Spricka i oljetråget

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har en liten liten spricka i oljetråget (kommer endast lite stänk då och då när man kör. Behöver inte ens fylla på med olja någongång under en säsong med lugn körning.

Har pratat med några som säger att det inte går att svetsa utifrån.
Vad tror ni? jamenar om man lägger den på sidan, rengör riktigt noga mm.
Ska det inte kunna fungera? (känns onödigt att ta isär hela motorn för att fixa detta.
Har provat kemisk metall men det spricker bara. Silikon kanske är bättre.:confused:

Klart det går att svetsa utifrån.
Har fått en gammal 750R motor svetsad utan att dela den.
Aerosvets i Vinsta (om dom ligger kvar där) fixar säkert det.
Men tråget borde väl vara rätt lätt att ta bort för att få det fixat.
Att svetsarn ska ligga på rygg och svetsa din hoj underifrån kommer nog inte ske utan protester.
Men det kanske går att komma åt om du lägger hojen på sidan.

Men jag röstar för att du tar bort tråget och passar på att ta bort överblivet material som ligger där i.

Att svetsarn ska ligga på rygg och svetsa din hoj underifrån kommer nog inte ske utan protester.

Men jag röstar för att du tar bort tråget och passar på att ta bort överblivet material som ligger där i.

Tack, Aerosvets finns visst kvar ska ringa och höra med honom.

Svetsa bromsskiva?

Nu när jag ändå är igång undra om man kan svetsa i en bromsskiva? (En eker är bortklippt pga stöldförsök)
Kan skivan bli sned?

Någon:confused:

Skrev fel det är inte i tråget utan precis under vänster motorkåpa

Last edited:
vi hade en liten sån spricka på en motor slipade lite sen la vi plastic steel håller ännu va jag vet iaf :)

Jag tror du bör värma bort all olja inuti sprickan innan du svetsar det, sen köra med nån roterande borste och t-sprit - men det har ju svetsaren koll på om du går till någon vettig

Last edited:
Nu när jag ändå är igång undra om man kan svetsa i en bromsskiva? (En eker är bortklippt pga stöldförsök)
Kan skivan bli sned?

Klart man kan..., men det är inte att rekomendera... Jag skulle iaf inte vilja ha svetsade bromsskivor/nav på min cykel.
Kanske något som går att ta på stöld/vagnskadeförs eller ev. köp en beg. skiva hos en demonteringsfirma.:tummenupp

Svetsa en så liten spricka på oljetråget utan att ta bort det? Du verkar behöva avfettning och en liten klick silikonpackning. Det lär hålla hojen livslängd och lite till. Se bara till att hojen hålls nedlagd medans det härdar, typ över natten.

Sprucket motorblock är standard på vurpade Blades. Samma på min. Går fint att svetsa.

Klart man kan..., men det är inte att rekomendera... Jag skulle iaf inte vilja ha svetsade bromsskivor/nav på min cykel.
Kanske något som går att ta på stöld/vagnskadeförs eller ev. köp en beg. skiva hos en demonteringsfirma.:tummenupp

Ja jag har hittat nya skivor på 1095 st, helt ok.
Ska ändå prova och se om det fungerar

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...