde jag ju att lägga till alla fjoll/paljettbögar som har skaffat hundbäbis i väntan på att adoptionsfrågan ska gå igenom.
Det är fler bögpar med surrogatbäbisar i koppel på en hundutställning än i Pride paraden, dom ploppar fan upp ur marken inne i utställningsringen.

Haha.
Heja vanliga bondkatter :tummenupp

FY FAN!

:yoparty :yoparty :tummenupp :tummenupp

Lysande inlägg måste jag säga, klockren beskrivning :)

Hehe, det är tur att jag inte är ensam. Hundutställningar är heller inget som lockar direkt. Egentligen så gäller det alla utställningar där folket ska överträffa varandra.

:yoparty :yoparty :tummenupp :tummenupp

Lysande inlägg måste jag säga, klockren beskrivning :)

Jag har tillbringat alldelens för många dagar av mitt liv på hundutställning, totalt i onödan, "mina" hundar är ju ändå alltid bäst, oavsett om domaren säger något annat.
(det är inte jag som har ställt ut dom)

Jag gillar alla sorters hundar, det är bara deras ägare jag inte tål...

Av den enkla anledning att det fungerar som så att man måste tyvärr visa att man har en godkänd katt av bra avel, något som tyvärr inte alltid betyder just bra avel. Har du en kattuppfödning så vill blivande kattägare se att just din katt är av rätt virke, och då underlättar det att katten har visats upp och förhoppningsvis fått en bra bedömning av en icke alltför bortkommen katt-domare.

Äh, du behöver inte alls ställa ut.
Jag kastrerade min två hanar, trots att de hade lysande stamtavlor.
Orka hålla på.

Och visst. Du har rätt - många kattägare är lite småknäppa, speciellt de som har katten som hobby och lägger hela sit liv på att kuska runt mellan utställningar och driva katteri.

FY FAN!

:D :D :tummenupp Jag får kramp:hihi

Äh, du behöver inte alls ställa ut.
Jag kastrerade min två hanar, trots att de hade lysande stamtavlor.
Orka hålla på.

Och visst. Du har rätt - många kattägare är lite småknäppa, speciellt de som har katten som hobby och lägger hela sit liv på att kuska runt mellan utställningar och driva katteri.

Fast det blir svårt för mig att ha ett katteri om jag kastrerar kissen .D
Sen är det svårt att få tag på bra avelshannas också om du inte har en bra hona med priser på hyllan. Som sagt, det är ett nödvändigt ont om man vill ge sig in i uppfödningsbranschen som jag vill. OCH jag vill tillföra något bra till den organisationen, något jag vet att jag skulle lyckas med. Det finns för mycket nötter i den branschen...

"you will be assimilated"

Sorry, kunde inte låta bli.

En massa text om bögar och bäbisspråk

:rofl :rofl :rofl

För att lägga till de som oavbrutet för en dialog med sin hund.
Jag möter ibland folk som är ute och rastar hunden, där man kan tro att de pratar i mobilen. Men fan, dom pratar faktiskt med hundjäveln medan den går där i diket och luktar på piss, och bryr sig inte ett skit om vad den korkade människan har att säga, än mindre förstår vad som sägs.

Visst att man kan säga korta saker till sin hund som "Kom så får du godis" eller "Fy skäms". Men det här är bara för mycket. Vad som ännu roligare är att de gör det utan att skämmas, dvs fortsätter prata med hunden medan man passerar.

Är det på grund av ensamhet, dumhet, likgiltighet eller nåt annat obskyrt? :va

Visst fan pratar jag med mina katter.
Men det görs i stil med "Hördu du din jävla buse, nu lugnar du ner dig!".
Jag kommer inte hem och berättar för katterna hur min dag har varit :rofl

Edit: Hundutställningsfolk med hängpattar under en säckig sliten noname-teeshirt, hästsvans och Volvokombi med öppen baklucka.. Sveriges värsta white trash i den harmlösa kategorin.

Last edited:
Lika hemskt det människorna gör mot katterna som vad dem gör mot hundarna.

Det är enbart hjärnan på människan som är överlägsen djuren. I övrigt är vi faktiskt totalt värdelösa på allting. Att denna "välutvecklade" hjärna gör såna här saker mot andra individer är, för mig, ett mysterium.

Själv är jag uppväxt med bondkatt men när jag flyttade till egen lya (lägenhet) så ville jag självklart inte ta med kissen (som då var 11 år) och varit utekatt hela sitt liv och bott på samma ställe.

Skaffade mig då två Cornish Rex som är lite mer innekatter. Att det blev just Cornish för mig berodde på att jag har bekanta som har såna också, jag tycker dem är fina samt att jag även har allergiker i min bekantskapskrets som funkar med mina katter och kan besöka mig. Jag vet att det inte är garanterat att alla allergiker funkar med Cornish, men sannolikheten är rätt stor.

Uppfödaren ville att jag skulle ställa ut och dona, men det är jag inte det minsta intresserad av utan har dem endast som sällskap.

Jag är iaf ensamstående kille som har p-piller hemma, det är det inte alla killar som har :D

Edit: Dem där nakna Sphynx katterna som var med i reportaget, måste ju frysa om man inte har ovanligt varmt hemma.

Last edited:
Visst fan pratar jag med mina katter.
Men det görs i stil med "Hördu du din jävla buse, nu lugnar du ner dig!".
Jag har två sötkatter som andra människor dumpat och de är verkligen ett sällskap som heter duga. När de två galningarna drar järnet genom huset så flyttar man sig så man inte står i vägen.
Det är bara de ena katten som vill gå ut och gissa vad grannar och annat löst folk tänker när man hojtar "kom nu kattkräk annars får du ingen mat" när man vill att han ska komma in. Ännu bättre är det när han svara med högljudd jamande.
Jag har även haft en ärvd angorperser av den gamla modellen som både hade nos och som kunde andas utan respirator.

Du vet om att du kommer bli sådär konstig om du öppnar katteri va?
Kolla bara in folket på kattutställningarna. Vill du bli en sån? Va? VA?

Ska du tjäna pengar är det bättre att komma på nån bra scam, pyssla med phishing eller nåt annat lurigt ;)

Fast det blir svårt för mig att ha ett katteri om jag kastrerar kissen .D
Sen är det svårt att få tag på bra avelshannas också om du inte har en bra hona med priser på hyllan. Som sagt, det är ett nödvändigt ont om man vill ge sig in i uppfödningsbranschen som jag vill. OCH jag vill tillföra något bra till den organisationen, något jag vet att jag skulle lyckas med. Det finns för mycket nötter i den branschen...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg